1

Onderwerp: Onmisbare benodigheden

Hallo!
Ik wil deze week mijn eerste taart gaan bakken. Ik heb een bestelling die onderweg is alleen vroeg ik mij af, wat zijn de dingen die onmisbaar zijn?
Zoals een taartkarton?

Ik heb nu in huis, uitsteekvormpjes, springvormen, straks ook marsepein starterspakket en kleurstof en eeb biscuitcakemix. Heb ik ook persé een dichte bakvorm nodig, met een springvorm kan het ook? Of is deze te laag? ik was van plan een ronde taart van 26 doorsnede te maken.

Hebben jullie nog tips qua onmisbare dingen? Of dingen die handig zijn om mee te beginnen? Ik heb 2 taartdecoratie boeken dus dat zou moet lukken, ook heb ik de filmpjes van vrijetijdtv van petra achtien gezien. Nu hopen dat ik geen problemen heb met instortende cakes, zoals ik hier lees :p

Alvast bedankt voor de reacties :)

Re: Onmisbare benodigheden

Voor een eerste taart is (behalve alle ingredienten) een (deeg)roller wel erg handig...en voor al het andere werk is heeeeel veel aan te schaffen maar zijn ook heeeel veel alternatieven te bedenken.
Gewoon lekker gaan proberen met de dingen die je in huis hebt!!

succes :thumb:

3

jaa een deegroller heb ik ook! dankjewel :) ik moet maar gewoon beetje bij beetje iets meer gaan doen denk ik!

4

Gewoon lekker gaan beginnen en lekker freubelen. Komt vast goed.

www.spullenvoorjetaart.nl  www.taartvoorgrootenklein.nl Taartwinkel en workshops in Dordrecht. Ook voor PME en Wilton.

5

smoother & taartzaag handig niet noodzakelijk

Lieve groetjes van Nicole

6

Ojaa een taartzaag is idd handig, ik zal het even noteren voor als ik weer iets bestel. Ik zal het nu eerst maar proberen met een kartelmes te doen :)

7 Laatst bewerkt door Elis (02-05-2011 13:37)

Ingredienten
Taartdoos
Taartzaag
Taartkarton
Internet voor leuke ideeen

Succes.

Wel even een fotootje posten he als hij af is  :)

www.joyofbaking.nl - ''pure passie''

8

Ik bak al twee jaar taarten en gebruik nog steeds mijn springvormen. De bakvormen van PME werken wel perfect (ik heb er 1  :D ) maar heb je niet echt nodig als hobby.
Wat ik wel altijd doe is mijn bakvormen verhogen met bakpapier:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-YEHFEUEO.jpg

9

djehr schreef:

Ik bak al twee jaar taarten en gebruik nog steeds mijn springvormen. De bakvormen van PME werken wel perfect (ik heb er 1  :D ) maar heb je niet echt nodig als hobby.
Wat ik wel altijd doe is mijn bakvormen verhogen met bakpapier:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-YEHFEUEO.jpg

wat makkelijk!!
maar hoe pas je je biscuit mix aan dan?
en waarmee plak je het bakpapier af?

10

je legt eerst een vel bakpapier over het bodemplaatje van je springvorm. Vervolgens zet je de met boter ingevette ring er bovenop en klikt hem vast. Het teveel aan bakpapier kun je afknippen. Vervolgens knip je een rechte strook van 10 cm hoog af en deze doe je aan de binnenkant van je vorm. Doordat de ring ingevet is blijft het bakpapier van zelf plakken. Ik gebruik 10 cm omdat je dan wat speling hebt. Je kunt dan kiezen voor 8 of 9 cm...

Voor het berekenen van de mix moet je even een wiskundig sommetje gebruiken.

Je deelt de hoeveelheid mix door de inhoud van de originele vorm en vermenigvuldigd deze met de inhoud van de nieuwe vorm.
De tabel hier op de site gaat uit van vormen van 7 cm hoog.

Voorbeeld voor een 20 cm vorm:
De inhoud van een 20 cm doorsnede en 7 cm hoog is 2,2 liter
De inhoud van een 20 cm doorsnede en 8 cm hoog is 2,8 liter

Voor de 7 cm vorm heb je volgens de tabel 200 gram bisquitmix nodig.
Voor de 8 cm vorm heb je dan: (200:2,2) x 2,8 = 255 gram mix nodig. En zo bereken je dat voor alle ingrediënten.
Voor het berekenen van het aantal stukjes deel je de inhoud van je vorm door 0,2.

Pfff...heel verhaal...hoop dat jullie het snappen

11

Oke, handige tips. Dus als ik het goed begrijp moet ik niet de mix aanhouden wat op het biscuitmixpak van funcakes staat voor een bepaalde doorsnede maar meer doen?
Of gaat de biscuitmixpak uit van een hoogte van 7cm en hoef ik dan alleen maar de springvorm te verhogen en dan is het goed?

Ik had wel begrepen dat je even moest testen met water of je springvorm niet lekt, mijn moeder zou niet zo blij zijn wanneer de hele oven onder het beslag zit ;)

12

Elis schreef:

Ingredienten
Taartdoos
Taartzaag
Taartkarton
Internet voor leuke ideeen

Succes.

Wel even een fotootje posten he als hij af is  :)

Ik ga denk ik voor moederdag de eerste taart maken, ik zal een foto posten. Maar ik zeg alvast het word een met simpele decoraties hoor! bij het begin beginnnen ;)

13

Heel veel plezier :D :D
Voor je het weet kan je er niet meer mee stoppen ;-)