1

Onderwerp: Taart komt niet op

Mijn eerste taart kwam een beetje op...maar als ik op deze site allemaal foto's zie, denk ik dat mijn taart niet genoeg op komt.

Ik heb een ronde bakvorm van 25 cm en net is mijn tweede taart uit de oven en die is 4 cm hoog... dat is toch niet echt genoeg opgekomen of wel?

Graag jullie advies.

Groetjes,
Els

2

Re: Taart komt niet op

Dat is minder dan je ze hier voorbij ziet komen. Maar dat hoeft niet fout te zijn.

Heb je echt wel 10 min. gemixd? En hoe hoog is je bakvorm? En uiteaard hoeveel heb je gebruikt en was dat mix (ik werk alleen met mix)

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

3

Uhhh..........dacht bij de topictitel al...........wat voor spannende taart ga ik te zien krijgen............maar nee, je bericht staat compleet verkeerd...........ik zal je melden: deze rubriek is voor het SHOWEN, jouw berichtje zal naar Bakken&Vullen gaan..........

4

Ik heb 10 min gemixt en mijn bakvorm is 6 cm hoog.
Ik heb geen mix gebruikt, want daar lactose is dus heb ik het basis biscuit recept gebruikt, wat hier op de site bij recepten staat.

5

elgehe schreef:

Ik heb 10 min gemixt en mijn bakvorm is 6 cm hoog.
Ik heb geen mix gebruikt, want daar lactose is dus heb ik het basis biscuit recept gebruikt, wat hier op de site bij recepten staat.

Hoeveel ingredienten heb je gebruikt? En hoe vol zat je bakvorm toen hij de oven in ging? Welke oven heb je, welke temperatuur heb je gebruikt...........?

6

5 eieren
150 gr. suiker
125 gr. bloem
25 gr. maizena
zakje vanillesuiker
zout

De bakvorm zat ongeveer voor de helft vol ofzo denk ik.
Ik heb een bosch oven en ik bak hem op hetelucht oven 150 graden.

Vorige keer temperatuur opgeschroeft na 12 minuten maar toen zakte hij een beetje in...

7

Zou kunnen zijn dat je oven niet de temperatuur haalt die je vraagt, dat zou je kunnen testen met een oventhermometer.........als je tijdens het bakken kijkt, zie je de bodem dan wel rijzen of ook niet?

Ik denk ook dat je meer beslag zou kunnen nemen...........voor net een vorm groter. Als je de how-to van Olga'74 daarvoor gebruikt kom je verder.....

En dan nog blijft het trial and error...........veel oefenen, opschrijven wat je doet en wat het resultaat is, of voor de zekerheid toch een mix gaan gebruiken.

8

Ja de bodem zie ik wel rijzen want als hij de oven in gaat is het ongeveer de helft van de vorm en hij komt bijna tot de rand van de vorm.

Ik ben hier net nieuw en ik heb geen idee waar ik de How-to van Olga'74 kan vinden.

Ik blijf zeker oefenen...ooit zal het mij lukken.

9

Ik heb hetzelfde probleem. Ik heb gisteren mijn eerste taartje in de oven gedaan. Ik heb een bakvorm van 20cm doorsnede en heb het recept dus wat aangepast zodat er genoeg beslag is voor een 20cm doorsnede. Maar nu heb ik een taartje die maar 2,5 cm hoog is...

Wat doe ik verkeerd? Moet ik de volgende keer toch maar het gewone recept gebruiken dat voor 25cm doorsnede is berekend? Help me alsjeblieft zodat ik voor de volgende keer wel weet hoe ik dat kan verbeteren...

Carpe Diem!

Sofie.H schreef:

Ik heb hetzelfde probleem. Ik heb gisteren mijn eerste taartje in de oven gedaan. Ik heb een bakvorm van 20cm doorsnede en heb het recept dus wat aangepast zodat er genoeg beslag is voor een 20cm doorsnede. Maar nu heb ik een taartje die maar 2,5 cm hoog is...

Wat doe ik verkeerd? Moet ik de volgende keer toch maar het gewone recept gebruiken dat voor 25cm doorsnede is berekend? Help me alsjeblieft zodat ik voor de volgende keer wel weet hoe ik dat kan verbeteren...

Ik heb net ééntje in de oven gezet, ook een vorm van 20 cm.
en mijn beslag kwam tot bovenaan...
ik gebruik zelfs maar 4 eieren, 120 suiker, 60 bloem en 60 maizena.. en nog nooit ingezakt.

anders moet je 2 taarten maken, en stapelen. dat doe ik ook maar alleen met grote taarten.

"Er is maar één ding ergerlijker dan een vrouw die kan koken en het niet wil, en dat is de vrouw die niet kan koken en het toch doet."

11

Elgehe: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=72051

Sofie....veel oefenen en uitproberen. Hoe had je je hoeveelheden aangepast dan? En zie ook de vragen aan TS, het kan aan zoveel dingen liggen. Helaas zul je meer dan 1 biscuit moeten bakken om ervaring op te doen.
Je 20 cm is dat een springvorm?

En de zoekfunctie leren ontdekken, kan je veel info opleveren, zeker hierover is al zoveel geschreven....

12

Elisabeth_Verheyden schreef:
Sofie.H schreef:

Ik heb net ééntje in de oven gezet, ook een vorm van 20 cm.
en mijn beslag kwam tot bovenaan...
ik gebruik zelfs maar 4 eieren, 120 suiker, 60 bloem en 60 maizena.. en nog nooit ingezakt.

anders moet je 2 taarten maken, en stapelen. dat doe ik ook maar alleen met grote taarten.

Oke! Ik had ook 4 eieren gebruikt, 120 gram suiker, 100 gram bloem, 20 gram maizena... Hmm

Ik zal jouw recept maar even opslaan - je weet maar nooit ;)

Carpe Diem!