1

Onderwerp: Cupcakes - hoe krijg je de perfect gevulde cups?

Daar ben ik weer met mijn volgende vraag.

Hoe krijg je de perfect gevulde cupcake cups? Waar ik dus last van heb is dat er onder mijn cupcakes lucht zit. Dus geen mooie bakjes, maar onderin zit een laagje niks, waardoor de bakjes onderin slap zijn. Dat zakt in en is vettig. Daardoor heb ik het gevoel dat het geen mooi cupcake is. Ik heb dit met name bij gewone vanille cupcakes.

Recept : 125 gr roomboter, 125gr suiker, 125gr zelfrijzend bakmeel 2eieren en twee lepels volle melk, zakje vanillesuiker. Alles op kamer temperatuur.

Ik vul mijn bakjes met twee lepels. Dat doe ik zo rustig mogelijk om lucht eronder te voorkomen.. De volgende keer ga ik het eens met een spuitzak proberen.

Hoe krijg ik perfect gevulde, mooie luchtige cupcakes?
(zie ook mijn onderwerp : Help ik word geschiffeld)

Re: Cupcakes - hoe krijg je de perfect gevulde cups?

zoekfunctie al geprobeerd?  :think:

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=94369

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

3

tipsytaartje schreef:

Dank je tipsytaartje, maar natuurlijk had ik die ook geprobeerd..  :/ :think:

Je vind alleen niet alleen de link die jij stuurt maar ook deze : http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … 2124738500 Daarom nog maar es gepost. Die berichten spreken elkaar nog al tegen.. de een zegt, doe het met de spuitzak, de andere meld het probleem en zegt dat ze met de spuitzak vult....

4

Als je maximaal 4min mixt en het dan bijv met een ijsbolletjesschep (leuk woord voor galgje  :+ ) doet, zou het goed moeten zijn. Ik heb nergens last van in ieder geval ;)

Trotse mama van Iris en Milan, en wonder nr 3 onderweg <3

5

Ik vul ook met 2 lepels en heb nooit problemen met lucht onderin, gebruik wel de mix van funcakes.

Say YES with joy. Say NO without fear.

6

ik heb gister met het zelfde recept als jou cakejes gemaakt.en zo gemixt: mix alles met gewone mixhaken ongeveer 30 seconden op lage snelheid zodat je geen grove klonten meer ziet maar het beslag samen komt, nu anderhalve minuut op hoogste snelheid, nog 30 seconden op lage snelheid. Stoppen nu, niet overmixxen.
daarna met een ijsbolletjestang (niet helemaal vol natuurlijk) steeds een beetej in een cuppie doen. en ik had net niet genoeg voor 12 cupcakes dus bij alles er nog met een lepel er wat uit gehaald. in de oven bleven ze mooi plat. daarna gingen ze ineens heeeel erg rijzen, toen ze klaar waren stuk bakpapier erop en met een snijplank aanduwen. daaran waren ze helemaal netjes plat alleen was het iets vettig van binnen en ik denk dat ze er dus nog wel iets langer in hadden gekunt.

7

Ik klop mijn cupcakes voordat ik ze in de oven doe. Tik twee keer met de tray op het aanrecht voordat ik ze in de oven schuif. Geen lucht in mijn bakjes. (en ik vul mijn bakjes dus ook met lepels)

"For every minute you are angry, you lose sixty seconds of happiness."

Marco schreef:
tipsytaartje schreef:

Dank je tipsytaartje, maar natuurlijk had ik die ook geprobeerd..  :/ :think:

Je vind alleen niet alleen de link die jij stuurt maar ook deze : http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … 2124738500 Daarom nog maar es gepost. Die berichten spreken elkaar nog al tegen.. de een zegt, doe het met de spuitzak, de andere meld het probleem en zegt dat ze met de spuitzak vult....

dat komt waarschijnlijk omdat er niet 1 sluitende op;lossing is, net als bij de loslatende bakings cups. Dus wat er gezegd wordt, kun je opvatten als ideeen om uit te proberen

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

Och... ik ben hier ook zo mee aan het stuntelen geweest!!  :Y

De eerste keer dat ik bakte had ik "zwevende sjoelschijven" in mijn papiertje. De volgende keer losse papiertjes. De keer erop vette klompjes, noem het maar op.. ik heb het gehad!  :s

En toen!

Ik ben overgestapt van de "ouderwetse" recepten naar funcakemix. Ik heb een test gedaan met papiertjes (in 1 tray 3 verschillende merken papiertjes, resultaten liepen enorm uiteen) en mijn oplossing gevonden.

Na die test bak ik alleen nog met de mix, op 170 graden en alleen met papiertjes van House of Marie.

Dit was voor mij de oplossing, ik hoop dat ik je er mee kan helpen. Succes in ieder geval met deze enorme cup cake strijd!!  ;)

Laat je ons nog even weten of het gelukt is?

Gr. Lies(beth)
Omdat er iedere dag wel iets te vieren valt is er dus altijd een reden voor TAART! www.zininTAART.com

10 Laatst bewerkt door mrij (25-04-2011 12:53)

vullen met een spuitzak dat gaat bij mij het beste! de 2 lepels en de ijsscheplepel ook al geprobeerd maar met een spuitzak (wegwerp snoepzak) gaat het zo fijn zonder knoeien enz

Groetjes Marije van den Brink. Mijn taarten? die vind je hier: https://www.facebook.com/HetTaartenmeisje

mrij schreef:

vullen met een spuitzak dat gaat bij mij het beste! de 2 lepels en de ijsscheplepel ook al geprobeerd maar met een spuitzak (wegwerp snoepzak) gaat het zo fijn zonder knoeien en

O ja, dat doe ik trouwens ook, vullen met een spuitzak.
Is ook makkelijker om in iedere cup evenveel te doseren waardoor ze allemaal mooi hetzelfde formaat krijgen.

Gr. Lies(beth)
Omdat er iedere dag wel iets te vieren valt is er dus altijd een reden voor TAART! www.zininTAART.com

12 Laatst bewerkt door Marco (25-04-2011 13:15)

Taarterataaa...! schreef:

Och... ik ben hier ook zo mee aan het stuntelen geweest!!  :Y

De eerste keer dat ik bakte had ik "zwevende sjoelschijven" in mijn papiertje. De volgende keer losse papiertjes. De keer erop vette klompjes, noem het maar op.. ik heb het gehad!  :s

En toen!

Ik ben overgestapt van de "ouderwetse" recepten naar funcakemix. Ik heb een test gedaan met papiertjes (in 1 tray 3 verschillende merken papiertjes, resultaten liepen enorm uiteen) en mijn oplossing gevonden.

Na die test bak ik alleen nog met de mix, op 170 graden en alleen met papiertjes van House of Marie.

Dit was voor mij de oplossing, ik hoop dat ik je er mee kan helpen. Succes in ieder geval met deze enorme cup cake strijd!!  ;)

Laat je ons nog even weten of het gelukt is?

Wat een fijne reactie! daar ben ik echt blij mee :)
Ik ga ook eens zo'n onderzoekstocht doen. Jij gebruikt de cupcakemix of de biscuitmix? Die heb ik nog staan namelijk (sorry misschien een blonde vraag)
Ik heb vormpjes (rood/geel/groen) van de Xenos gebruikt. Leuk en goedkoop maar wat slap en van de kleur blijft bijna niks over als je cupcakes klaar zijn. Ook heb ik Culpitt black rose vormpjes van deze shop gebruik, superstevig. En Wilton baking cups heaven. De culpits leken stug en lastig maar blijven het mooist. Maar goed. komend weekend wordt het niks met bakken, en het weekend na is voor mijn vakantie naar de USA. Ik ga in me uppie dus dan zal ik mijn andere helft toch echt niet weer kunnen negeren door in de keuken te staan haha.

Maar ik ga het zeker aan. Super bedankt!

13

Taarterataaa...! schreef:
mrij schreef:

vullen met een spuitzak dat gaat bij mij het beste! de 2 lepels en de ijsscheplepel ook al geprobeerd maar met een spuitzak (wegwerp snoepzak) gaat het zo fijn zonder knoeien en

O ja, dat doe ik trouwens ook, vullen met een spuitzak.
Is ook makkelijker om in iedere cup evenveel te doseren waardoor ze allemaal mooi hetzelfde formaat krijgen.

Ga het proberen met een diepvrieszak, stevig en goedkoop. :)

14

met biscuitmix geen cupcakes bakken, daarvoor de cupcakemix gebruiken!
en hier ook altijd zwevende cupcakes gehad; mengde altijd alles goed lang op hoge snelheid; maar dat is dus juist het probleem, teveel lucht. Dus 4 min op niet te hoge snelheid en dan is het goed!
succes!!

Groetjes, Dorothea.

15

Hoi hoi,

Ik had nooit last van dit fenomeen, totdat ik het laatst wel had, ook grote luchtbellen onder in mijn cc-tjes, bij mij kwam het door de oven. Omdat ik heel veel cc-tjes moest bakken heb ik een lading in het midden van de oven gezet, deze waren perfect, de andere lading onderin en die kregen dus een lucht bel onderin. Ik doe dus nooit meer twee ladingen tegelijk in mijn oven en altijd in het midden van de oven. Maar of dit bij andere ook de oorzaak is, ?

16

Ik maak mijn cupcakes altijd met de ouderwetse 'evenveel'- verhouding: voor 12 cc 150 gram suiker, waar je een voor een 3 eieren in meeklopt. Dat ongeveer 10 minuten mixen, smaakje toevoegen.
Intussen 150 gram boter smelten, en samen met 150 gram zelfrijzend bakmeel in 1 keer bij de eier-suiker-mix doen. Dan niet meer mixen, maar roeren. Wordt een dunner beslag, dat je heel goed op een lagere temperatuur kunt bakken. Voor een gewone cake bak ik 'm een uur op 120 graden, cupcakes eerst 10 minuten op 150, dan 10 minuten op 170 in een heteluchtoven. Zo worden ze heerlijk rul en zacht. En geen losse ruimte onderin omdat 't beslag vloeibaar is.

17

Je moet cakemix eigenlijk niet mixen maar roeren. Dus op de laagste stand. Als je te hard mixt komt er te veel lucht in.
Als dan je cakejes klaar zijn koelt de lucht af en krimpt met als gevolg holle bodems of zwevende cakejes en losse papiertjes.

Groetjes van Mireille
www.taartopmaat.nl

18

heey

ik mix gewoon en dan in de vrom met ciasses in de mx in een hema garneerspuit (1,50)en dan in de caissis spuiten .. werk perfect .. ze zweven niet en zijn vlak van boven perfect

19

Luchtbellen onderin voorkom ik door na het vullen van het papiertje nog even goed door te roeren met een prikkertje.

Loslaten van de papiertjes komt volgens mij door het papiertje. Met sommige heb ik het wel en sommige niet. Hoe goedkoper hoe beter, maar helaas ook doorschijnender. Ben het ideale papiertje nog niet tegen gekomen :(

groetjes, Linda (mv Eva, David & Sara)
Een onderschrift is ook maar gewoon een tekst onder je bericht....

20

Dank jullie wel voor jullie reacties. Ik ga ze de volgende keer zeker uit proberen. Ben er door drukte niet aan toegekomen en komende weken zit ik in de VS voor een verdiende vakantie (al zeg ik het zelf hihi)