1

Onderwerp: mijn eerste taartje

Hoi
Ik lees al een tijdje mee op dit forum en besloot vandaag om ook maar eens een account te maken. Toevallig heb ik vandaag net mijn aller eerste taartje gemaakt (cadeautje voor mijn moeder voor morgen) (was ook eerste keer dat ik met fondant en marsepein werkte) en ik vind hem zelf wel aardig gelukt :) hoewel ik nog veel moet oefenen

ik had alleen naar mijn smaak iets teveel kleurstof gebruikt (ivoor) waardoor het wat te bruinig werd maar heb het redelijk goed op kunnen lossen met gouden pearl dust

de rozenblaadjes heb ik gemaakt omdat ik aan 1 kant een stukje geplooid marsepein moest camoufleren en ik vond het anders zo onharmonieus dat ik er aan alle kanten eentje heb gemaakt

ik ben wel heel benieuwd of hij lekker is want ik liep wel een beetje te klooien met de botercreme

http://i53.tinypic.com/2s7j529.jpg

http://i51.tinypic.com/2u55hg6.jpg

oh ja en ik had nog een vraag: is het voor het bedekken van het taartje nou beter om de marsepein of fondant wat dikker te laten of juist dunner? want de lap die ik eroverheen deed was vrij dik vond ik maar geen idee of dat zo moest (kreeg hem ook niet veel dunner meer op een gegeven moment ik weet niet waar dat aan lag)

Re: mijn eerste taartje

Ziet er goed uit hoor! :Y

3

Leuk gedaan!
Ik rol meestal de marsepein vrij dun uit. Als je de lap af en toe oppakt en dan weer gaat rollen, krijg je hem weer wat makkelijker dunner.
Of een beetje schuiven met je roller over de lap, dat wil ook weleens makkelijk zijn!

Succes verder (oefening baart kunst  ;)

Groetjes, Cotie. www.datverdienteentaartje.nl
Ik geef ook workshop's in Dordrecht!

4

leuk gedaan.

Goed gedaan.
Ik zou alleen de bloem bovenop of platter en breder maken.
Of meerdere bloemen doen.

6

Co schreef:

Leuk gedaan!
Ik rol meestal de marsepein vrij dun uit. Als je de lap af en toe oppakt en dan weer gaat rollen, krijg je hem weer wat makkelijker dunner.
Of een beetje schuiven met je roller over de lap, dat wil ook weleens makkelijk zijn!

Succes verder (oefening baart kunst  ;)

ja dat oppakken van de lap deed ik inderdaad al, maakt het eigenlijk nog uit wat voor roller je gebruikt? want ik deed het gewoon met een houten deegroller

Schattig, je moeder zal blij verrast zijn  :9

Ik gebruik nooit marsepijn, alleen fondant.
Die rol ik uit met een houten roller op een kunstof tafelkleed, gebruik hierbij maizena.
Af en toe oppakken en omdraaien, weer beetje maizena, en weer vrolijk verder rollen. Gebruik hier wel kracht bij (ga er gewoon boven hangen)

En ik ben ook nog niet zo bedreven met die botercreme, maar daar heb ik een trucje voor gezien ergens op internet.
Als je met de fondant bekleed hebt, een stukje keukenrol erop en dan maar wrijven om het wat gladder te kijgen. Door de warmte wordt de boter zacht en werkt zo beter mee.

Er zijn ook speciale tools voor, maar ik vind het als beginner nog moeilijk om te kiezen waar je geld aan uit moet/ kunt/ gaat geven.  :s

Groetjes Silvia