1

Onderwerp: Chocolade

Hallo Allemaal!
Ik weet niet of deze vraag hier thuis past maar ik weet geen raad!

Ik wil zelf chocoladefiguurtjes maken, dus laat ik chocolade smelten en giet deze in vormpjes en zet hem daarna minstens 4u in de frigo

Maar als ik ze er dan uitneem, (ze zijn hard) beginnen ze te 'zweten (natte druppeltjes) en daarna direct te smelten, dus bij wijze van spreken kan ik ze niet uit de frigo halen?

Nu zou ik voor mijn metekindje haar doop chocoladefiguurtjes willen maken die ik op tafel kan zetten zonder dat ze direct smelten of zweten

Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt!
Sandra

2

Re: Chocolade

Je kunt ze beter niet in de koelkast doen en ze op een plek bewaren waar de temp tussen de 15-18 graden is kamertemperatuur. Het zal langer duren voordat het gestold is maar het "zweet" probleem is er dan niet.

Een gewone chocoladereep heeft dit probleem ook als je hem in de koelkast zou leggen. De temperatuur verschil van koelkast naar kamertemperatuur zorgt ervoor dat de chocolade waterdruppeltjes gaat vormen.

"If people have no bread, let them eat cake" - Marie Antoinette

3

Oké! Zal ik proberen!
Ik deed het in de koelkast omdat als je ze op tv chocolade ziet maken zetten ze dat ook in de koelkast :D

4

Ja, maar volgens mij is dat alleen maar korte periodes.

als ik chocolade figuurtjes maak, doe ik ze gewoon op kamertemp laten staan meestal overnacht maar dat ligt natuurlijk ook aan de grote en dikte van je mal.
Ik had namelijk ook altijd de problemen dat ze gingen zweten als ze uit de koelkast kwamen. als ik ze gewoon rustig laat afkoelen heb ik tot nu toe geen problemen gehad. Maar ik doe het maar af en toe dus ben geen expert :D, dus pin me er niet op vast dat het op die manier altijd lukt.

Anders doe een proefronde voor je het echte werk moet gaan doen, je kunt vast wel gegadigden vinden om je proefronde op te eten :P

"If people have no bread, let them eat cake" - Marie Antoinette

5

15-20 minuutjes laten uitharden in de koeling is lang genoeg. Als je ze langer laat liggen gaan ze idd zweten. Daarnaast zou ik ook aanraden je chocolade voor het gieten te tempereren.

www.taartenchocolade.nl Workshops en webwinkel in chocolade / taartbenodigdheden Tilburg. Volg ons ook op  Facebook

6

Chocoholic schreef:

15-20 minuutjes laten uitharden in de koeling is lang genoeg. Als je ze langer laat liggen gaan ze idd zweten. Daarnaast zou ik ook aanraden je chocolade voor het gieten te tempereren.

Ja ik had het gisteren gelezen over tempereren! Ga ik zeker doen!
Maar daar zag ik dat ze het zo gewoon op kamertemperatuur lieten harden?

7

Sandra004 schreef:

Ja ik had het gisteren gelezen over tempereren! Ga ik zeker doen!
Maar daar zag ik dat ze het zo gewoon op kamertemperatuur lieten harden?

Dat kan idd ook, maar een korte tijd in de koeling kan geen kwaad. Dat versnelt het koelproces, chocolade stolt nml. pas bij 10 graden.

Succes  :thumb:

www.taartenchocolade.nl Workshops en webwinkel in chocolade / taartbenodigdheden Tilburg. Volg ons ook op  Facebook

8

De chocolade zweet al niet meer! Maar nu is de vraag hoe maak ik hem echt vast? Want hij is 'slap' als je hem eet ?

9

tableer je je chocolade wel? want als je t gewoon smelt en dan weer laat stollen zijn je kristallen niet goed en krijg je m niet goed hard

10

Yep dat doe ik?

11

dan is t ws niet goed gebeurt anders blijft t wel hard...

12

etmc schreef:

dan is t ws niet goed gebeurt anders blijft t wel hard...

Je hoeft niet per se te tableren, tempereren kan ook op een simpelere manier. Het gaat om de temperatuur van de chocolade. Je kunt ook je chocolade in de magnetron smelten in periodes van 30 seconden en iedere keer tussendoor roeren. Als je stopt met verhitten als je nog een aantal tientallen callets ziet terwijl de rest is gesmolten kan je deze erdoor roeren tot ze gesmolten zijn. Je chocolade is dan klaar om te gebruiken. Gewoon op kamertemperatuur laten stollen, no problem...

Groeten en nog meer bakplezier, Annemiek

13

erm half, ik heb geleerd dat je t het beste kan tableren en anders chocolade smelten en dan 1/3e  aan inhoud met koude callets toevoegen en dan doorroeren.
en vooral dat je t eigenlijk absoluut niet in de koelkast moet doen behalve als je haast hebt maar dat je dat eigenlijk niet moet hebben als je met chocola werkt :P