1

Onderwerp: Recept gezocht voor kleine hoeveelheid

Hoi allemaal!
Ik ben nieuw hier en ben nog maar pas begonnen met bakken.
Heb nu een paar keer het 'kan bijna niet mis' recept gebruikt voor cupcakes. Maar... toch is het de laatste 2 keer mis gegaan!
Mijn cupcakes waren net kauwgom  :(
Nu wil ik jullie eigenlijk vragen om een lekker recept voor weinig cupcakes. Ik heb het 'kan niet mis' recept gedeeld door 2 omdat ik maar een paar kleine cupcakes wilde maken. Toch is het mislukt.
Wie heeft tips voor een kleine hoeveelheid deeg (ca. 9 kleine cupcakes)?
Alvast bedankt!

2

Re: Recept gezocht voor kleine hoeveelheid

Welk recept heb je gebruikt?

3

De Nigella's? Dan ben ik benieuwd hoe je ze maakt, want bij mij ging het van het weekend weer perfect. :)

<><
Cupcakeblogger voor www.huisvanbelle.nl

4

Ik het inderdaad het recept van Nigella gebruikt:

125 gram boter
125 gram fijne kristalsuiker
2 grote eieren (L)
125 gram zelfrijzend bakmeel
2-3 eetlepels melk

Alleen de eerste keer was dit veelte veel voor mijn paar cupcakejes.
Dus ik had nog veel over. Daarom had ik nu alles gedeeld door 2. Maar dat is helemaal mislukt!

:think: hmm het 1e wat me te binnen schiet is kant en klare kruidcakemix van homemade, kan niet mislukken en super makkelijk alleen water toevoegen. Ik maak ook wel eens half pak.

o ja ga je even melden, want je staat in de verkeerde rubriek

6

Ojee,.. waar moet ik dan posten?  :o
Ik wil toch wel graag echte 'zelf gemaakte' cupcakes en niet een kant en klaar pak. Dus ik hoop dat iemand nog een receptje heeft  :Y

7

Juist als je nieuw bent is het handig om éven titels, omschrijvingen en sticky's te lezen voor je je vraag ergens plaatst.
"Ingezonden recepten" is, zoals de naam al een béétje doet vermoeden, bedoeld voor het inzenden (=plaatsen) van recepten, niet voor vragen erover.

[MOVE] -->Bakken & Vullen

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

8

jowseej schreef:

Ik het inderdaad het recept van Nigella gebruikt:

125 gram boter
125 gram fijne kristalsuiker
2 grote eieren (L)
125 gram zelfrijzend bakmeel
2-3 eetlepels melk

Alleen de eerste keer was dit veelte veel voor mijn paar cupcakejes.
Dus ik had nog veel over. Daarom had ik nu alles gedeeld door 2. Maar dat is helemaal mislukt!

En het probleem was dat ze wat kleffig en taai werden? Hoe lang heb je ze in de oven gehad en op welke tijd?

Ik ben zelf altijd heel voorzichtig met melk door m'n beslag, die laat ik bij dit recept weg (eventueel een derde ei als ik M eieren heb) en dat gaat prima.

<><

jowseej schreef:

Ik wil toch wel graag echte 'zelf gemaakte' cupcakes en niet een kant en klaar pak. Dus ik hoop dat iemand nog een receptje heeft  :Y

heB je links in de kolom gekeken bij de recepten? daar staan er een aantal, maar misschien heb je die je hebt daar ook wel vandaan

10

Waarom niet gewoon meer maken en wat je niet meteen nodig hebt in de vriezer doen? Heb je altijd iets bij de hand voor onverwacht bezoek.

11

Ik heb ze 20 minuten op 160 graden gehad. Misschien had ik er teveel melk in gedaan. Ik heb inderdaad bij de recepten gekeken, maar daar heb ik ook niks bruikbaars gevonden. Ik denk dat ik het nog maar eens weer moet proberen maar dan met minder melk. Ik dacht eigenlijk dat het misschien aan teveel ei lag.

12

Ik wist niet dat ik het ook in de vriezer kon doen (ook i.v.m. eidooiers). Gewoon het klare deeg (voordat het in de vormpjes gaat) invriezen? Hoelang blijft dat goed?

13

jowseej schreef:

Ik heb ze 20 minuten op 160 graden gehad. Misschien had ik er teveel melk in gedaan. Ik heb inderdaad bij de recepten gekeken, maar daar heb ik ook niks bruikbaars gevonden. Ik denk dat ik het nog maar eens weer moet proberen maar dan met minder melk. Ik dacht eigenlijk dat het misschien aan teveel ei lag.

Van teveel ei worden ze compact en sponzig. Imho lijkt het dan nog het meest op heel stevig schuimrubber. (bah!)

Ik heb van de week cc's gebakken met 175 boter, 175 witte basterd, 175 zelfrijzend bakmeel, zakje vanillesuiker en 2 L eieren. Die vind ik nog lekkerder dan Nigella's cc's zelf. De 90 90 90 1L ging ook goed.

<><

14

jowseej schreef:

Ik wist niet dat ik het ook in de vriezer kon doen (ook i.v.m. eidooiers). Gewoon het klare deeg (voordat het in de vormpjes gaat) invriezen? Hoelang blijft dat goed?

Ik bedoelde de gebakken cc invriezen............

Zoek eens op chiffon cupcakes,rubriek ingezonden recepten.
Ik heb ook wel eens van die massieve cupcakes met de onderkant leeg.
Maar niet met de chiffon cupcakes,die zijn luchtig.
Leuk filmpje trouwens,het bestaat uit twee delen.

Vr Gr Thé

16

Bedankt voor jullie reacties tot zover, ik ga morgen weer aan de slag!