1

Onderwerp: Red Velvet zoet

Hallo,

Na al die enthousiaste verhalen hier op het forum heb ik me vorige week ook eens aan de red velvet cupcakes gewaagd. Ik moet zeggen dat het me tegenviel. In tegenstelling tot wat ik hier op het forum lees waren die van mij mierzoet. Ik heb zelf al zitten denken wat er mis kan zijn gegaan, en kom op het volgende.

In het recept staat 2 tbs cacao (= 30 gr). Ik heb echter 2 tbs cacao afgemeten(ik heb van die  plastic maatschepjes), en kom dan op ongeveer 11 gr. totaal. Omdat ik bang was dat 30 gr. teveel werd, heb ik me aan die 2 tbs gehouden. Zou het kunnen zijn dat dit te weinig is?

Als tweede zou het kunnen zijn dat er misschien te veel vanille extract in zat? Ik heb dit precies afgemeten met een spuitje, maar weet niet  of er verschil tussen  vanille essence, en vanille extract en vanille aroma is.
Ik heb de vanille aroma van dr. oetker gebruikt.

Wie kan mij helpen, ik zou het graag nog een keer willen proberen. Moet zeggen dat ik de cakejes wel mooi van structuur vond. Mooi zacht, en inderdaad wat fluweelachtig.

2

Re: Red Velvet zoet

Heb je cacao gebruikt of poeder om chocomelk te maken (vb. Nesquick?). Deed het in het begin met de tweede en het resultaat is dan inderdaad wel erg zoet.

3

http://www.koekjeshoek.be/2010/11/het-v … ct-en.html

Over het verschiltussen extract, essence en aroma

4

Nee, ikheb wel echte cacao gebruikt.

5

Weet je zeker dat er 3 EETlepels stond?? In mijn recept ( voor 24!!) cupcakes gaat namelijk maar 1 THEElepel :think:

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

6

Adrienne,

Ja er staat inderdaad 2(niet 3) EETlepels(tbs). Ik heb het recept gebruikt wat hier bij de leukste taarten bij de recepten staat.

7

Karinth1 schreef:

http://www.koekjeshoek.be/2010/11/het-v … ct-en.html

Over het verschiltussen extract, essence en aroma

Bedankt, dit is dus waarschijnlijk niet het probleem geweest. Wel de juiste hoeveelheid vannille aroma gebruikt. Zou het probleem dan toch de hoeveelheid cacao zijn geweest? Wie kan me helpen?

8

Hai Ik heb regelmatig velvetcupcakes gemaakt maar nooit echt het probleem dat ze te zoet zijn, ik gebruik altijd vanillestokjes ipv aroma, misschien dat dit het is,? ik weet dat aroma wat geconcentreerder is en ik gebruik idd pure cacao. Het kan ook misschien liggen aan de cider die je gebruikt om met de soda aan te mengen. ik gebruik appelazijn, en idd slechts 1 tl cacaopoeder, een afgestreken theelepel. gebruik je misschien per abuis rode kleurstof met smaak?
Doe je er ook karnemelk door?

It's never to late to become what you might have been

9

farida schreef:

Hai Ik heb regelmatig velvetcupcakes gemaakt maar nooit echt het probleem dat ze te zoet zijn, ik gebruik altijd vanillestokjes ipv aroma, misschien dat dit het is,? ik weet dat aroma wat geconcentreerder is en ik gebruik idd pure cacao. Het kan ook misschien liggen aan de cider die je gebruikt om met de soda aan te mengen. ik gebruik appelazijn, en idd slechts 1 tl cacaopoeder, een afgestreken theelepel. gebruik je misschien per abuis rode kleurstof met smaak?
Doe je er ook karnemelk door?

Farida, Ja ik gebruik karnemelk, en ik heb gewone natuurazijn gebruikt. ik denk dat het probleem toch in de vanillearoma zit. Ik ga het zeker nog een keer proberen, dan misschien met een vanillestokje of een ander merk  aroma. De kleurstof heb ik wel vaker gebruikt, en heeft geen smaak.

10

Hmm... the mistery of the cupcakes  :lol:
ik ga voor je duimen, komt ongetwijfeld in orde, keep me posted!

It's never to late to become what you might have been

wat betekend tbs ?

12

CuteLittleThings schreef:

wat betekend tbs ?

tbs=tablespoon=eetlepel=15ml

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>