1

Onderwerp: Bakken in combi magnetron

Het bakken van mijn biscuits en cc wil niet helemaal lukken in mijn nieuwe combi magnetron (heb helaas geen oven meer).

Wanneer ik een biscuit van 20 cm maak, dan komt deze flink boven de rand van de PME pan uit, maar als ik 25 cm maak, dan blijft deze eronder en krijg ik een bobbel met scheur in het middel. Ik schep het beslag wel zoveel mogelijk naar de zijkanten.

Er zijn al veel topics over dit onderwerp geweest maar ik vermoed dat het in mijn geval ook met de temperatuur heeft te maken.

Ik kan de temperatuur ook niet zomaar opvoeren in mijn combi. Normaal doe ik het beslag direct in de oven, als ik deze op 160 graden aanzet, de oven moet dan eigenlijk nog voorverwarmen, hierna laat ik hem nog 35 a 40 minuten staan.

Gisteren geprobeerd om de temperatuur geleidelijk op te voeren. Ik begon bij 130 (hij gaat van 130 naar 160, 180 enz) nadat hij opgewarmd was wilde ik hem naar 160 zetten, maar dat kan dan niet zomaar. Eerst moet het deurtje open, dan tig keer op stop drukken (vermoedelijk omdat het niet de bedoeling is dat je dan de temperatuur opschroeft) en dan weer 160 instellen, hij begint dan weer met  voorverwarmen op 160.

Cupcakes blijven vaak ook een beetje bleek.

Ben heel benieuwd wat ik verkeerd doe en al jullie tips zijn welkom.

2

Re: Bakken in combi magnetron

Na hoeveel tijd doe je dan de  deiur open?

Kan je taart wel draaien?

3

wat voor merk is het? Ik heb ook een combi en hij gaat bij mij ook voorwarmen, maar ik hoef het deurtje niet open te maken. Ik gebruik er een aparte timer bij.

in mijn combimagnetron bak ik mijn biscuit van 20cm 35 minuten op 175 graden. Ik zet de biscuit er pas in als de over opgewarmd is. Bij mij is de biscuit altijd mooi en goed gelukt :) (mijn biscuit staat dan ook op het laagste rond roostertje, er zaten er 2 bij de oven, 1 van ongeveer 10cm hoog en dan nog een veel hogere)

5

Het is het merk Sharp, het was de duurste bij de Media Markt en de verkoper vertelde me dat het de beste was die ze verkochten, ook de grootste enz..

Er zitten 2 taartroosters bij en ik zet mijn biscuit dan altijd op de laagste, de biscuit draait dan rond.

Ik zet hem er gelijk in, en als de oven is opgewarmd (ik schat na circa 10 min.) gaat er een piepje, ik moet dan de kooktijd instellen. Zou ik hem dan eerst even 10 minuten moeten bakken (op die 130 graden dus?). Als ik daarna de temperatuur wil verhogen, moeten ik hem eerst stoppen, deurtje openen en dan de hogere temperatuur (in dit geval 160 graden) intoetsen en hij gaat dan dus weer voorverwarmen.

6

Ik kan dus niet op 175 graden bakken. Wel 250, 230, 220, 190, 180. 160, 130, er missen zeg maar wat temperaturen om in te stellen.

7

Ik zou dan niet met oplopende temp bakken...............deurtje open na 10 minuten is niet goed voor je biscuit.

Denk dat het even uitproberen is welke temp/tijd voor jou het beste resultaat geeft.

8

Je hebt helemaal gelijk, maar heb ook al vaak geprobeerd om alleen op 160 graden te bakken. Gaat ook niet helemaal perfect, heel frustrerend is dat want het heeft soms effect op het hele uiterlijk van de taart.

9

Misschien heb je nog iets aan:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=16561
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=10460
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=107339

10

Dank je, ga ik eens goed lezen, hopelijk verbeteren mijn bakkwaliteiten.

11

Ik ben er eerlijk gezegd niets wijzer van geworden. De dames die hetzelfde probleem als ik hebben....hebben ook allen een Sharp combi magnetron en voorzover ik weet nog steeds geen oplossing gevonden.

Ik heb ook een combi magnetron en gebruik de mix. Ik doe alle ronde vormen (maat maak niet uit, zolang hij maar kan rond draaien zonder de randen te raken). Ik heb de temperatuur op 180 graden staan en bak ze hier in 35 minuten. Ze komen er altijd goed uit. Ik stop de vorm er pas in nadat de oven voorverwarmd is.

13

Misschien moet ik dan ook eens proberen om op 180 graden te bakken...

14

je hebt gelijk... ik heb ook net een Sharp en je moet na het voorverwarmen de oven open doen en dan kun je de tijd instellen. Ik heb echter bij een taart die 30 min in de oven moet, 20 minuten op 160 graden gebakken, stel m in op 180 en bak dan de rest van de tijd. De oven moet wel even open en dicht, maar dat hoeft niet lang te zijn... succes!

Ik heb ook een Sharp combi magnetron, denk dezelfde als jou, want ik heb ook de grootste die ze hebben en inderdaad dat je het deurtje even open moet doen om iets in te kunnen stellen. Bij mij gaat nog niet alles goed (heb de combi nog niet zo heel lang). maar biscuit van 24cm moet bij mij op 180 graden en dan zo'n 35 min, en doe deze er pas in als de oven voorverwarmt is. en dan komt die er eigenlijk altijd goed uit. Succes!!!

Zijn de taarten bij Sandra in de maak, dan weet je zeker dat die smaakt ;p www.taartenvansandra.nl

16

ik heb vandaag een 20 cm op 160 gemaakt en eentje op 180, die van 180 ziet er beter uit (heb hem net uit de oven gehaald). Met 20 cm heb ik zo ie zo minder problemen, het gaat pas mis als ik 25 cm maak.