1 Laatst bewerkt door Yvonne62 (03-04-2011 12:37)

Onderwerp: HELP!! Royal Icing met gepasteuriseerd eiwit.

Hallo allemaal, Ik hoop, dat iemand mij kan helpen.

Wat zijn de verhoudingen, als ik royal icing wil maken met gepasteuriseerd eiwit uit een pak?

Ik wil er graag bloemen mee kunnen spuiten.

Ik heb nu een bak gemaakt, op gevoel en er madeliefjes mee gespoten op bak papier. Ze zijn leuk, maar ze drogen verkeerd. Het zijn net schuimpjes en heel broos.

Ik heb een pak van 2 liter, heel goedkoop bij de banketbakker kunnen kopen, maar dat is beperkt houdbaar, dus ik wil een flinke hoeveelheid vooruit maken, zodat ik ook kan oefenen.

Ik hoop, dat iemand mij het gewicht in eiwit en het gewicht in suikerbakkerspoeder kan vertellen, zodat mijn spuitsels hard genoeg worden.

Misschien handig om te weten: Ik heb nu een colaglas eiwit, met 6 theelepeltjes citroensap, in de Kennie gemixt met de ballongarde, op de hoogste stand. Toen dat goede pieken trok, heb ik de K-klopper erop gezet en heb ik er, beetje bij beetje, plm. 700 gram suikerbakkerspoeder, doorheen gedaan, steeds per eetlepel.

Ik wil het wel met eiwitpoeder doen, maar als ik dat nu ga bestellen, ben ik ruim E 10,= kwijt, voor één onsje, incl verzendkosten.

Woont er misschien een "Icing King of Queen"bij mij in de buurt, die mij wat richtlijnen kan geven? Ik woon in Zuid-Oost Groningen, aan de Duitse grens, in Sellingen.

Alvast bedankt en een vriendelijke groet,
Yvonne

PS. Een goedkope tip: Ik heb gisteren bij de Makro, snoepzakken gekocht: 250 zakken voor nog geen E 9,= Dat werkt prima, als spuitzak.

2

Re: HELP!! Royal Icing met gepasteuriseerd eiwit.

hoi Yvonne,

ik ben zeker geen icing queen, maar weet wel dat je juist niet teveel lucht in je icing moet kloppen, ik zou het dus met de kloppen ipv ballongarde proberen

groetjes, Lis   
ik droom taarten, nu nog maken zoals ik ze droom

Als je ermee wil oefenen en 't dus niet opeet kun je ook gewoon eiwit gebruiken. En volgens mij (ben ook geen expert) is een colaglas vol met eiwit ook veel te veel op 700 gr poedersuiker :) volgens mij heb je dan maar iets van 100-150 gram eiwit nodig.

'I love it when a cake comes together'

4

Een colaglas is 250ml, als ik eiwitpoeder gebruik, is dat 60ml water op 10 gram eiwitpoeder en dat gaat dan bij 500 gram suikerbakkerspoeder om icing van stevige consistentie te krijgen.

250ml op 700 gram lijkt mij dus ook rijkelijk ruim  :think: Hoeveel je wel moet hebben weet ik ook niet, maar breek anders één ei, weeg daar het eiwit van af en dan weet je hoeveel gepasteuriseerd eiwit je nodig hebt :)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

5

Allemaal heel hartelijk bedankt. Inmiddels heb ik een eiwit gewogen en dat kwam uit op 46 gram. Toen ik wat kritischer naar mijn acties ging kijken, kwam ik tot de conclusie, dat ik veel te veel eiwit heb gebruikt. ( Gelukkig heb ik 2 liter ) Ik ga dus weer dapper aan de slag.

Wat ik zo begrijp is, dat het water en de eiwitpoeder samen, gelijk staan aan vers eiwit. Dus 10 gram eiwitpoeder en 60 ml water is dus samen 70 gram, dus zou ik ook 70 gram eiwit moeten gebruiken, aangezien 1 liter water, ook 1 kilo weegt.

Ik ben eruit, dankzij jullie inbreng. Ik schaam me wel een beetje, dat ik zo stom ben geweest. :o  Het smaakte ook al erg naar de inhoud van een negerzoen. Eiwitterig dus.

Heel hartelijk bedankt allemaal en een vriendelijke groet,
Yvonne