1

Onderwerp: Vlaaivulling van Hak

Hallo Allemaal,

Zojuist bij de groothandel geweest en de volgende dingen gehaald:

1kg Biscuitmix
1kg Botercreme mix
1kg Suikerbakkerspoeder (?)
Wat versierseltjes
500gr witte fondant
1 taartzaag
1 blikje vlaaivulling van Hak

Denken jullie dat ik hier iets mee kan beginnen zo ja, hoe? Heb er zin in maar zie er ook wel een beetje tegenop...pff waar te beginnen? Haha

2

Re: Vlaaivulling van Hak

Dit is een goed starters pakket....
je begint natuulijk met je kapsel te bakken.....dan je botercreme maken....fondant kneden en kleuren.....taart in lagen zagen, 1 laag botercreme 1 laag vlaaivulling....taart afsmeren.....fondant uitrollen en op je taart hahhhaa
suces!!

Omdat de vlaaivulling vrij dik is en je het niet tot de rand kan uitsmeren zou ik een dijkje van botercreme maken. Zo blijven de randen ook net zo hoog als het midden :)

4

Hey wat leuk jullie reacties, dank je wel!
Vanavond ga ik het kapsel maken denk ik...zodat ik hem morgen kan bewerken.
Moet alleen nog kleurstof halen...waar halen jullie dat soort dingen?

5

monataartje schreef:

Moet alleen nog kleurstof halen...waar halen jullie dat soort dingen?

Je kan alles via internet bestellen( zie ook webshop), maar als je zegt waar je woont is er vast wel iemand op het forum die je kan vertellen waar de dichtsbijzijnde winkel is.

Succes.

6

Geen dijkjes maken en de taart af gaan smeren met de botercreme mix want dan gaat de fondant smelten. Daarvoor moet je 1:1 botercreme gaan maken, het recept staat bij de recepten hier op de site.

Succes!

7 Laatst bewerkt door CET (07-04-2011 11:42)

Aly schreef:

Daarvoor moet je 1:1 botercreme gaan maken, het recept staat bij de recepten hier op de site.

Ik zie:
•    Botercrème (luchtig)
•    Botercrème extra
•    Botercreme met eiwitschuim (swiss meringue)
•    Botercrème (mix)
•    Botercrème (op basis van witte ganache)

Wat is 1:1 botercreme?

(correctie: onder decoreren staat 100 gr roomboter + 100 gr margarine + 200gr poedersuiker, dit is waarschijnlijk 1:1 ?)

Welke kan ik het beste gebruiken om af te smeren en welke is het beste om in de taart zelf te gebruiken? ( Ik gebruik nu botercreme gemaakt volgens de verpakking, 50 gr poeder + 50 poedersuiker + 125 gr boter en een beetje water voor alles). Persoonlijk vind ik dit veel te vet om dik tussen een taart te smeren.

8

Ja voor te vullen is botercrememix  helemaal oke, maar om af te smeren moet/mag er geen water bij zitten dan bestaat de kans dat je fondant smelten.

afsmeren met 1:1 dus inderdaad bv 100 gr boter en 100 gr poedersuiker,
altijd evenveel van allebei en dan goed mixen zeker 10 min,

"persoonlijk" is niet zo lekker om als vulling te gebruiken, als je dat wel wilt kun je het ook een smaakje geven met pardisse

Lieve groetjes van Nicole

9

en ik vind de vlaaivulling altijd lekker met slagroom er doorheen :D

Everyday is chocolateday...
Schrijf je voor geweldige workshops en gastworkshops in via www.j4cake.nl

10

Ik woon in Groningen, dus iemand idee waar ik spullen kan halen behalve de groothandel?

11

Als je geen winkel kan vinden waar ze kleurstof verkopen, kan je (als je het op korte termijn nodig hebt) bij de AH gekleurde marsepein kopen. Ze hebben van Dr Oetker doosjes van 300 g: 100 g rood, 100 g groen en 100 g blank. Die kan je gelijk gebruiken, maar ook prima mengen door je fondant. Dan noem je het marsefond ;) Dan kan je dus zelf roze en lichtgroen maken.

succes!

groetjes, Linda (mv Eva, David & Sara)
Een onderschrift is ook maar gewoon een tekst onder je bericht....

12

ik woon ook in groningen! leuk....in mei hebben we ook weer een frobeldagje dus hou het NOORDEN forum in de gaten!

Ik bestel eigenlijk altijd....kleurstof is lastig in een winkel te koop.....als je nog gaat bestellen zijn de basissetjes heel handig vind ik...ik heb de wilton set.

je kunt bij pipoos ook van alles vinden!! ook kleurstof zijn wel een STUK duurder vind ik.....maar als de nood aan de man is sta ik er ook wel eens....hahahahha

succes!!!

Aly schreef:

Geen dijkjes maken en de taart af gaan smeren met de botercreme mix want dan gaat de fondant smelten. Daarvoor moet je 1:1 botercreme gaan maken, het recept staat bij de recepten hier op de site.

Succes!

Voor hij dijkje zou ik wel de mix gebruiken anders krijg je zo'n grote hap 1:1. Maar voor afsmeren idd 1:1. Als je het net gemaakt hebt is het heerlijk zacht, goed te smeren. Taart 20 minuten in de koelkast. Met een warm mes nog even nastrijken, weer 10 minuten in de koelkast en je hebt een mooie strakke taart om te bekleden  :thumb:

Ik gebruik voor 1:1 altijd:
250 gram roomboter die 3 uurtjes uit de koelkast is (zaanse hoeve van AH)
250 gram suikerbakkerspoeder (of poedersuiker)
1 eetlepel water
drupje vanille-aroma

ALles in de mixer en mixen maar!

14

Maartje2you schreef:

ik woon ook in groningen! leuk....in mei hebben we ook weer een frobeldagje dus hou het NOORDEN forum in de gaten!

Ik bestel eigenlijk altijd....kleurstof is lastig in een winkel te koop.....als je nog gaat bestellen zijn de basissetjes heel handig vind ik...ik heb de wilton set.

je kunt bij pipoos ook van alles vinden!! ook kleurstof zijn wel een STUK duurder vind ik.....maar als de nood aan de man is sta ik er ook wel eens....hahahahha

succes!!!

Wat leuk dat je ook uit Groningen komt! Bedankt voor je tips. Wilde morgen even naar de stad fietsen om bij de Pipoos te kijken (woon zelf in Hoogkerk) maar kan dus ook eerst bij AH kijken.

15

Judy schreef:

en ik vind de vlaaivulling altijd lekker met slagroom er doorheen :D

Doe je er dan gewoon zo'n bekertje ongeklopte slagroom door? En moet je die vlaaivulling ook nog met de mixer fijn maken?

16 Laatst bewerkt door Cly (08-04-2011 05:32)

Ik gebruik altijd de mix voor zowel de vulling en een dijkje als voor het afsmeren en heb geen last van fondant of marsepein dat smelt. Ik heb bij mijn eerste workshop een stuk taart gekregen en heb daar bijna nachtmerries aan over gehouden. Het waren gewoon happen boter die ik naar binnen zat te werken. Ik krijg er na maanden nog kippenvel en kokhalsneigingen van. Bah. Vandaar dat ik nog steeds niet zelf botercreme durf te maken maar de mix gebruik. Ik ben zo bang dat als ik het zelf maak het ook zo naar boter gaat smaken. Of is dat niet zo?

17

Tot nu toe heb ik ook altijd gewoon de mix gebruikt om af te smeren. Op de workshop hebben we dat trouwens ook gedaan. Geen last gehad van smeltend fondant  :)