1

Onderwerp: Hazelino's maken

Ik vind kleine hazelnootschuim gebakjes altijd zo lekker en wil die graag zelf een keer proberen te maken.
Heeft iemand een lekker recept hiervoor?

Alvast bedankt

2

Re: Hazelino's maken

Ik weet niet hoe het komt, maar je vraag is een aantal keer dubbel geplaatst. Ik ga het even melden.

x Liefs van Lien x
Lekkere recepten, taarten, cupcakes en reviews: www.joligateau.be

3 Laatst bewerkt door Liens (06-04-2011 14:21)

1x is genoeg :)

x Liefs van Lien x

4

Ja ik zag het,  :o
Hoe kun je zoiets ongedaan maken? Plaats nog niet heel lang berichten, maar dat is wel te zien denk ik...Sorry!

5

Ik heb het gemeld, dan verwijderen ze deze voor je. Als je dit in het vervolg nog eens aan de hand hebt kan je jezelf melden via het 'melden' knopje rechtsonder. Dit lezen enkel de modjes en die verplaatsen het voor je :)

x Liefs van Lien x

6

Oh super, dank je wel!
Maar je hebt geen lekker recept voor me?  :lol:

7

Nee, jammer genoeg niet :)

x Liefs van Lien x

8

ik heb de andere topics verwijderd. soms kan het gebeuren door een aantal keer op enter te drukken bij het verzenden dat het topic dan meerdere keren gepost is ;)

9

Dank je wel Nathalie... :o

10

ik werd ook nieuwsgieirig na je berichtje, ik vind hazelino's ook zooooo lekker..
Ben gaan googlen en vond dit:

Hierbij een recept van hazelnootschuim waarvan je uitstekende hazelino's kunt maken.

100 gram eiwit
175   "   castormelissuiker ( heel fijne tafelsuiker)
15    "      maizena
50   "      gebroken hazelnoten
snufje vanille

Zorg dat de garde en bekken goed vetvrij zijn, zo ook de grondstoffen met vetvrij gereedschap bewerken.
Het eiwit met de suiker en vanille vermengen en iets verwarmen in een pan met heet water. Dan opkloppen tot het een stevige structuur en een goed volume is bereikt.
Vervolgens eerst het zetmee doorspatelen en dan de hazelnoten.
Met een sjabloon of spuitzak op papier rondjes maken en bakken in een oven van170 graden C. tot het mooi goudbruin kleurt.
Bewaren in een afgesloten blik om verder te verwerken.

Vulling voor de hazelno's kan zijn slagroom met oploskoffie of cacao.
Of je maakt een Creme au beurre voilgens onderstaan recept:
250 gram roomboter
25  gram   basterdsuiker of poedersuiker
425 gram vanillepudding van kookroom

Boter en suiker luchtig roeren met de platte gard en geleidelijk goed gladde afgekoelde roompudding toevoegen.

Op het laats oploskoffie of cacaopoeder toevoegen en goed glad roeren.

11

Dank je wel...Heel fijn tafelsuiker, kun je dit gewoon in de supermarkt halen?

12 Laatst bewerkt door tine83 (06-04-2011 15:29)

ik geloof het niet, misschien een groothandel? Maar ik zal deze week eens kijken of ik het in de supermarkt kan vinden!

En anders probeer ik het met 'gewone'' tafelsuiker, die gebruik ik immers ook voor merengue/schuimpjes

13

Ik ga hem ook snel een proberen, misschien nog een domme vraag, maar wat is creme au beurre???  :o

14

botercreme

15

mijn recept: 175 gr. eiwit
                    300 gr. poedersuiker
                    15 gr. maizena
                    150 gr. hazelnoten (eerst roosteren in de oven en dan fijn     
                               maken)

voor de vulling en het afsmeren gebruik ik banketbakkersroom met botercreme en 2 zakjes espresso koffiepoeder en dan garneren met fijn gehakte hazelnoten

16 Laatst bewerkt door connie11 (07-04-2011 07:05)

karla59 schreef:

mijn recept: 175 gr. eiwit
                    300 gr. poedersuiker
                    15 gr. maizena
                    150 gr. hazelnoten (eerst roosteren in de oven en dan fijn     
                               maken)

voor de vulling en het afsmeren gebruik ik banketbakkersroom met botercreme en 2 zakjes espresso koffiepoeder en dan garneren met fijn gehakte hazelnoten

En is de bereidingswijze zoals hierboven beschreven staat?

Ik bak in een 4-oven AGA,
Aga gebruikers groep: https://www.facebook.com/groups/715038115222711/

17

Eerst eiwit schuimig kloppen dan in gedeelten de suiker toevoegen en dan mixen tot het stevige, glanzende pieken heeft.
Dan de hazelnoten met de maizena mengen en voorzichtig toevoegen.
Het schuim ong. 1 uur bakken in de oven op 100 gr. met de ovendeur op een kiertje.
Het schuim moet gemakkelijk loslaten dan is het klaar en dan doe ik de oven uit en laat het gewoon afkoelen, soms een hele nacht.

Banketbakkersroom maak ik van 20 gr.custard, 60 gr. suiker 1 zakje vanillesuiker en 300 ml. melk.

Botercreme van 250 gr. boter of margarine 1 zakje vanillesuiker en 50 gr. poedersuiker (gezeefd) en dan nog 2 zakjes espresso koffiepoeder.

Wanneer de room en de boter dezelfde temperatuur hebben dan mengen en de taartjes er mee vullen en afsmeren en dan de gehakte nootjes er op.

18

Oww dat klinkt heeeeeerlijk

"Beauty is in the eye of the beholder"
                            Lieve groetjes, Miranda (Mirzan)

19

klinkt goed?

Hoe dik moet je het schuim op de bakplaat spuiten?
En kun je ook de banketbakkersroom zo maken zoals je hem tussen een taart doet? Of is deze iets anders?

20

Ik spuit 1 laagje met een kartel mondje maar niet al te dik, het ligt er ook aan hoeveel rondjes je voor 1 taartje gebruikt. Meestal doe ik 3 rondjes en dan niet z'n dikke laag cremé.

Ik maak ook vaak een taart van 10 bij 30 cm.

Deze banketbakkersroom is fijner dan van bv. bakkersmaatje maar het kan denk ik wel.

21

Nu weet ik ook weer waarom ik zelf hazelino's maak, gisteravond op een verjaardag had ik een hazelino van de echte bakker en die vond ik helemaal niet lekker, er zat een dikke laag botercremé tussen die heel stijf was en er zat geen smaak aan dan alleen maar botersmaak en dat was echt vies. En de nootjes aan de buitenkant waren helemaal zacht.

22

Ik maak de banketbakkersroom wel zelf, heb geen pakje ofzo, maar gebruik daarvoor geen custard, vandaar mijn vraag!

Ga ze ook heel snel proberen te maken, en laat weten of ze gelukt zijn of niet. haha

23 Laatst bewerkt door karla59 (08-04-2011 20:59)

Lukt vast wel!

O ja de espresso eerst oplossen in 1 eetlepel kokend water.