1

Onderwerp: wie weet het verschil tussen.........

isomalt en manitol (frituursuiker) en wie heeft met 1 of beide wel eens gewerkt?

Gewoon omdat het leuk is een taart te zijn
Groetjes Heidi

2 Laatst bewerkt door Cake it (01-04-2011 15:52)

Re: wie weet het verschil tussen.........

Mannitol is een polyol (of suiker-alcohol) die wordt gebruikt als natuurlijke zoetstof, antiklontermiddel en vulstof.

Mannitol is een natuurlijke zoetstof met 0,7 keer de zoetkracht van suiker. Het komt voor in allerlei soorten planten (vooral zeewieren) en heeft een zoete smaak, zonder bijsmaak. Mannitol wordt gebruikt in allerlei voedingsmiddelen. Behalve als zoetstof wordt het vaak ook gebruikt omdat het een betere structuur geeft aan bepaalde voedingsmiddelen en het uitdrogen ervan kan voorkomen.

Bij overmatig gebruik (gemiddeld meer dan 15 gram per dag) kan mannitol laxerend we

Isomalt is een kunstmatige zoetstof.

Het is een polyol die hoofdzakelijk om zijn suikerachtige fysische eigenschappen wordt gebruikt. Het product heeft slechts een kleine invloed op de bloedsuikerspiegel, leidt niet tot tandbederf, en bevat half zo veel energie als gewone suiker (sacharose). Net als bij de meeste polyolen (zoals xylitol en sorbitol), is er echter de mogelijkheid van maag- en darmproblemen, waaronder flatulentie en diarree, wanneer isomalt in grote hoeveelheden wordt ingenomen.

Isomalt wordt doorgaans gemengd met een sterker zoetmiddel zoals sucralose, zodat het mengsel ongeveer de zoetheid van suiker heeft. Het is een reukloze, witte, kristallijne substantie die ongeveer 5% kristalwater bevat. Isomalt heeft een minimaal koelend effect (door een negatieve oplossingswarmte), in tegenstelling tot veel andere polyolen, in het bijzonder xylitol en erythritol. Isomalt is ongebruikelijk omdat het een synthetische polyol is die uit gewone suiker wordt geproduceerd.

Toepassingen
Een interessant gebruik van isomalt wordt gevonden in het product DiabetiSweet, een suikervervanger die voor gebruik bij het bakken wordt verkocht en die bestaat uit een mengsel van isomalt en acesulfaam-K. Het heeft echter een bittere smaak (vanwege het acesulfaam-K) en karameliseert niet zoals suiker.

(wikepedia)

ik heb alleen met isomalt gewerkt.

groeten Annemieke
Cake It

3

Re: wie weet het verschil tussen.........

Jeetje wat een uitgebreid verhaal! Dank je wel!

Ik kwam manitol tegen in het Hanoskrantje, dus dat moet ik een keer uitproberen natuurlijk ;)

Als ik dat gedaan heb, zal ik mijn ervaring posten.

Gewoon omdat het leuk is een taart te zijn
Groetjes Heidi