1

Onderwerp: alternatief voor vanillesuiker gezocht

hallo allemaal , hier een nieuweling , helaas eentje met diverse voedsel intoleranties , dus ik hoop dat er hier meerdere mensen zijn met voedsel overgevoeligheden die al wat handiger zijn in recepten aanpassen.

In heel veel recepten word vanille of vanillesuiker gebruikt ( of bijv. custardpoeder , wat ook vanille bevat ) ik ben dus ook zoek naar een goed alternatief.
het liefst eentje waarbij niet bergen suiker nodig hebt of heel veel fruit ( gezien ik op veel fruit niet fijn reageer )
enne als ik dan toch bezig ben met vragen , misschien weet iemand ook de verhoudingen die ik dan kan toepassen , bijv. voor een zakje zakje vanillesuiker  ? gram van alternatief gebruiken.

alvast heel erg bedankt

2

Re: alternatief voor vanillesuiker gezocht

Ik kan je daar zo niet aan helpen; aan een alternatief voor vanille, maar ik weet wel dat het in de meeste gevallen niet echt hééél essentieel is om ergens een zakje vanillesuiker in te doen. Is zonder ook lekker hoor!
Verder staat er hier ergens, volgens mij bij de kolom 'recepten', hier linksboven; een heleboel informatie over deze hobby in combinatie met lastige allergiën.
Veel succes en vooral veel plezier!!

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

3

in mijn oude kookboek staat bij veel recepten vanillesuiker of citroenschil, ik heb een potje citroenrasp in de koeling staan voor wanneer ik een keer citroenschil moet gebruiken. Het zal wel niet helemaal hetzelfde zijn maar voor mij werkt het prima.
Ik gebruik dan 1theelepel rasp voor 1 zakje vanillesuiker.

Groetjes Gerda
as't nie kan zoas't mut, mut ma zoas't kan.

4

Ja dat kwam ook meteen in mijn hoofd op: vanillesuiker óf citroenschil. Heb dat eigenlijk nooit begrepen, dat zijn toch echt 2 hééél verschillende dingen! Alletwee heerlijk hoor; maar om het nu qua smaak over 1 kam te scheren....

Groetjes Wendy

5

Maar ik weet niet of Koekjesmonster echt allergisch is voor vanille of voor de vanillesuiker uit zakjes? Zit volgens mij allerlei chemische toevoegingen aan, vandaar dat ik het me afvroeg. Je kunt vanillesuiker namelijk ook heel gemakkelijk zelf maken, met fijne kristalsuiker en een vanillestokje.

Groetjes Wendy

hoi allemaal ,bedankt voor jullie reacties.
Ik ben overgevoelig voor alle vormen van vanille en ik mag dus ook eigenlijk ook geen citroen ( al ontkom je tegenwoordig niet aan citroenzuur ,want dat stoppen ze vrijwel overal in ) en al helemaal geen citroenschil , dus helaas die optie schiet niet op.

Maar stel dat ik nu dus gewoon de vanillesuiker in een recept niet gebruikt , dan neem ik aan dat ik dat toch moet oplossen met wat extra suiker , of niet ?
gebruik ik dan dezelfde hoeveelheid suiker als de oorspronkelijke hoeveelheid vanillesuiker ?

7

Vanillesuiker kan je zonder meer weglaten hoor.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

8

koekjesmonster schreef:

hoi allemaal ,bedankt voor jullie reacties.
Ik ben overgevoelig voor alle vormen van vanille en ik mag dus ook eigenlijk ook geen citroen ( al ontkom je tegenwoordig niet aan citroenzuur ,want dat stoppen ze vrijwel overal in ) en al helemaal geen citroenschil , dus helaas die optie schiet niet op.

wat bijzonder, heb ik nog nooit van gehoord! En lastig, dus!

koekjesmonster schreef:

Maar stel dat ik nu dus gewoon de vanillesuiker in een recept niet gebruikt , dan neem ik aan dat ik dat toch moet oplossen met wat extra suiker , of niet ?
gebruik ik dan dezelfde hoeveelheid suiker als de oorspronkelijke hoeveelheid vanillesuiker ?

Geen enkel probleem, zoals ik al zei; je kunt het gewoon weglaten. Je kunt er een eetlepel extra suiker indoen maar zelfs dat is niet echt nodig hoor!

Groetjes Wendy