1

Onderwerp: fondanttaart langer dan 1 dag buiten koelkast?

Hoi,

Ik vraag me het volgende af, en ik kan het niet met de zoekfunctie vinden.

Normaal gesproken maak ik taarten van marsepein en zet die gewoon in de koelkast. Alleen nu moet ik er een van fondant maken voor a.s. zaterdag (cremevulling). Donderdag wil ik em eigenlijk al vullen en bekleden en dan vrijdag af decoreren. Nu lees ik dat fondant veel gevoeliger is voor vocht dan marsepein en ik sta nu in dubio:

moet ik de taart 2 dagen in de koelkast houden (bloot, want de taartdoos van 37,5 cm is denk ik te groot voor mijn koelkast) met het risico dat de fondant gaat smelten, of kan de taart 2 dagen buiten de koeling blijven? Dat laatste druist nl. nogal tegen mijn gevoel in. Ik vraag me dus gewoon af of het evt. zou kunnen en of jullie dat wel eens gedaan hebben.

Groetjes, Petra
Sinds kort ook een website: http://www.prettaart.webklik.nl

2

Re: fondanttaart langer dan 1 dag buiten koelkast?

Welke vulling ga je gebruiken?

ik zet de nooit in de koeling...gewoon op de aanrecht, als de vulling creme is zou dit geen prob. moeten geven

Van Cindy , workshopruimte en taart(web)winkel in etten-leur, kom gezellig eens langs.

4

sowieso niet zonder doos dan weet je zeker dat ie nat wordt

5

En waarmee smeer je af?

6

ik zet bijna al mijn taarten dus nooit in de koelkast met fondant

zet ze op een koele plek weg bij warmte en ook met een mousse is dat altijd goed gegaan moet wel zeggen ik maak de cake en vulling 1 dag voor levering

7

marga-vink schreef:

ook met een mousse

Is dat slagroom-mousse?? Da's wel heel riskant, hoor. Dat kun je eignelijk niet doen als je voor anderen bakt :nooo

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

Bij mij gaat alles gewoon de koelkast in!

Of het nu met marsepein of fondant is, met of zonder doos... de taarten komen net zo uit de koelkast als dat ze er in gaan.

Het is wel zo dat ik een koelkast heb die ik alleen voor de taarten gebruik dus geen andere producten die vocht "produceren".

Gr. Lies(beth)
Omdat er iedere dag wel iets te vieren valt is er dus altijd een reden voor TAART! www.zininTAART.com

9

Karin09 schreef:

Welke vulling ga je gebruiken?

Het wordt citroencreme en ik smeer altijd af met 1:1 botercreme.

Groetjes, Petra

10

marga-vink schreef:

ik zet bijna al mijn taarten dus nooit in de koelkast met fondant

zet ze op een koele plek weg bij warmte en ook met een mousse is dat altijd goed gegaan moet wel zeggen ik maak de cake en vulling 1 dag voor levering

Normaal gesproken maak ik de taart ook altijd 1 dag van te voren en 1 nachtje zou ik em best buiten de koeling durven laten met een cremevulling, maar ja 2 nachtjes...?

Groetjes, Petra

11

Alles gaat bij mij in de koelkast, ZONDER doos eromheen. Ik werk alleen met fondant en ik heb nog nooit een smeltende druipende taart gehad (afkloppen!!!  :lol: ).

En ongeacht de vulling gaat bij mij echt alles in de koelkast. Ik smeer af met 1:1 botercreme.

Succes!

12 Laatst bewerkt door Petra68 (11-05-2011 20:20)

CindyM schreef:

Alles gaat bij mij in de koelkast, ZONDER doos eromheen. Ik werk alleen met fondant en ik heb nog nooit een smeltende druipende taart gehad (afkloppen!!!  :lol: ).

En ongeacht de vulling gaat bij mij echt alles in de koelkast. Ik smeer af met 1:1 botercreme.

Succes!

Dat geeft de burger moed  :)  Hoe lang van te voren haal je de taart er dan uit voordat ie opgehaald wordt?

Ik heb trouwens besloten om de taart in zijn geheel vrijdag te maken, dan maar tot in de late uurtjes door als het evt. moet.

Bedankt allemaal voor jullie antwoorden!

Groetjes, Petra