1

Onderwerp: Mislukte biscuit Funcakes mix

Dacht, laat ik nu eens een kant en klare mix gebuiken. Ben altijd het type van "alles zelf maken", maar had laatst 2 zakken Funcakes gekocht in de aanbieding.

Ik tracteer donderdag op mijn werk, dus vanavond aan het bakken geslagen. Kan de biscuit mooi een nachtje in de vriezer en kan ik morgen aan de slag. Dacht ik....  :nooo
Biscuit zag er heel mooi uit in de oven. Maar bij het kiepen werd het een drama. De biscuit ziet er niet uit en is zwaar en zeker niet zo luchtig als het recept wat ik anders gebruik, uit de Mjam.

Heb het recept netjes gevolgt, alle ingredienten waren op kamertemperatuur. 8 Minuten op hoge snelheid gemixt en 3 minuten op de lage snelheid. Eieren afgewogen. Zou niet weten wat ik verkeerd heb gedaan. Maar die andere zak mix gaat de verkoop in denk ik  :D

Ik heb nog een biscuit in de vriezer liggen (3 maanden), dus kijk morgen even of die nog te gebruiken is (zit 3 dubbel in folie en een pedaalzak er omheen).

Iemand ervaringen hiermee?

Re: Mislukte biscuit Funcakes mix

Gebruik altijd biscuitmix en cupcakemix van funcakes... tot nu toe gaat dat altijd prima.
Volg de aanwijzingen, en bak bij voorkeur op 1 temperatuur van 180 graden.
Vind het wel vervelend voor je, probeer het nog eens opnieuw, misschien toch iets te kort in de oven of zo ?

Taarten... voor mij een inspannende ontspanning

3

ik wil zelf niets anders dan funmix ik bak altijd op een zelfde temperatuur van 175 graden en heb altijd perfecte kapsels
dus ik zou niet weten waarom het bij jou is fout gegaan

Taarterijklavertjevier voor taarten en workshops

4

Misschien dat je een duidelijker antwoord krijgt als je erbij zet welke bakvorm je hebt gebruikt, hoeveel ingredienten, wat voor soort oven en hoelang je hebt gebakken en op welke temperatuur...............

5

Ik heb gebakken in een alu pan van 20 cm en alles volgens de gebruiksaanwijzing gedaan (ingrediënten etc). Gebakken in een heteluchtoven, 35 minuten op 160 graden.
De biscuit is gaar, maar direct na het kiepen (ook gedaan direct na het bakken, volgens de gebruiksaanwijzing) ging het al wat mis en kwamen er stukken biscuit los.
Het is een zwaar geval geworden, wat niets lijkt op mijn voorgaande Mjam biscuits. Erg kwetsbaar en lijkt snel te willen breken.

Ik haal zo mijn "oude" biscuit uit de vriezer en kijk hoe het daarmee staat. En anders nog een biscuit à la Mjam bakken, want ikm oet vandaag de taart maken, voor morgen.

I.i.g. bedankt voor jullie reacties. Ik ga het vast nog een keer proberen, maar niet vandaag, dat risico ga ik niet lopen.  :D

6

Vreemd en vervelend voor je dat het niet is gelukt.
Ik gebruik de mix met al mijn bakvormen (rond in verschillende maten, blanda, grote springvorm, minispringvorm) en het is bij mij nooit mis gegaan (enkel de chocoladebiscuit 1x dat hij niet gaar was, lag vermoedelijk aan mijn oven). Hij is ook altijd lekker luchtig, ongeacht of ik de handmixer of mijn kenwood magimix gebruik.

Ik laat het alleen wel heel eventjes afkoelen in de vorm, voornamelijk bij de blanda omdat hij dan beter zijn vorm behoudt, en dat gaat altijd goed.

Ik hoop dat je meer succes hebt met je andere biscuit vandaag en succes met je taarten!

7

Ik gebruik ook wel de funcakesmix voor biscuit.
Zelf heb ik een Kitchenaid en gebruik daarbij de ballonklopper.
Ik verwarm geen eieren voor ofzo...
Voor een 20 cm rond/ 7 1/2 cm hoog gebruik ik
270 mix, 4 eieren, 27 ml water.
Ik weeg de mix af, doe er 4 eieren bij en het water en zet de mixer heel even op de lage stand, zodat alles goed gemengd is.
Daarna op stand 6 (hoge stand) en zet daarna de kookwekker op 10 minuten.
Vervolgens in de bakvorm doen..ik probeer het zo luchtig mogelijk in de vorm te doen en zet hem in de oven. (niet voorverwarmd)
Ik bak op 180 graden een half uur....en klaar!

Succes iig! :Y

8

Ik heb net het "geval" door midden gesneden. Het is gaar, maar toch klef en zwaar. Kan maar 1 laag gebruiken.
Ik heb 220 mix, 22 ml water en 170 gr. eieren gebruikt. Heb een Kitchenaid en gebruik ook de garde (ballon ding).

Heb er echt geen vertrouwen in, dat het de volgende keer beter gaat (lekker positief hè  :s ). Maar Liesje, ik ga het de volgende keer geheel volgens jouw methode proberen!

Ik gebruik ook altijd de Funcakes mixen en er gaat never nooit iets fout. Ik moet wel zeggen dat ik hem even in de vorm laat afkoelen dan blijft ie toch iets luchtiger naar mijn idee.

Elke keer als ik tegen de lamp loop neem ik een stukje licht mee.

10

@liesje13

Ik heb vanmorgen volgens jouw recept een biscuit gemaakt en hij is SUPER! 9 cm hoog en ziet er geweldig uit.
Ben zo blij, zo blij.....!  :)

Ik heb 'm nog niet doorgesneden, maar het voelt goed aan, stevig, maar luchtig. Niets vergeleken met de biscuit welke toen uit de over kwam. Ik heb nog steeds geen idee wat er verkeerd kan zijn gegaan, maar ik ben nu in mijn nopjes!

11 Laatst bewerkt door Doosch (06-05-2011 18:08)

Nice lady schreef:

@liesje13

Ik heb vanmorgen volgens jouw recept een biscuit gemaakt en hij is SUPER! 9 cm hoog en ziet er geweldig uit.
Ben zo blij, zo blij.....!  :)

Ik heb 'm nog niet doorgesneden, maar het voelt goed aan, stevig, maar luchtig. Niets vergeleken met de biscuit welke toen uit de over kwam. Ik heb nog steeds geen idee wat er verkeerd kan zijn gegaan, maar ik ben nu in mijn nopjes!

Nou, dit is dus de reden waarom Karin09 vroeg wat je verhoudingen waren enzovoort.
Wat heb je anders gedaan dan? Hoeveel mix, eieren en water?

Groetjes Melanie

12

Hoi Melanie,

De vorige keer had ik precies de werkwijze van de verpakking aangehouden, alles netjes afgewogen, etc. Ook de baktemperatuur vanaf de verpakking aangehouden.

Nu heb ik alle ingredienten genomen zoals liesje13 had opgegeven en ik heb een schitterend biscuit.  Inmiddels heb ik de biscuit ook doorgesneden en ziet er prima uit. Taart staat klaar in de koelkast voor morgen  :D

13

Nice lady schreef:

Hoi Melanie,

De vorige keer had ik precies de werkwijze van de verpakking aangehouden, alles netjes afgewogen, etc. Ook de baktemperatuur vanaf de verpakking aangehouden.

Nu heb ik alle ingredienten genomen zoals liesje13 had opgegeven en ik heb een schitterend biscuit.  Inmiddels heb ik de biscuit ook doorgesneden en ziet er prima uit. Taart staat klaar in de koelkast voor morgen  :D

Wat fijn om te horen dat het gelukt is! :Y
Ik gebruik de verhoudingstabel van Felicitaartjes, werkt perfect voor mij!

14

Hoi Liesje13 (ik zie net dat je uit Haarlem komt, da's om de hoek!).
Maar goed.

Ik zit net even op de site van Felicitaartjes te kijken en daar heb ik dan wel wat aan  :D
Heb je ook ervaring met de overige maten, bijvoorbeeld de 15 en 25 cm doorsnee? Daarvoor gebruik je precies hetgeen op de site staat?

Dan ke wel alvast!

15

De verhoudingen die op de verpakking staan zijn meestal voor een 25 cm bakvorm. Ik houd ook de tabellen aan van felicitaartjes. Dan heb je idd maar 270 gr mix nodig voor de 20 cm. Voor andere maten houd ik ook de tabel aan  :Y

16

Nice lady schreef:

Hoi Melanie,

Haha, je snapt me niet, ik werk bijvoorbeeld met de schema's van dit forum en felicitaartjes, ik weet dus niet wat op die verpakking staat en hoeveel gram mix je in je bakblik gedaan hebt  :)
(gooi mijn verpakkingen weg daar ik mijn mix in een emmer bewaar)
Ik gebruik ook 270 gram mix op een bakblik van 20cm om een idee te geven.

Maar maakt niet uit, ik ben blij dat je biscuit gelukt is.

Groetjes Melanie

17

Nice lady schreef:

Hoi Liesje13 (ik zie net dat je uit Haarlem komt, da's om de hoek!).
Maar goed.

Ik zit net even op de site van Felicitaartjes te kijken en daar heb ik dan wel wat aan  :D
Heb je ook ervaring met de overige maten, bijvoorbeeld de 15 en 25 cm doorsnee? Daarvoor gebruik je precies hetgeen op de site staat?

Dan ke wel alvast!

Ik bak heel vaak de 20 cm en heb ook een 30 cm vorm. Die heb ik 1 keer gemaakt en ook volgens het recept van Felicitaartjes.
De andere maten heb ik helaas geen ervaring mee, maar ik zou er wel op durven te vertrouwen!
Er staat zelfs bij hoeveel marsepein je nodig hebt voor een bepaalde vorm...bij mij komt dat ook goed uit...dus helemaal blij met deze schema's! :Y