1

Onderwerp: Help! Biscuit na het bakken heerlijk, na het vullen en bekleden droog

Wie kan mij helpen. Ik heb nu 2 keer een leuk taartje gemaakt. Na het bakken an afkoelen is de biscuit heerlijk van smaak lekker zacht en niet droog. Maar nadat ik hem gevuld en bekleed heb en dan de volgende dag heb aangesneden is de biscuit droog. Wie weet hier een oplossing voor?

Gr.Saskia

2

Re: Help! Biscuit na het bakken heerlijk, na het vullen en bekleden droog

Wat handig is, als je even verteld wat voor biscuit je gemaakt hebt en hoe je te werk bent gegaan.
Heb je bijv. zelf biscuit gemaakt, of je je een mix gebruikt?
Dan kunnen we beter adviezen geven.

Ik ben zelf overgestapt op de funcakes biscuit, doordat mijn eigen gemaakte biscuit ook te droog werd bevonden door mijn gasten.

Dat is toch een TAART waard!

tremperen=het royaal besprenkelen van gebak met al dan niet alcoholische vloeistof, met de bedoeling het gebak sappiger te maken en/of smaak te verhogen.

ik doe het bv met limonadesiroop, beetje aangemaakt met water, in de smaak van de vulling, of koffie met suiker, beetje likeur, etc.

I never met a calorie I didn't like....

4

Super dat julie reageren.
Ik maak het recept van hier. En na het bakken en afkoelen smaakt hij echt heerlijk. Daarna gaan ik hem eerst insmeren met een dun laagje botercreme en dan de vulling ertussen en dan helemaal afsmeren met botercreme en bekleden met fondant. Zoals ik hier op het forum heb gelezen bij de meeste. Ik begin met bakken op 140 graden en dan na 10 min op 150 etc etc en ze waren allebij gaar bij 170 graden dus dat is met 30 /35min. Ik had een rechthoekig bakblik ging een beslag in van 7 eieren. Best groot dus.

5

voordat ik er botercreme op doe, smeer ik altijd eerst in met lemon curd of jam, dat houdt het biscuit wat 'sappiger' en droogt het niet uit. Dat doe ik trouwens met alle lagen....afhankelijk van of ik de smaak van de jam wil laten overheersen, doe ik er een dun laagje of wat dikker laagje op.

Succes  :thumb:

6

Een (dun) laagje botercrème tussen de lagen is niet nodig hoor. Als je de vulling direct op de biscuit doet, kan dat, vooral bij de wat nattere vullingen zoals bijv. jam, ook lekker een beetje in je biscuit trekken, wat het dus gelijk niet meer zo droog maakt.
Een dijkje spuiten, zodat de vulling niet direct met het marsepijn of fondant in aanraking komt raad ik wel aan.  ;)

Dat is toch een TAART waard!

7

Ok. Heel erg bedankt voor jullie tips  :)  Gaan ze morgen meteen uitproberen :thumb:

Groetjes Saskia