1 Laatst bewerkt door taart-droom (23-04-2011 14:57)

Onderwerp: taart te hoog.....

En uiteraard ben ik vandaag lekker aan de slag gegaan.
vorm van 20 cm doorsnee, 7 cm hoog,  270 gram mix, 4 eieren en 27 ml water!
hij rees mijn vorm uit en niet zo'n beetje ook!!
Dat had ik hier nog nergens gelezen......

daarna een vorm van 24 cm,  hoog en het recept gevolgd op de verpakkinging van de bescuit mix en deze kwam er perfect uit...echter ik had de ingredienten gepak voor een vorm van 20 cm..
iemand een idee hoe dit komt?
weet nou niet zo goed wat ik moet gebruiken voor mijn vorm van 20 cm....

graag jullie advies

ps alles wat eroverheen gelopen was hebben de kinderen en ik heerlijk op gegeten!!! MMMMMMMMMMMM

2

Re: taart te hoog.....

welke biscuitmix?,
ik wil ook graag een hoge ,

3

Ik gebruik altijd 270 gr mix voor een 20 cm en mijn biscuit wordt precies even  hoog als het bakblik (7 cm). Hoe heet stond je oven? Ben ook wel benieuwd naar welk merk mix je gebruikt  :Y . Ik gebruik de FunCake mix

4

ik heb de funcakes mix gebruikt (uit de webshop) en de oven op 180 graden gezet. Wij hebben een combi magnetron (hete lucht oven)

t was echt heel bijzonder! En de aanduiding op de verpakking van de funcakes mis voor de 20 cm heb ik daarna voor de 24 cm gepakt en die kwam precies tot aan de rand??

5

ik heb ook een combi magnetron hele lucht oven maar ik kan de oven op een stand zetten, speciaal voor biscuitmix
het tekentje is een streepje boven en onder en een 'druppel'

succes

6

Ik denk dat door de hoge temperatuur je beslag te snel is gaan rijzen waardoor deze over de rand kwam. 180 hetelucht is te hoog. Ik bak 150 gr constant, ook hetelucht. Is een combi anders, trouwens? Heb zelf alleen hetelucht

7

hoi
ik gebruik voor de 20 cm 200 gr mix 155 gr ei en 20 ml water
gr

8

minder beslag in je vorm doen toch dan gewoon? ik vul mijn vormen maar tot 1/3 hoogte want ik weet dat ie anders te ver om hoog komt.

als ik me aan de hoeveelheden van de verpakking hou wordt ie ook altijd te hoog.

Maar ik verhoog de bakvorm met bakpapier dus dan is ie wel mooi recht. Laatst 1x zonder bakpapier, toen hing ie dus over rand (gelukkig een slagroomtaart dus niet zo erg icm de marsepein.)

10

Nou ik heb het dus precies zo!!
Bij mij komt het ook altijd over het bakblik heen! Maar op een gegeven moment gaat hij wel weer wat zakken  :think:

11

Hier precies zo meestal zet ik heb gelijk op de kop dan op
bakpapier of bakplaat en dan krimpt hij netjes tot in de bakvorm

12

Het kan aan je mixer liggen dat je kapsel hoger wordt dan 'normaal'
Sommige mixers slaan er gewoon meer lucht in, dus hij wordt hoger maar ook luchtiger..

Mensen met een handmixer zullen merken dat als ze de zelfde hoeveelheden aanhouden, ze juist een lager kapsel krijgen..

Gewoon een goede mixer dus  :Y

Als je bij het vullen van de vorm al ziet dat er meer ingaat dan 1/3 van de inhoudt van je bakvorm.. dan niet alles erbij scheppen..

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

13

Bommeltje schreef:

Het kan aan je mixer liggen dat je kapsel hoger wordt dan 'normaal'
Sommige mixers slaan er gewoon meer lucht in, dus hij wordt hoger maar ook luchtiger..

Mensen met een handmixer zullen merken dat als ze de zelfde hoeveelheden aanhouden, ze juist een lager kapsel krijgen..

Gewoon een goede mixer dus  :Y

Als je bij het vullen van de vorm al ziet dat er meer ingaat dan 1/3 van de inhoudt van je bakvorm.. dan niet alles erbij scheppen..

ehm, ik gebruik een handmixer van 10 euro van de Hema en heb toch echt hoge kapsels met dezelfde hoeveelheden als de verpakking.

14

:think: Als ik naar de tabellen kijk (zie de link aan de linkerzijde hier van de pagina..) zie ik dat er bij 20 cm (7 cm hoog) toch echt 200 gram mix staat... dan 3 eieren en 20 ml water...

Ehm.. geen wonder dat het dan de 'bakpan' uitrijst...  :/

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!