1

Onderwerp: marsepein naar beneden gegleden.

Ik heb gisteren een taartje gemaakt, zie topic bloementaartje in 3-d-taarten. Maar ik had hem bekleed met botercrememix.....om eens te proberen. Maar het leek wel of de bekleding wat naar beneden was gegleden. Komt dit door de mix? Ik had er al over gelezen dat het dan kon smelten de marsepein, maar dit leek niet gesmolten maar meer dat het niet goed was vastgeplakt. Volgende week ga ik een stapeltaart maken voor de doop van onze zoon. Ik ga hem vullen met verschillende smaken botercreme mix, maar denk dat ik hem dan b eter kan afsmeren met botercreme 1:1?? Of zijn er ook  nog andere mogelijkheden voor een  koelkastvrije taart??

Een nieuwe, superverslavende hobby gevonden!

Re: marsepein naar beneden gegleden.

wat er met slagroom of bc van mix gebeurt, is dat de binnenkant van je bekleding erg zacht en plakkerig wordt. Als je het dan niet snel genoeg opeet dan gaat dit proces verder en kan uiteindelijk de bekleding gaan zakken, zeker in dit geval, want het is nog al een gewicht wat er aan de zijkant zit ;)

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

3

Ik denk ook dat je problemen veroorzaakt zijn door het gebruik van de mix.... Ik gebruik zelf altijd 1:1 botercreme.
Andere koelkastvrije oplossingen zijn er ook hoor. Je kunt ook afsmeren met bv chocopasta, of ingekookte en gezeefde jam. Of je taarten dan net zo strak worden als met 1:1?... ik denk zelf van niet, maar heb er geen ervaring mee. Anderen misschien wel?

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

oke, thnx, dan ga ik voortaan toch maar 1 op 1 botercreme gebruiken. Heb ik in het verleden ook gebruikt, maar kon dan niet zo mooi afsmeren. Maar nu denk ik dat het probleem was dat ik hem niet zacht genoeg had geklopt. Ik gebruik vaak slagroom met klop klop en heb daar het probleem nog nooit mee gehad. (ben ik gaan gebruiken sinds dat tv-programma over taarten maken)
Groetjes Anne

5

Ik heb nooit problemen met de mix, terwijl er bij ons toch heeeeel veel mensen hun taart ermee afsmeren.

Probleem wat het meeste voorkomt is het schiften van de creme, meestal veroorzaakt door het niet goed genoeg kloppen of werken met te koude boter (moet echt roer-baar zijn)

Groetjes van Mireille
www.taartopmaat.nl

6

Ik heb ook geen problemen met de mix. Als ik aan het decoreren ben doe ik het tussendoor even in de koelkast. Vooral met dit warme weer.

7

anne-taarten schreef:

oke, thnx, dan ga ik voortaan toch maar 1 op 1 botercreme gebruiken. Heb ik in het verleden ook gebruikt, maar kon dan niet zo mooi afsmeren. Maar nu denk ik dat het probleem was dat ik hem niet zacht genoeg had geklopt. Ik gebruik vaak slagroom met klop klop en heb daar het probleem nog nooit mee gehad. (ben ik gaan gebruiken sinds dat tv-programma over taarten maken)
Groetjes Anne

Daar gebruiken ze geen slagroom maar patikrem: http://www.unileverfoodsolutions.nl/pro … sique.html

Creme was niet geschift, had het echt al goed zacht laten worden en ook goed gemixt.
Oh oke Karin, dacht slagroom was toen een hele discussie hier of dat wel of niet kon.