1

Onderwerp: Nieuwkomer vraagt hulp bij cake voor barbietaart

Mijn vriendin en ik willen voor onze beide dochters die komend weekend 5 jaar worden een barbietaart maken.

Daarvoor hebben we bij een webshop een aantal producten besteld waaronder de 'Ease Cake Mix voor biscuit'. Op de zak van de mix staan de ingredienten met hoeveelheden genoemd voor een bakvorm van ong. 25 cm. Wij hebben voor de barbietaart een bakvorm gekocht die 'silverwood tiffin pan' heet, mooi model vonden wij. Een diameter van 20 cm en een hoogte van 15 cm.

We hebben afgelopen week een oefentaart gemaakt en wij dachten dat wij voor die bakvorm wel de hoeveelheid konden gebruiken die op de mix vermeld stond. Helaas werkte dat niet goed en zagen we dat onderin nog een diameter van ruim 5 cm niet gaar was toen wij het onderste van de cake afsneden. De cake was ook een beetje ingezakt.

Kun iemand ons laten weten welke verhoudingen we zouden moeten aanhouden met een bakvorm zoals wij die gebruiken? De verhoudingen die op de mix staan zijn alsvolgt:
330 gr mix, 250 gr eieren, 35 ml water. Deze ongeveer 10 minuten mixen en 30-35 min afbakken op 175 gr.

Alvast heel erg bedankt!

2

Re: Nieuwkomer vraagt hulp bij cake voor barbietaart

Ik denk dat de hoeveelheid beslag wel goed is, maar hij was duidelijk niet gaar. Baktijden en temperatuur zijn richtlijnen, elke oven is weer anders. Of een taart gaar is controleer je door er een sateprikker in te steken, als deze er droog uitkomt is hij gaar. Daarnaast druk je met je vinger zachtjes op het bisquit en als dit weer terugveert is hij goed. Ik gebruik beide methodes, omdat je met een sateprikker er net naast kunt zitten.
30 à 35 min. is vrij kort voor zo'n hoog kapsel. Vanaf dat moment controleer je elke 5 min. of hij gaar is.

Groetjes, Elly

3

Re: Nieuwkomer vraagt hulp bij cake voor barbietaart

ik gebruik niet dezelfde mix maar die van funcakes en ook gewoon 330 gram. Inderdaad is iedere oven anders. Ik bak hem langer op 160 graden. Ik stop er inderdaad ook eerst een prikker in en als hij nog vochtig is gaat hijj nog een paar minuten terug

Mariskawww.hetzoetefeest.nl www.hetzoetefeest.hyves.nl voor taarten,workshops en verkoop op afspraak van materialen en ingrediënten vlakbij leidsehage