1

Onderwerp: de juiste informatie over blanda 20 cm

Er zijn zoveel verschillende temperaturen en manieren hier te lezen
Misschien kan iemand mij goed adviseren.

Vorige week heb ik een blanda 12 cm gebakken.
10 min op 150 (onder en boven warmte)
10 min op 160 (hetelucht)
10 min op 170 (hetelucht)

De blanda was goed gelukt Misschien kon ie ietsjes langer maar hij was gaar en lekker.

Nu wil ik een blanda 20 cm gaan bakken
Welke temperatuur en hoelang moet ik hem bakken.
Waarom zijn er zooooveel verschillende manieren hier op het forum en lukt het bij de ene wel op een bepaalde temperatuur met een bepaalde tijd en bij de andere niet terwijl die hetzelfde doet?

Kan iemand mij vertellen wat nou de juiste temperatuur en tijd is voor een blanda 20 cm?

Groetjes, Jessica
Taaartjes

2

Re: de juiste informatie over blanda 20 cm

Als ik de blanda 20 cm bak , dan zet ik de oven bij voorverwarmen op 120 graden , en zodra ik de schaal in de oven zet en de oven dicht doe dan zet ik hem op 160 graden voor 45 minuten!

en dat gaat altijd goed

3

Ik bak al mijn kapsels op 150 graden hete lucht, ergens tussen 25 en 45 minuten (afhankelijk van de grootte).

Het verschilt enorm per oven, daar komen de meeste verschillen door denk ik.

Maar ik zou zeggen probeer het uit en post dan hier hoe je het gedaan hebt en wat het beste werkt. Succes!

4

Blanda 20 cm- inhoud: 1,9 liter 
270gr mix, 4 eieren M,  27 ml water; 
45min, 150 hetelucht

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

5

Carien schreef:

Blanda 20 cm- inhoud: 1,9 liter 
270gr mix, 4 eieren M,  27 ml water; 
45min, 150 hetelucht

Ja zo doe ik het ook.

Maar elke oven en elke mixer is anders. Dus je moet er nooit blindelings vanuit gaan, dat wat voor de 1 werkt, voor de ander misschien niet werkt

Groetjes San

6 Laatst bewerkt door monique63 (05-04-2011 13:54)

Vorige week nog een Blanda 20 cm gebakken . Ik verwarm nooit voor ,  ga stapsgewijs van 125 naar 140 naar 160 graden ( alleen hete lucht ) , alles 15 tot 20 minuten . Mijn Blanda was na 1 uur gaar, maar dat is gewoon sterk afhankelijk van je oven , geen oven is gelijk. Ook is het handig om een aparte oventhermometer in je oven te zetten.Vaak verschilt de werkelijke  temperatuur  van de temperatuur die je knop aangeeft.

Mijn advies is om na zo'n 35 / 40 minuten even in de biscuit te prikken en dan te bepalen hoeveel tijd je er nog bij komt . Je prikker moet er helemaal droog uitkomen . Een andere indicatie dat je biscuit gaar is is dat hij wat los komt van de zijkanten.

Succes !

Carpe Diem !

7

bedankt voor jullie adviezen

Zo zie je maar dat iedereen het anders doet op verschillende temperaturen Best gek eigenlijk!
Ik twijfel nog of ik trapsgewijs ga bakken of op 150 graden continue
Straks eerst de 12 cm en morgen de 20 cm
Hopelijk lukt het in 1 keer want ik heb ze donderdag echt nodig!

Als je na 35/40 minuten de oven open doet stort ie dan niet in?
dat is mij altijd geleerd; nooit de oven opendoen voordat het klaar is!

Groetjes, Jessica
Taaartjes

8

Nee , dat valt reuze mee hoor ! Dat is bij gewone cake inderdaad wel het geval .

Carpe Diem !

9

na 30min kun je de oven open doen hoor :Y  (op een kier, dat wel). Idd begint de taart te krimpen wanneer die klaar is, is echt duidelijk te zien :Y .
Wanneer je bij voorzichtig voelen nog lucht voelt, istie niet gaar :nooo ; wel wanneer je biscuit voelt terugveren. :Y
(om de één of andere reden komt de prikker er bij mij schoon uit, terwijl de taart nog niet gaar is :s )

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

10

Dit topic had ik nou net nodig vandaag. Dank jullie wel, ik ga het ook proberen en zal mijn bevindingen laten weten.

Groetjes Syl,
Piece of Pie!