26

Re: Donkere cupcakes normaal?

Mirjam5 schreef:
jol_nda schreef:

Denk dat ik in het vervolg eerst de eieren en suiker mix en dan de boter er beetje bij beetje door mix en dan de bloem er door spatelen...

Theoretisch denk ik dat dat beter zal gaan bij mij.... Of zeg ik nu iets doms??? :think:

Heb wel eens gelezen dat iemand dat zo deed, dus ja, dat moet kunnen.

Zo ja, maar dan de boter gesmolten, succes.

27

maar bij mij lukt het niet, hahaha....

28

jol_nda schreef:

Boter smelten, dan de suiker er bij en de eieren?
En als laatste de bloem?

Ja inderdaad precies die volgorde, is bij mij nog nooit mislukt op die manier.

29

omakneeltje schreef:
Mirjam5 schreef:
jol_nda schreef:

Denk dat ik in het vervolg eerst de eieren en suiker mix en dan de boter er beetje bij beetje door mix en dan de bloem er door spatelen...

Theoretisch denk ik dat dat beter zal gaan bij mij.... Of zeg ik nu iets doms??? :think:

Heb wel eens gelezen dat iemand dat zo deed, dus ja, dat moet kunnen.

Zo ja, maar dan de boter gesmolten, succes.

Diegene deed gewoon stukjes boter 1 voor 1 erbij. (Neem aan op kamertemperatuur)

If life gives you lemons, make lemoncurd.

30

nou ik heb het zonder boter geprobeerd, want als ik er boter bij deed(kamertemp, of gesmolten) dan was de luchtigheid van het ei er direct weer uit. Nou de cake zijn perfect alleen ik vind het niet "je van het", het is niet zo flueel zacht als met de biscuit mix die ik normaal gebruik.... Hoe komt dat toch??

Pff baal zo dat het niet lukt!! :mad:

31

jol_nda schreef:

nou ik heb het zonder boter geprobeerd, want als ik er boter bij deed(kamertemp, of gesmolten) dan was de luchtigheid van het ei er direct weer uit. Nou de cake zijn perfect alleen ik vind het niet "je van het", het is niet zo flueel zacht als met de biscuit mix die ik normaal gebruik.... Hoe komt dat toch??

Pff baal zo dat het niet lukt!! :mad:

Wat ben je nou aan het bakken, taart of cake? want cake bak je met boter en biscuit zonder. :|

32

Als je een cakerecept gebruikt en gewoon de boter weg laat dan is het recept uit zijn verband en is te verwachten dat het niks wordt. Dan kan je beter een biscuitrecept nemen.
Wat is eigenlijk de reden dat je geen bakpoeder wilt gebruiken?

33

Ik zie dat je een website hebt en ook op bestelling bakt, hoe komt het dan dat je niet eens een gewone cake kunt bakken?? :rolleyes:

34 Laatst bewerkt door BijJolan (01-04-2011 20:03)

@ Oma Kneeltje;
Ik probeerde cup cakes te bakken zonder mix, echter lukte dit niet en heb ik hulp gevraagd via deze site. Helaas kom ik er nog steeds niet goed uit. Ik wil het ook zonder mix kunnen maken alleen begrijp ik niet wat ik fout doe.
Als ik cake(met boter) maak dan word hij veel minder luchtig als wat je met de biscuit hebt.

@ Mirjam 5;
Ik wil wel bakpoeder gebruiken echter had ik dit niet in huis. Maar vandaag eindelijk boodschappen kunnen doen en heb nu zelfrijzend bakmeel gekocht. Taart is gelukt, alleen ben ik nu niet tevreden over de smaak. Had gevoel dat hij te luchtig is? :think:
Als ik in mijn kookboek kijk is cake/ cup cake met boter+suiker en mix je eerst boter, dan ei en dan zelfrijzend bakmeel. Bij de biscuit doe je eerst de ei met suiker en dan de bloem. Verhoudingen zijn wel gelijk

@ Oma Kneeltje;
Ik kan wel een cake bakken met de mix van de bakboederij, maar ik was aan het proberen om het zonder mix te proberen, echter lukt dit niet goed.

Update;
Vandaag nogmaals gebakken en hij is op zich goed geworden alleen ik mis dat fluweel zachte wat ik wel heb met de mix, zou dit door een te hooge temp. kunnen komen? Ik had hem op 160 graden in een elektrische oven, 40 minuten. 
Wat ik mij dan nog wel afvraag; is het gewoon als je de boter 10 minuten klopt en dan de ei toevoegd dat hij niet opstijft...  :think:

35

Ik blijf me verbazen :|

36

want?

37

Ik denk dat omakneeltje bedoelt dat ze zich erover verbaasd dat je taarten verkoopt en niet weet hoe je zonder speciale mixen taart en cake bakt.

38

Ik vind dat zelf ook erg vreemd.

39

Er zullen vast meer mensen zijn die ook alleen met mixen bakken...
Maar goed daar ging het topic niet over.

40

We kunnen je in ieder geval niet betrappen op uitslapen :lol:  :lol: , je was eerder achter de pc als ik.
Ja, wat Fredy40 zegt, ben ik het helemaal mee eens. Je stelt dusdanige vragen dat het lijkt of je voor het eerst bakt, dat dacht ik dus aanvankelijk ook, totdat ik zag dat je een website hebt, en, warempel ook nog taarten verkoopt.Vandaar mijn verbazing :Y  :nooo .

41

Verbazen is prima, maar laten we het hier bij het onderwerp houden, ok?

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

42

Gist in cupcakes lijkt me nie echt normaal :D
K zou even kijken of je misschien een ander recept kan vinden. :+

Wrrrr

43 Laatst bewerkt door Mirjam5 (02-04-2011 10:35)

jol_nda schreef:

@ Oma Kneeltje;
Ik probeerde cup cakes te bakken zonder mix, echter lukte dit niet en heb ik hulp gevraagd via deze site. Helaas kom ik er nog steeds niet goed uit. Ik wil het ook zonder mix kunnen maken alleen begrijp ik niet wat ik fout doe.
Als ik cake(met boter) maak dan word hij veel minder luchtig als wat je met de biscuit hebt.

dat klopt wel want biscuit is luchtiger dan cake.

jol_nda schreef:

@ Mirjam 5;
Ik wil wel bakpoeder gebruiken echter had ik dit niet in huis. Maar vandaag eindelijk boodschappen kunnen doen en heb nu zelfrijzend bakmeel gekocht. Taart is gelukt, alleen ben ik nu niet tevreden over de smaak. Had gevoel dat hij te luchtig is? :think:
Als ik in mijn kookboek kijk is cake/ cup cake met boter+suiker en mix je eerst boter, dan ei en dan zelfrijzend bakmeel. Bij de biscuit doe je eerst de ei met suiker en dan de bloem. Verhoudingen zijn wel gelijk

Als ik cake maak gebruik ik alle ingredienten in gelijke hoeveelheden. Als ik biscuit maak gebruik ik ongeveer 2 x zoveel ei als suiker en meel. Maar hiervan zijn idd verschillende recepten.

jol_nda schreef:

Update;
Vandaag nogmaals gebakken en hij is op zich goed geworden alleen ik mis dat fluweel zachte wat ik wel heb met de mix, zou dit door een te hooge temp. kunnen komen? Ik had hem op 160 graden in een elektrische oven, 40 minuten. 
Wat ik mij dan nog wel afvraag; is het gewoon als je de boter 10 minuten klopt en dan de ei toevoegd dat hij niet opstijft...  :think:

Hou er wel rekening mee dat zelfgemaakte cake nooit helemaal hetzelfde smaakt als van een mix. In de fabriek worden er nl nog andere ingredientjes toegevoegd die wij niet gebruiken.
Ik begrijp trouwens niet goed wat je bedoelt met opstijven van boter met ei. Als je boter mixt en ei toevoegt zal het alleen slapper worden lijkt me. Ik ken trouwens ook geen recept waar eerst alleen boter met ei gemixt wordt. Waarom wil je dat doen?
40 minuten op 160 graden lijkt me trouwens prima!

44

Marianne schreef:

Verbazen is prima, maar laten we het hier bij het onderwerp houden, ok?

Wat doe ik fout, Marianne?
Die bovenste zin is absoluut niet hatelijk bedoeld, heb er juist expres de lachebekjes achtergezet om dat te verduidelijken.

45

Bedankt Mirjam 5 hier kan ik iets mee. Logisch dat het dus niet gelijk smaakt.

In het recept(voor cake) van mijn kookboek staat dat ik eerst boter moet mixen tot deze wit is en dan de ei toevoegen, tot deze is opgenomen en dan de bloem op de laagste stand er door mixen(Ik spatel het er door).

Ik doe dus niks meer fout. Gebruik het receptuur zoals deze bedoeld is.. Joepie..

Nu nog eens de cake proberen....
Tanx Mirjam 5!! :thumb:

46

jol_nda schreef:

In het recept(voor cake) van mijn kookboek staat dat ik eerst boter moet mixen tot deze wit is en dan de ei toevoegen, tot deze is opgenomen en dan de bloem op de laagste stand er door mixen(Ik spatel het er door).

Maar wanneer doe je dan de suiker erdoor?

(enneh.... graag gedaan natuurlijk :) )

47

:x  De boter en suiker samen. Dat mixen tot het wittig word...

48

Klinkt goed dan. Het enige verschil wat ik nog kan bedenken is dat ik zelf zelfrijzend bakmeel gebruik. Maar dat doet niet iedereen.

49

Dat heb ik de laatste keer ook gedaan... Dus dan doe ik het goed...