Onderwerp: Taart smelt

Hallo,

Ik heb ooit een taart gemaakt, mengsel fondant en marsepein, en slagroom gebruikt ipv botercreme, daarna in de koelkast bewaard, de volgende dag heb ik de taart in de auto meegenomen, om ongeveer 6 KM afstand af te rijden, voor dat ik mijn bestemming behaald, zag ik dat mijn taart begon te smelten. Wat was hier mis mee?

Waar bewaren jullie de afgewerkte taarten? Moet het in de koelkast of buiten de koelkast? In de zomer/warmte weer, gebruik je alleen maar fondant of mag je ook marsepein gebruiken?

Ik vul voortaan mijn taart alleen met jam of pure choco ganache en besmeer de buitenkant met botercreme of puur choco ganache voor dat ik met fondant/marsepein ga bekleden.

Graag jullie advies hierover en bedankt.

INDRI

2

Re: Taart smelt

slagroom niet combineren met fondant

3

als je in de zoekfunctie kijkt vind je denk ik al heel veel antwoorden. Zal eens kijken wat ik zo allemaal weet;
- in ieder geval niet met slagroom afsmeren, de slagroom gaat smelten en daarmee dus ook je fondant/marsepein
- afhankelijk van je vulling bewaar je de taart dus in of buiten de koelkast
- met warm weer kan je gewoon bekleden met wat je wil, het blijft toch lastiger dan. ( zet zelf de ventilator in de buurt)

ik hoop dat het zo wat duidelijker is.

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

AHA, dacht ik al, want slagroom is sowieso nat, en misschien bij warme weer, werd slagroom water en daardoor was fondant/marsepein gesmolten?

Bedankt voor je snelle reactie, en korte antwoord hehehe

HOI SIL,

Bedankt voor je uitleg. Hoe bedoelde je dan met het blijft lastiger?
Wat doe je als iemand in de zomer een taart bij je besteld? Waar ga je dan bewaren? in de koelkast of buiten koelkast, en dus gebruikt je neem ik aan alleen maar fondant?

Indri

6

zou eerder marsepein gebruiken, dat smelt niet zo hard, fondant is alleen maar suiker dus gevoeliger

7

In de zomer is idd lastiger. Marsepein valt dan nog wel mee. In de zomer bewaar ik mijn taarten altijd in de koeling, ondanks dat het niet per se hoeft qua vulling en dat de taart flink gaat zweten  :s . Ik gebruik ook altijd 1:1 en bewaar mijn taart zonder doos in de koeling.
Oh ja....nooit in een luchtdichte plastic taartdoos bewaren/vervoeren. De kans op smelten is dan ook heel groot.