Onderwerp: dambord-effect

Hoi,

Hoe maken jullie dat dambord-effect?
is dat stukje per stukje plakken? en moet je je taart dan eerst bedekken met een laagje fondant of marsepein? of die stukjes rechtstreeks op de botercreme?

bedankt.

"Er is maar één ding ergerlijker dan een vrouw die kan koken en het niet wil, en dat is de vrouw die niet kan koken en het toch doet."

2

Re: dambord-effect

Hoi hoi,

Is het misschien een idee om eerst een witte fondant of marsepein uit te rollen, zwarte vierkantjes erop te verdelen en dan zachtjes met de deegroller eroverheen te gaan.. ? Zo krijg je wel gelijke diktes.

Succes

Er is nog nooit een kok geweest die kookt naar alle monden.

3

madelon-88 schreef:

Hoi hoi,

Is het misschien een idee om eerst een witte fondant of marsepein uit te rollen, zwarte vierkantjes erop te verdelen en dan zachtjes met de deegroller eroverheen te gaan.. ? Zo krijg je wel gelijke diktes.

Succes

Dat lijkt me niet want als je dan weer gaat rollen worden de zwarte stukjes groter en ongelijk

Ik zou een kleur bekleden en dan de vakjes in de beklede taart er uitsnijden en dan met de andere kleur weer vakjes snijden en die op de plekjes waar je de andere vakjes uit hebt gehaald

Ik hoop dat je het snapt.

Neem ook is een kijkje op mijn Facebook en liken natuurlijk https://www.facebook.com/SvenniesTaartenhuys?ref=hl

Ja, ik snap wat je bedoeld...
ik heb al een paar taarten gezien hier op de forum, maar die vakjes liggen er echt op, allemaal... :s

en ik denk, dat je het zou doen op jou manier (@svennie), dan ga je problemen krijgen met je botercreme, niet? dan gaat het volgens mij een knoeiboeltje worden....

Iemand nog tips?

"Er is maar één ding ergerlijker dan een vrouw die kan koken en het niet wil, en dat is de vrouw die niet kan koken en het toch doet."

5

Allebei de technieken die je zelf noemt, kunnen; dus rechtstreeks alle blokjes op de botercreme plakken. Of eerst met marsepein of fondant bekleden en daarop de blokjes plakken.

Het voordeel van de 2e techniek is dat nergens de botercreme zichtbaar kan zijn, mochten je blokjes ergens (bij de bovenrand of zo) niet precies tegen elkaar aansluiten.

Succes ermee !

Groetjes, Conny

aaaah, ok. ja ik zie op jou foto dat je er wat van kent  :Y

Maar als je rechtstreeks op jou fondant die blokjes gaat plakken, gaat dat dan niet te dik worden?

7

en ik denk, dat je het zou doen op jou manier (@svennie), dan ga je problemen krijgen met je botercreme, niet? dan gaat het volgens mij een knoeiboeltje worden....

Iemand nog tips?

Nee dat zou geen kliederboel moeten worden dat is een techniek die ik op pme heb geleerd je gooit allen op deze manier wel de stukjes die je er uit haalt weg omdat daar de botercreme dan op zit

Neem ook is een kijkje op mijn Facebook en liken natuurlijk https://www.facebook.com/SvenniesTaartenhuys?ref=hl

8 Laatst bewerkt door Elisabeth_Verheyden (18-04-2011 09:34)

svennie schreef:

Iemand nog tips?

Nee dat zou geen kliederboel moeten worden dat is een techniek die ik op pme heb geleerd je gooit allen op deze manier wel de stukjes die je er uit haalt weg omdat daar de botercreme dan op zit

Mhmmm... begrijp het niet helemaal  :nooo

9

Elisabeth_Verheyden schreef:
svennie schreef:

Iemand nog tips?

Mhmmm... begrijp het niet helemaal  :nooo

Ik eerlijk gezegd ook niet... :o

Wat ik doe is een lap dun uitrollen (1 mm) en die dan op bloemenfolie leggen. Dan snij ik deze net zo groot als de doorsnee van de taart. Dan rol ik de kleuren uit waar ik de vlakjes van wil maken (2 mm). De vlakjes leg ik dan op de lap. Dan de lap op de taart. De zijkant bekleed ik dus apart. Ik moet zeggen dat dit wel een stuk makkelijker is geworden sinds ik mijn Wilton roller heb met ringen in verschillende diktes  ;)

10

ik heb er dit weekend 1 gemaakt (en niet geshowd):
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CHPFFXGR-D.jpg
ik had de taart eerst met een dun laagje marsepein bekleed.
Daarna de witte, blauwe en rode fondant telkens even dik uitgerold en uitgestoken en stukje voor stukje erop geplakt.
Doordat de taart tijdens het uitrollen en uitsteken in de koelkast gestaan had, hoefde ik niets te gebruiken voor het plakken, want de taart begon iets te zweten na de koelkast.

Ik heb ooit bij de Gamma een hele lange dunne plastic lat gehaald van 2cm breed en 2mm dik, die heb ik in stukken geknipt die handig op mijn werkblad liggen en zo rol ik alles even dik uit.

Groetjes, Dorothea.

11

Ik heb de Patchwork Cutter Patchwork Squares (webshop 8,75),
deze gebruik ik om mooie vierkantjes te maken :Y ...ideaal...ik gebruik hem niet vaak, maar ben er wel blij mee!

Dot schreef:

ik heb er dit weekend 1 gemaakt (en niet geshowd):
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CHPFFXGR-D.jpg
ik had de taart eerst met een dun laagje marsepein bekleed.
Daarna de witte, blauwe en rode fondant telkens even dik uitgerold en uitgestoken en stukje voor stukje erop geplakt.
Doordat de taart tijdens het uitrollen en uitsteken in de koelkast gestaan had, hoefde ik niets te gebruiken voor het plakken, want de taart begon iets te zweten na de koelkast.

Ik heb ooit bij de Gamma een hele lange dunne plastic lat gehaald van 2cm breed en 2mm dik, die heb ik in stukken geknipt die handig op mijn werkblad liggen en zo rol ik alles even dik uit.

Waauw, dat heb jij heel mooi gemaakt, bedankt voor de uitleg  :D