1

Onderwerp: mijn mijn handen in het haar?!

help?!
Ik ben echt even helemaal blanco en zit met mijn handen in het haar?
Nog niet eerder heb ik te maken gehad met het rekening houden met allergiën.... tot nu dus...

Maar dan heb ik meteen wel een mega moeilijk geval;
hoe maak ik een (geboorte) taart voor iemand die allergisch is (let op ernstig allergisch) voor;
Noten, pinda's, ei, boter, en lactose!

Iedere keer als ik wat bednkt blijkt er uit eindelijk toch wel minstens 1 van deze ingrediënten in te zitten!

Kan iemand mij aub helpen?
vast bedankt!

groetjes Priscilla

Groetjes en tot "cake"
Priscilla

2

Re: mijn mijn handen in het haar?!

Moeilijke opdracht hoor!
Ik heb geen ervaring met allergieën. Dus veel hulp kun je van mij niet krijgen. Ik heb even gegoogled en kwam dit tegen: een recept voor cake zonder ei. er zit ook geen boter in.
Is dit wat?
http://www.kookjij.nl/recept-cakejes-zonder-ei
Afsmeren kan ook niet met bc, dus moet met iets anders.

Hopelijk kan een ander je nog goede tips geven, succes ermee!!!

Groetjes Gerien

In de supermarkten zijn best een paar soorten cakemix te krijgen die je alleen nog maar met water hoeft te maken, mijn neefje is bv allergisch voor ei en melk. Ik gebruikte dan kruidcakemix. Afsmeren/ het plakken kan ook met jam. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Succes!

4

bedankt ladies,

dan zit ik natuurlijk ook nog met de vullingen?
En marsepein is natuurlijk geen optie ivm de amandelen,
maar fondant zat ook lactose in?
en vanille is ook een probleem ivm de allergie?

pffff ik weet het even niet meer?

Groetjes en tot "cake"
Priscilla

5 Laatst bewerkt door Miss Flieber (28-04-2011 11:14)

heb nu thuis drie blikjes vlaaivulling dr oetker staan.....heb bekeken appel/kers/ tropische vruchten......alledrie geen lactose!!!!!

en suikerglazuur? optie?

heb hier het gebaksglazuur liggen van dr oetker:
suiker, glucosestroop,water, bevochtigingsmiddel,E422, emulgator E471,conserveermiddel E220(bevat sulfiet)

kruidcake, eventueel met rozijnen en of krenten, vulling appel, toplaag glazuur met beetje citroen erdoor?

recept fondant rekening houdend met veschillende allergieen
http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/t … 14041.html

6 Laatst bewerkt door Kimh (28-04-2011 11:38)

Ik zou gewoon goed kijken en anders de opdrachtgever vragen wat deze persoon normaal wel eet... anders vullen met fruit bijvboorbeeld..

Helaas kan ik je geen tips geven omdat ik zelf helemaal niet allergeen bak.. ik vind het een te groot risico en daarbij moet je ook nog allemaal andere bakpannen hebben enzo..

Ik vraag me alleen wel af waarom je zo'n lastige opdracht als deze aanneemt als je er geen ervaring mee hebt..
Ik weet niet of je een bedrijf hebt maar in dat geval is het iig belangrijik een aansprakelijkheidsverzekering te hebben...

7

Aller eerst miss flieber,

bedankt voor je tips!
Hier heb ik echt wat aan! Ik ga meteen kijken!
heb weer een beetje hoop gekregen!

@kimh

Ten eerste leren doe je ook nog terwijl je dingen maakt, en ervaring bouw je op door dingen te doen... vandaar ik deze "opdracht" tracht aan te nemen.
Ten tweede is het voor een vriendinnetje van mij, waar ik natuurlijk eerst tegen gezegd heb dat ik het nog nooit gedaan heb, maar dat ik wel voor haar wil kijken wat er mogelijk is.

het bakken met andere bakpannen vind ik wel erg ver gezocht, als je ze goed schoonmaakt nadat ze gebruikt zijn. Ook mijn vriendinnetje dacht daar gelukkig zo over.

ik ga aan de slag, eens kijken waar het schip strandt.

Groetjes en tot "cake"
Priscilla

8

de andere bakpannen zou ik persoonlijk wel aanradenm,
heb zelf ook een zware allergie voor diverse artikelen.
wel is het zo dat de bakpan maybe wel goed is afgewassen maar alas deze in een oven staat die bijv. niet goed is schoongemaakt en dus kruimels van een gewoone taart bevat, dit toch kruisbesmetting kan geven en de ontvanger hier toch ziek van kan worden...

bedenk en overleg goed met de ontvanger over het hoe en wat...zeker bij zoveel lpunten waar hij/zij allergisch voor is..

succes!

www.cakelady.nl
regio Zaanstad / 't Gooi / Arnhem / Zevenaar

9 Laatst bewerkt door petrawb (28-04-2011 15:58)

ik heb voor afgelopen 17 april een bananen cake (recept van de site) gemaakt en afgesmeerd met abrikozen jam voor een kindje met dezelfde allergien.... geen ei, melk, soja, noten, etc etc....

oh ja bekleed met fondant ipv met marsepein

10

Ik heb pas een taartje gemaakt voor een jongetje die gene lactose mag.
In fondant zit melkpoeder, dus lactose, dat kun je niet gebruiken!

Verder heb ik hier geen ervaring mee, maar ik wens je veel succes!

Groetjes, Patricia

11

priscilla schreef:

@kimh

Ten eerste leren doe je ook nog terwijl je dingen maakt, en ervaring bouw je op door dingen te doen... vandaar ik deze "opdracht" tracht aan te nemen.
Ten tweede is het voor een vriendinnetje van mij, waar ik natuurlijk eerst tegen gezegd heb dat ik het nog nooit gedaan heb, maar dat ik wel voor haar wil kijken wat er mogelijk is.

het bakken met andere bakpannen vind ik wel erg ver gezocht, als je ze goed schoonmaakt nadat ze gebruikt zijn. Ook mijn vriendinnetje dacht daar gelukkig zo over.

ik ga aan de slag, eens kijken waar het schip strandt.

Ik bedoel het niet naar hoor.. het was alleen een gedachte van mij..
wat betreft de bakpannen... ik heb veel ervaring met mensen met een allergie vanuit mijn werk... een moeder heeft pas ook nog aangegeven dat zij voor haar dochter allemaal aparte bakpannen heeft aangeschaft.. er hoeft namelijk maar 1 korreltje (nog kleiner dan we met het blote oog kunnen zien) in het blik te zitten en ze wordt er heel ziek van..
Daarom wilde ik het je alleen meegeven.

Het is toch prima als die vriendin je deze opdracht geeft... dat heeft alleen maar weer dat ze je vertrouwt.... super toch.. ik wilde het je alleen wel meegeven omdat er, in mijn ogen, vaak iets te makkelijk met producten voor allergieën wordt omgegaan. (en dat bedoel ik absoluut niet tegen jou hoor...)

12

Kimh schreef:

Ik bedoel het niet naar hoor.. het was alleen een gedachte van mij..
wat betreft de bakpannen... ik heb veel ervaring met mensen met een allergie vanuit mijn werk... een moeder heeft pas ook nog aangegeven dat zij voor haar dochter allemaal aparte bakpannen heeft aangeschaft.. er hoeft namelijk maar 1 korreltje (nog kleiner dan we met het blote oog kunnen zien) in het blik te zitten en ze wordt er heel ziek van..
Daarom wilde ik het je alleen meegeven.

Het is toch prima als die vriendin je deze opdracht geeft... dat heeft alleen maar weer dat ze je vertrouwt.... super toch.. ik wilde het je alleen wel meegeven omdat er, in mijn ogen, vaak iets te makkelijk met producten voor allergieën wordt omgegaan. (en dat bedoel ik absoluut niet tegen jou hoor...)

denk hierbij aan al je materialen overigens, je mixer, je tooltjes, je uitstekers die je misschien eerder hebt gebruikt met marsepein, alles alles alles moet gereinigd worden als iemand dusdanig allergisch is zoals kim hierboven beschrijft.

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

13

pvlielander schreef:

Ik heb pas een taartje gemaakt voor een jongetje die gene lactose mag.
In fondant zit melkpoeder, dus lactose, dat kun je niet gebruiken!

Verder heb ik hier geen ervaring mee, maar ik wens je veel succes!

Niet in ieder fondant zit melkpoeder. Die van de funcakes is bijvoorbeeld melkvrij maar kan weer sporen van noten bevatten.

Op zoek naar leuke taartspulletjes? Kijk vanaf nu op mijn site:www.specialetaartjes.nl/webshop. Spulletjes zijn ook af te halen in Eindhoven

14

Hierboven al melde ik een recept voor allergie-vrije fondant!!!!!!

455 gram suikerbakkerspoeder (poedersuiker)
1,5 afgestreken theelepel poedergelatine
2 eetlepels water1,5 eetlepel glucosestroop2 theelepels glycerine
eventueel levensmiddelenkleurstof in druppels of pasta

Geschikt voor notenallergie
Geschikt voor nachtschade-allergie
Geschikt voor koemelkallergie

NIET geschikt voorkleurstoffenallergie
NIET geschikt voor glutenallergie

Effe opletten he dames :lol:  :Y  :Y  :lol:  :lol: