1

Onderwerp: Ik blijf het raar vinden.....

Vanavond 2 kapsel gebakken, achter elkaar. Eentje van 26 cm en een van 20 cm. Dezelfde mix gebruikt, zelfde temperatuur gebakken. Nu is de grote maar 5 cm hoog en die van 20 cm haalt bij de 10 cm. Daar snap ik dus helemaal niks van. Het enigste wat ik anders heb gedaan is dat ik bij de grote eerst de eieren wat los geklopt heb samen met het water, daarna de mix erbij gedaan. Bij het kleintje heb ik alles tegelijk in de kom gedaan en ben gelijk gaan mixen. Maar dat kan het toch bijna niet zijn, of wel  :think:

Re: Ik blijf het raar vinden.....

Die luchtigheid van een biscuit komt juist doordat de eieren enorm opgeklopt worden. Ik weet niet of het daaraan ligt maar misschien is het eiwit minder goed opklopbaar omdat je het eerst met water hebt losgeklopt..

Ik doe altijd eerst de eieren met het water verwarmen in een kom en daarna 30 seconden mixen voordat ik de bakmix erbij doe. Dan worden ze bij mij hoger dan wanneer ik alles tegelijk in de kom doe  :Y

4

heb je twee verschillende bakblikken/pannen?
Ik had laatst ook zoiets, de ene een antiaanbak springvorm, de ander een springvorm met een glazen bodem. Die met de glazen bodem was veel minderhoog, en duurde veel langer voordat het gaar was. (is ook logisch, glas geleidt de warmte veel minder..)

Antwannette schreef:

Vanavond 2 kapsel gebakken, achter elkaar. Eentje van 26 cm en een van 20 cm. Dezelfde mix gebruikt, zelfde temperatuur gebakken. Nu is de grote maar 5 cm hoog en die van 20 cm haalt bij de 10 cm. Daar snap ik dus helemaal niks van. Het enigste wat ik anders heb gedaan is dat ik bij de grote eerst de eieren wat los geklopt heb samen met het water, daarna de mix erbij gedaan. Bij het kleintje heb ik alles tegelijk in de kom gedaan en ben gelijk gaan mixen. Maar dat kan het toch bijna niet zijn, of wel  :think:

wat is de hoeveelheid eieren/mix/water die je hebt gebruikt? lijkt me wel van belang bij zo;n vraag :)

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

6

Ik heb inderdaad twee verschillende springvormen gebruikt en ik denk dat het daar ook aan ligt. Het water, eieren en mix wat ik gebruik haal ik van een lijstje wat ik in de winkel in Geldermalsen gehad heb. Dus volgens mij moet dat goed zijn. Ik heb inmiddels een nieuwe gebakken met 'n andere vorm en die is wel goed. Dus heb ik de oude vorm maar gelijk in de kliko gegooid :Y