1

Onderwerp: Wanneer gebruik je welke fondant?

Hallo allemaal!

Kunnen jullie me advies geven wanneer ik welke fondant moet gebruiken? Welk merk is bijvoorbeeld het beste om te bekleden, zodat je geen scheurtjes krijgt? En met welk merk boetseer je het beste?

Alvast bedankt voor jullie advies!

Groetjes, Anouk

2

Re: Wanneer gebruik je welke fondant?

Ik dénk dat dit vooral een kwestie van smaak, persoonlijke ervaring(en) is etc......

Ik heb (heel) goede ervaringen met Bakels (Pettinice).

3

Ik gebruik eigenlijk nooit fondant! Heb daar helemaal geen goede ervaringen mee.. scheurt bij mij altijd of wordt mega plakkerig met warm weer!!
Gebruik zelf altijd zeelandia marsepein! echt heeeerlijk spul!!
Maar inderdaad zoals annick67 zegt, het is persoonlijke ervaring!
Gewoon alles uit proberen :-)

4

Voor wat betreft marsepein, inderdaad, Zeelandia rules!!!  :D

Bakels scheurt niet zo snel inderdaad, maar het wordt wel erg hard! Persoonlijk vind ik dat echt niet lekker...
Ballina (bestaat niet meer) werd niet hard, maar dat spul was echt briljant om mee te bekleden. Ben nog altijd op zoek naar een goede vervanging.
M&B vergt wat meer ervaring. Je moet snel werken omdat het vrij zacht is, maar het droogt ook vrij snel harder op.
Callebaut schijnt ook erg fijn te zijn heb ik van Mamakaat gehoord.

Om te boetseren kun je bakels gebruiken al dan niet met tylose of gumpaste erdoor. (Gumpaste droogt erg snel en hard op, dus heel snel werken!)
M&B moet met tylose of gumpaste gemengd worden, anders droogt het niet hard genoeg op.

Verder zou ik als ik jou was gewoon eens wat gaan testen.

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

6

Dank jullie wel! Wat een lof over Zeelandia! Ik ken het nog niet, maar ga het zeker proberen!  :Y Waar kopen jullie dit super spul?

http://www.deleukstetaartenshop.nl/mars … -4289.html

https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

8 Laatst bewerkt door femmie (01-05-2011 09:34)

MamAnouk schreef:

Dank jullie wel! Wat een lof over Zeelandia! Ik ken het nog niet, maar ga het zeker proberen!  :Y Waar kopen jullie dit super spul?

maak je taart verkoopt het ook. ik bedoel dan fondant van zeelandia.. wel 6 kilo verpakking!

You can't get what you want, till you know what you want...
www.pleppestaarten.nl

9

Je mag geen klikbare links neerzetten..... ;)

10

Ik meng tegenwoordig de Bakels met de funcakes fondant met vanillesmaak. Het voelt als combineren van de beste eigenschappen van de 2. Stevigheid van Bakels en smaak en zacht blijven van de funcakes.... 

Net als Suuz vind ik dat Bakels super werkt maar ook ik vind het hard worden minder smakelijk  :s  Nadeel is dat je van beide een voorraad moet hebben  :+

11

annick67 schreef:

Je mag geen klikbare links neerzetten..... ;)

oeps...

www.pleppestaarten.nl

12

heeft iemand al eens de zeelandia fondant gebruikt??

www.pleppestaarten.nl

13

Suikertaartjes-Suuz schreef:

Ballina (bestaat niet meer) werd niet hard, maar dat spul was echt briljant om mee te bekleden. Ben nog altijd op zoek naar een goede vervanging.

Heb je die al geprobeerd van bouwhuis? Ik vind het ook jammer dat Ballina niet meer bestaat. Mss vinden ze in de shop een vervanger?

Die van bouwhuis is ook met vanille-roomsmaak, zoals Ballina. Scheurt helemaal niet snel en is goedkoop.
Ik vind de smaak persoonlijk net iets te romig (maar ik ga bv nooit slagroom eten, en maak nooit roomsauzen om zelf op te eten)  O-)

14

Nu na 2 1/2 jaar stap ik af van Bakels, vind het vreselijk om mee te werken. Vrijwel elke workshop zijn er wel 1 of 2 taarten waar scheuren in zitten. En hoe het komt.... geen idee :nooo
Maar een goede vervanger voor de bakels heb ik ook nog niet gevonden :(  Had van regalice de marshmellow fondant gekocht, maar daar valt helemaal niet mee te werken, daar had ik zelfs scheuren in met bekleden  :cool: Heb nu de marshmellow variant van funcakes, en volgens mij is die wel fijn om mee te werken. Althans, IK vind hem fijn, moet hem tijdens een workshop nog uitproberen ;)

Vanaf 1 juli 2011 verkoop van bakspulletjes bij Creataart!
Openingstijden *Vrijdag 09.00 - 11.30 en 14.00 - 17.00 * zaterdag 09.00 - 12.00             ~~ Voor meer informatie zie www.creataart.nl~~

15

Zoals ik zei: zoveel mensen, zoveel smaken! Ik weet niet of dat je helpt.....  :lol:

Tnx Reini, zal eens gaan speuren :)

17

Als er voor elk onderdeel één soort fondant/ marsepein was aangewezen, dan verkocht de rest niets meer...
Ik zou zeggen: Van proberen leer je het meest!

18

MamAnouk schreef:

de lof over zeelandia gaat over marsepein, even to be sure :Y

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

Fondant van funcakes!  :thumb:

20

tipsytaartje schreef:
MamAnouk schreef:

de lof over zeelandia gaat over marsepein, even to be sure :Y

je hebt ook fondant van zeelandia, kwam ik tegen bij maak je taart. heb het besteld en ben benieuwd naar kwaliteit.. ik hoop dat ie net zo goed is als de marsepein...

www.pleppestaarten.nl

21

ja weet ik, maar de lof die hierboven wordt uitgesproken gaat niet over die fondant  ;)

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

Ik ben ook fan van de Zeelandia Marsepein. Werkt goed en smaakt lekker!

groet,
Gwen

~ik maak taarten voor de lol~

23 Laatst bewerkt door kicsi (01-05-2011 21:30)

femmie schreef:

heeft iemand al eens de zeelandia fondant gebruikt??

Jep erg fijn plakt niet, soepel en word niet hard. En inderdaad in 6 kg verpakkingen.

Ik weet alleen niet of het de zelfde is als van maak je taart daar staat emmer achter ik heb hem in een doos.

www.spullenvoorjetaart.nl  www.taartvoorgrootenklein.nl Taartwinkel en workshops in Dordrecht. Ook voor PME en Wilton.

24

Ik heb alleen nog maar de funcakes marsepein gebruikt, maar ik vind het erg prettig spul..... dus ik hou het hierbij voorlopig!

Beauty is in the eye of the beholder...

25

Callebaut, de lekkerste en je moet zelfs moeite doen om er een scheur in te krijgen!  :Y