Onderwerp: [HOW TO] open pioenroos
Op veler verzoek de howto van de open pioenroos van deze taart http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=146561
Zoals al gezegd heeft ReneeBr me de techniek hiervoor geleerd, gebaseerd op haar kennis van suikerbloembinden en het boek van Alan Dunn ( http://www.deleukstetaartenshop.nl/boek … e9de6eb29b )
Benodigdheden:
Het plankje met gleuven is deze http://www.deleukstetaartenshop.nl/mate … -2824.html . Eerst deed ik het zonder, mbv 2 snijplanken die iets scheef liggen, maar dit plankje is wel veel makkelijker.
Daarnaast heb je nog flowerpaste nodig; dit kun je als mix kopen, kant en klaar of zelf maken.
Een klont paste op je plankje leggen
Heel dun uitrollen, zodat je erdoorheen kunt kijken
Plak omgedraaid op een plat stukje board leggen, zo kun je de uitsteker precies midden op de nerf leggen.
Uitgestoken bloemblad op de kop op foampad leggen
Mbv een balltool of deze tool de rand verdunnen (sorry, ken de echte woorden niet ); je gaat met de tool midden over de rand (dus gedeelte op de rand, gedeelte op de foampad), door druk uit te oefenen krult de rand op. Wanneer je te dik hebt uitgerold lukt dit niet.
Aan 2 kanten opgekruld
Blad omdraaien, met de nerf naar beneden. Draad in lijm dopen (teveel afstrijken) en de draad voorzichtig in de nerf duwen. Met de bladnerf tussen je vingers kun je voelen of je goed gaat.
Draad in bloemblad
Mbv balltool 'cuppen'; je duwt de balltool in het brede deel van het blad, zorgt dat je de rand niet raakt en de draad ook niet. Hierdoor krult het blad naar boven op
Blad zo goed laten drogen (ik gebruik appel- en pruimeninlegdingen van de supermarkt, er zijn ook speciale 'vormdroogdingen'
Als ze goed droog zijn in kleur dusten (deze kleur is niet echt een pioenkleur, maar wel die van de trouwjurk ) Oa Madhuri heeft een pioenkleurdust ( mag ik dat zeggen hier?).
Gebruik 6 kleine bladen en 9 grote. Ik heb steeds opvolgende groottes gebruikt (er zitten 4 groottes in deze set), dus je kunt zo 3 verschillende maten pioen maken (1e en 2e maat; 2e en 3e maat; 3e en 4e maat)
3 zaadbeginsels maken, ook lijm aan het draad doen. Ik heb ze nog groen gedust en de puntjes rood (moet eigenlijk met robijnrood, maar dat heb ik niet)
Smal groen draad (dit is kleur nile) een stukje om elk draad wikkelen
Een plukje stampers (hamerkop(?), voor lelies geloof ik) geel dusten
Samenbinden
De droge bloembladeren voorzichtig onderaan vastpakken en ombuigen...
...tot zo
Hier ook allemaal groen omwinden; dat gaat het makkelijkst iets onder het bloemblad, later schuif je dat naar boven:
Klaar om de binnenste bloembladen te binden; ik nam de bladen alle 6 tegelijk in m'n hand bij de stampers, zet het een beetje vast met een kort stukje groen band, schik totdat het goed zit en zet dan vast met band:
Hetzelfde doen met de grotere bloembladen (ombuigen, band eromheen).
Een beetje vastgezet, zodat je kunt schikken. Wanner het goed zit, de hele steel met band omdraaien, zodat er geen draad meer is te zien.
Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben en dat het een beetje duidelijk is