1

Onderwerp: HELP een AMATEUR!!!

Dag lieve ervaren dames!

Hier een amateurtje... Wie kan mij wat tips geven om op gang te komen? Ik heb net een grote emmer met fondant aangeschaft en van Wilton de 8 potjes om te kleuren... Maar de kleuren worden anders dan verwacht! Aqua blauw wordt eerder babyblauw, ondanks grote hoeveelheid kleurstof! Dit geld ook voor geel en groen...

Als ik wil mengen en dus ook ga kneden wordt de fondant wat plakkerig... kan ik hier dan wat poedersuiker bij doen?

Mn fondant blijft erg dof van kleur.... is hier een spray voor of een andere tip?

En het vast maken van de losse onderdelen, 'plakken' jullie dit met water of iets anders???

K heb geloof ik nog veel meer vragen, maar eerst dit maar! Wil jullie niet teveel tot last zijn! In ieder geval bedankt voor jullie hulp, ik hoop dat ik gauw mijn eerste mooie resultaten kan laten zien!

Groetjes Maike

2

Re: HELP een AMATEUR!!!

hoi hoi,
veel van je antwoorden kan je waarschijnlijk ook via de zoeken-fucntie vinden.... je kan idd poedersuiker over je fondant doen tegen het plakken, al is dit niet handig tijdens het uitrollen omdat je het dan ook op je taart ziet... ik gebruik zelf crisco tegen het plakken van mijn marsepein.

ik heb weinig ervaring met fondant, maar ik dacht juist dat die kleuren juist duidelijker zouden zijn dan bij marsepein....  er zijn wel sprays, maar daar heb ik helemaal geen ervaring mee.

je kan idd met water plakken, maar veel lossen daarvoor wat tylose op in water (potje met deksel) je hebt maar weinig poeder nodig om het te maken.

3

Heel fijn dank je wel! Ik heb inmiddels ook al een aantal dingen gevonden idd...

Nog 1 vraagje... hoe laat ik me taart mooi 'glimmen' of iig hoe veeg ik de poedersuiker weg?

4

Geen poedersuiker gebruiken............maar crisco. Als je het toch gebruikt zorgen dat het alleen aan de onderkant zit, dus niet bovenop je taart terecht komt.
Als het er dan toch zit: taart even in de koelkast koud laten worden, dan er weer uit en door de condens lost het meeste vaak wel op. Niet met water gaan poetsen..........dan smelt je fondant/marsepein.

5

Bij fondant blijven de kleuren altijd iets lichter, zeker met de kleurstoffen van Wilton is mijn ervaring. Wel kleurt het altijd nog iets door als je het even laat liggen...........

Sommige kleuren zijn lastig (rood, zwart) omdat je daar van Wilton veel kleurstof van nodig hebt en je fondant dus erg plakkerig wordt en snel zal scheuren. Velen kopen deze dan ook voorgekleurd, of gebruiken extra red en extra black van sugarflair bijvoorbeeld..........

6

....of koop bij Ikea een bureauonderlegger (Prosj) voor 4,50 euro en je kan uitrollen zonder poedersuiker! :Y
Met fondant en kleuren heb ik geen ervaring, gebruik zelf alleen maar Zeelandia marsepein.
Succes met taarten maken! :thumb:

7

Bij fondant krijg ik ook nooit de kleur die ik met marsepein wel krijg. Zelfs als ik er heel veel kleurstof in doe niet. Ik gebruik alleen fondant wanneer ik decoratie maak die uit moeten harden. Ik werk dus alleen met marsepein, vind het ook veeeeel lekkerder  :9 .
Je kunt wel de fondant een paar dagen van te voren kleuren. De kleur kan dan wel inwerken.
En mijn taarten glimmen idd ook wanneer ik deze net uit de koelkast haal, in de zomer helemaal. Maar ik baal daar juist van want ik vind dat glimmende, plakkerig,  juist niet mooi (is volgens mij ook niet echt de bedoeling...)

8

Mijn ervaring is, dat marsepein helderder, en feller kleurt dan fondant. Marsepein glimt ook iets meer. Fondant kun je denk ik alleen laten glimmen door hem met een glansspray in te sprayen

Ik plak mijn losse decoraties met glazuur (poedersuiker met een drupje water).

10

Ik gebruik ook de kleuren potjes. Het was mij inderdaad ook opgevallen dat ze lichter waren.
Als poedersuiker gebruikt met uitrollen en je blijft poedersuiker zien als je fondant op je taart ligt, kun je dit was poetsen door een heel dun laagje water met een bakkerskwast uit te smeren. Dat doe ik altijd.

Groetjes Melissa

neem eens een kijkje op mijn website.
www.melissastaarten.nl

11

Dames hartstikke bedankt voor alle tips...!!!
Ik ga van de week de crisco aanschaffen, dacht het ook bij de makro te hebben gezien... en zit nu toch te twijfelen of ik over moet stappen op marsepein...! Mmmmm

Wat zijn jullie ervaringen met vierkante taarten? maak binnenkort een vierkant K3 taart, maar wordt ie wel goed gaar?

12

Ik heb gisteren net een vierkante taart gemaakt.
Ik heb de oven een tikkie lager gezet en een tikkie langer laten garen. De taart bolt dan niet op, blijft mooi plat en wordt mooi gaar

13

k ga morgen ook voor het eerst een vierkant taart maken ben erg benieuwd, zal je tips mee nemen! En als het lukt zal k een foto plaatsen!

14

Toch handig deze vraagjes van een beginneling. Ik ga deze week mijn tweede taart maken, ook een vierkante, en heb mooi wat gehad aan deze antwoorden. ;-)

15

hoe plaats ik hier een foto? heb mn taartje namelijk af!

16 Laatst bewerkt door petrawb (22-04-2011 11:47)

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … hp?id=8723

ook hier is heel handig een sticky van gemaakt..... ben benieuwd naar je taart!

17

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-AMP8ESZN.jpg

18

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CWCC7BKO.jpg

hihi

maar wat ben ik aan het worstelen geweest met die letters... pff ze bleven bij mij heel ravelig aan de rand... Heb nu geprobeerd met huishoudfolie, want zonder dan zat ie vast in de vorm! Wie heet er nog tips?

19

erg leuk gedaan!! enne die letters vind ik goed gelukt!! daar worstelen volgens mij nog veel baksters mee... ik heb nu uitstekers gekocht O-) .. kreeg ze nooit mooi uit de kleine tappits ;)

enne ik zou hem ook lekker in de parade plaatsen. :thumb: