1

Onderwerp: eerste opdracht, eerst mislukking

ik had mijn eerste taart in opdracht. gelukkig gewoon voor me vader maar toch wil je hem dan wel netjes en mooi afwerken.
ik mocht zelf kiezen wat. het werd een koffertaart, omdat ze veel reizen. met een paar vlaggen van landen waar ze al geweest zijn.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-DBNPCGWC.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-68H884RU.jpg

zoals je ziet is voornamelijk de voorkant (en zijkant maar die zie je niet) heel bobbelig.
de bescuit lukt altijd. en nu was hij zo luchtig dat ik hem helemaal stuktrok zeg maar met me mes als ik hem wilde besmeren.
de botercreme kon ik er dus niet overheen smeren maar werden meer klontjes erop.
de marsepein had ik wat te dun gedaan waardoor je het nog erger zag.
morgen weer een taart maken voor een ander. hopelijk gaat het dit keer wel goed. ben er nu wel wat onzeker over dan daarvoor omdat het toen zo makkelijk ging. en alles zat mee. (beginnersgeluk?)

iemand nog tips?

2

Re: eerste opdracht, eerst mislukking

Kleine tip is om je biscuit dan heel even in de vriezer te zetten.
Dan zijn alle kruimeltjes lichtelijk vastgevroren.
Heb er ook wel eens last van ;)

Ik vind het een leuke taart geworden!

A new hobby, a new challenge

3

Idd goeie tip, eerst in de vriezer, dat snijdt veel makkelijker. En zorgen dat je botercreme lekker zacht is, dat smeert makkelijker.

Ik vind het ondanks de bobbeltjes een leuke taart hoor. Het ziet eruit als een koffer die al heel wat heeft meegemaakt  :thumb:

Groetjes Eline

4

snap dat je het jammer vind van de "bobbels"
maar vind je details erg mooi geworden op je koffertaart  :thumb:

Cake makes your smile !!!

5

Je biscuit een dagje ervoor al bakken en wegzetten...
De botercreme goed op kamertemperatuur en misschien wat extra citroensap toevoegen voor de smeuigheid...

Ik vind het wel passen bij een koffer hoor hier en daar een hobbeltje maar ik snap je wel!

Succes!

bij een koffer is het minder storend. maar ik ga deze week weer een taart maken voor een ander. en die wil ik wel helemaal strak.

maare de tip van de vriezer vind ik een hele goede linda. erg bedankt.

en de citroensap kan ik ook nog proberen. misschien was de botercreme inderdaad niet zacht genoeg. (gaat het dan niet erg naar citroen smaken???)
maar omdat het altijd goed ging. ging ik daar nu ook vanuit.

ik had de cake inderdaad de avond ervoor gebakken. al wilde ik toen verder en heb hem wel al gesneden. dat was al niet zo slim. maar in princiepe hoeft de bovenkant daar niet slechter van te worden.
hopelijk gaat het vanavond een stuk beter.

super bedankt voor het meedenken.

7

Jammer hè, als het niet lukt zoals je wil... Ik vind de uitvoering wel heel leuk; je kunt zien dat je tijd hebt gestoken in de details! En als je had gezegd dat je de bobbels met opzet gemaakt had, om het meer op een oud koffer te laten lijken, had ik het ook geloofd!  ;)

Zoete groet,
Mandy

8

zijn er ook nog andere tips voor de bodem helemaal strak te krijgen
ik heb altijd hobbels ondanks eerst in de diepvries voor het snijden

maar ik vind het erg knap gedaan hoor!

9

kan het niet gewoon zijn dat je mes bot was  :think: of dat je nog te war en vers hebt gesneden? ik moet heel eerlijk zeggen dat ik nog nooit een biscuit heb stuk getrokken met snijden, 1x met een botte taartzaag wel.
Het hangt soms ook af van welke roomboter je gebruikt, degene die ik heb heeft smeerbaar en mider smeerbaar (weet niet wat er op de verpakking staat  :lol: ) goud is beter dan zilver iig

Mariskawww.hetzoetefeest.nl www.hetzoetefeest.hyves.nl voor taarten,workshops en verkoop op afspraak van materialen en ingrediënten vlakbij leidsehage

10

heel leuk! en idd , ik vind het ook dat het heel natuurlijk uit ziet, een koffer met history, jejejeje

11

Ik smeer altijd in een paar keer af.
Dat wil zeggen, eerst breng ik de botercreme aan, hoeft niet netjes en dan zet ik hem in de koeling.
Na een poosje haal ik hem eruit en dan smeer ik nog een keer af. Koeling.
Daarna met een heet mes ( glas heel heet water met 2 messen erin en een keukenrol, ernaast :) ) smeer ik hem glad. Weer in de koeling. In de tussentijd kun je je fondant al uitrollen.
Daarna opnieuw bekijken of er plekjes op zitten. En even met je handen erover, zo kun je altijd nog een scherp randje afstompen...
Dan gauw je handen wassen en de fondant erop...

En vooral: Smootheren, met een smoother of met een stuk fondant in dezelfde kleur je taart gladstrijken,  succes!

12

Ik had laatst ook een opdracht die mislukte, ik heb echt staan huilen... Maar die zag er echt niet uit, die van jou is wel heel leuk hoor!  Zoals al gezegd, het is een koffer die al veel buiken van vliegtuigen van binnen heeft gezien.

Groetjes, Nienke
Learning from every cake

Ik maak mijn taarten altijd van cake en niet van Bisciut omdat ik cake veel lekkerder vind.
Ik hoor nl. vaak dat mensen de biscuit wat droog vinden.
Maar hij is verder leuk gemaakt hoor en in sommige koffers zitten ook bobbels hoor  ;)

14

ook een goede tip. warm de roomboter even op in de magnetron, dan wordt hij lekker zacht en klopt het beter. Klop ook een paar min flink door. Als je hem warm maakt in de magnetron dan hoef je niks anders er aan toe te voegen om hem wat zachter te krijgen.

Groetjes Bianka

December staat voor de deur! kijk eens op: www.wierenga-bakcreaties.nl

15

oohhh en ik vind hem mooi geworden, ik vind het wel wat hebben dit bij een koffer, en wat gebruikte look heeft het dan.

December staat voor de deur! kijk eens op: www.wierenga-bakcreaties.nl

16

Ik doe mijn botercreme altijd 5 a 10 seconden in de magnetron op ontdooi stand, is ie perfect om te smeren. Zelfs als ie op kamertemperatuur.

Maar verder vind ik het een leuke taart hoor en er zijn ook koffers die niet van hardplastic zijn gemaakt maar van leer geloof ik en daar zie je ook gewoon hobbels en bobbels in hoor  ;)

Groetjes Tamara  http://tam1970.hyves.nl/

Als je grasroomboter neemt en die even uit de koelkast haal dan is hij al zacht, als je het dan in de mixer doet met de suiker en het smaakje en dan gaat klopen dan smeert hij perfect en is superzacht.
Ik vind dat erg fijne roomboter hij is alleen wat prijzig ( € 1,65 )

Hoi Christa,

Misschien een stomme opmerking, maar heb je je biscuit gedraaid?
(zodat onderkant de bovenkant wordt).
Onderkant is meestal egaler en mooier om te bekleden.
Ik zet de botercreme ook even in micro zodat die zachter is en makkelijker uitsmeert.
Vind het wel een mooie koffer hoor! :Y

Groetjes!

19

ik vind het ook niet zo gek uitzien. Een koffier ziet er ook nooit perfect uit. Leer is hier en daar een beetje bobbelig. Mooi gedaan!

20 Laatst bewerkt door taartjesdroom (08-04-2011 08:01)

Ik heb zelf altijd de zaanse hoeve roomboter van AH, 99 cent. 3 uur van te voren uit de koelkast: 250 gram rooboter, 250 gram poedersuiker, eetlepel water, drupje vanillearoma en 10 minuten mixen. Heel goed smeerbaar als je hem niet eerst weer in de koelkast zet. Dus afsmeren en daarna in de koelkast. Hij stijft heel goed op, dus daarna idd met heet mes afstrijken zodat je de eventuele oneffenheden weer gladstrijkt. Weer in de koelksat. Fondant kneden en uitrollen, taart uit de koelkast en gaan met die banaan!
Ik gebruik een groot paletmet met hoek. Heerlijk! Maar ik heb ook gehoord dat mensen met een geodriehoek afsmeren  :Y
Mocht je de botercreme met je handen willen gladstrijken, doe dan een keukenpapiertje tussen je taart en je handen, dan plakt de creme niet aan je handen  :thumb:

Overigens vind ik je taart geweldig  :)

bedankt voor jullie tips...

voor de koffer is het inderdaad niet zo erg. maar gister wilde ik wel een strakke taart hebben.
maar ik denk dat me bescuit vulling niet zo perfect was gelukt. want gister was het zoveel mooier. de cake was hoger en luchtig, maar viel niet al uit elkaar.
en de botercreme nu anders gemaakt dan bij me koffertaart. en inderdaad lang van te voren uit de koelkast gehaald. en na het mixen even op het aanrecht in de zon laten staan en het ging perfect.

super dat jullie zo mee wilde denken.
ik zal morgen even me nieuwe (schapentaart 3 hoog) showen.

22

Wat een mooie koffer, het is ook een uitdagende taart om te maken vind ik ! Superjammer dat je biscuit niet wilde meewerken maar je hebt al superveel praktische tips gekregen lees ik. En heel fijn dat je volgende taart wel goed gelukt was !

Groetjes, Conny