1 Laatst bewerkt door Femm (01-04-2011 09:36)

Onderwerp: Eerste taartje..

Beste allemaal,

Zoals het topic al zegt, hier mijn eerste taartje.. Gemaakt van cake en gevuld met cappuccino botercrème. De strik is van fondant en de taart is bekleed met marsepein.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NZ33KQQI.jpg

Dames (& heren?) ik maak een dieeeepe buiging voor jullie, wat een werk om de boel recht/strak/netjes te maken én houden  :s !

Stressopwekkende factoren:
- Ik heb een tabel gezien voor de verhoudingen van biscuit, maar nergens voor cake? Was wel even improviseren met een vorm van 12 cm en 20..  ;). Heb ik iets over het hoofd gezien?
- Te weinig botercrème (voor het afsmeren)  :(. Is ook de oorzaak van een niet-strakke taart?
- Pluisjes, stofjes  in combinatie met witte marsepein en fondant..
- Nagels! Even niet opletten.. en ja hoor, een afdruk in je taart.
- De barstjes aan de randen van de taart, wat heb ik verkeerd gedaan? Ik had niet echt het idee dat ik aan de marsepein heb getrokken?

Ik ben benieuwd naar jullie tips!
Mijn dank gaat ook uit naar Annick,  wat een supersnelle levering & fijne service!!

(de jarige jet, mijn zusje, was overigens erg blij met haar taart :)!)

Re: Eerste taartje..

Nou die zie er goed uit voor de eerste keer!

Heb je wel een kartonntje gebruikt bij het stapelen? En iets om te stutten?

Vooral die strik ziet er erg goed uit, det heb ik weleens geprobeerd, maar die is toen helemaal mislukt.

Botercreme vind ik ook altijd lastig in de schatten. Op de site felicitaartjes.nl staat een schema, maar dan nog vind ik het moeilijk. Meestal maak ik gewoon een ruime hoeveelheid en als ik over heb, vries ik het in.

Over die barstjes, heb je crisco gebruikt? Want dat hebt bij mij altijd om het soepel te houden en bij mij worden de taarten vaak strakker als ik fondant gebruik. Valt bij mijn vrienden en familie ook beter in de smaak.

Als ik jouw was zou ik blijven oefenen, ik ben nu een half jaar bezig en het gaat allemaal steeds makkelijker!

Succes! Anne

3

Nou voor een 1e taart vind ik hem prachtig, je hebt het jezelf gewoon moeilijk gemaakt hehe, super hoor..
Die barstjes kwam misschien door te dun marsepein of het merk (kwaliteit) wellicht.
Te weinig botercreme dat is minder strakke taart, ook mijn ervaring, nooit bezuinigen op hoeveelheden zeg maar ;)
Die nagels.. ja lekker kort houden haha  :D

Ik zeg op naar de volgende uitdaging!

4

voor een eerste taart en dan al gelijk stapelen  :thumb:

"Beauty is in the eye of the beholder"
                            Lieve groetjes, Miranda (Mirzan)

5

Nou, super voor een eerste stapel hoor! Enne... oefening baart kunst. Ik doe het nu een maand of 7 á 8 en het gaat steeds beter. Wat betreft de botercrème; Hoe beter het gaat, hoe minder botercrème je nodig hebt om af te smeren, maar in het begin gaat er aardig wat in zitten ja...  :lol:
Pluisjes en stofjes, iets waar ik ook niet altijd heel erg vanaf kom. Het scheelt heel veel als je witte kleding draagt bij het bekleden met lichte kleuren en je handen na het wassen drogen met keukenpapier. Ik heb thuis zo'n zilverkleurige dispenser met een grote trekrol van een bekend merk.   ;)  Werkt erg goed.

"Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu windstil"
www.thecakeofdestiny.nl / www.tcod74.hyves.nl

6 Laatst bewerkt door Femm (02-04-2011 18:57)

Bedankt voor de reacties :)!

Ik heb wel een kartonnetje gebruikt en van die chocoladestaafjes ter ondersteuning. Hij was gelukkig ook niet ingezakt, maar wat je ziet is dat de bovenste taart scheef is :(. Volgende keer iets minder agressief de bovenkant "glad maken".

Annebegintnet:
Vooraf heb ik een hoop tips/forums doorgelezen om alle risico's uit te schakelen, dus had bijv. ook crisco in huis gehaald.. maar ik wist eigenlijk niet hoe te gebruiken? Ik heb mijn roller ermee ingesmeerd, doe jij het ook echt door je marsepein e.d.?

Enne is ga gelijk zo'n dispenser halen! Is sowieso handig als je met verschillende kleuren werkt..