1

Onderwerp: Help! ik krijg steeds lage taartjes!!

Ik bak nog niet zo lang maar ben vandaag flink a/h bakken geslagen.
Heb pas een nieuw bakblik met verhoogde rand (20cm doorsnee) vanuit de webshop hier ontvangen en al drie, helaas mislukte, taarten gemaakt.
De eerste 2 in de heteluchtoven en de 3e in de elektrische oven. De 1e taart was nog niet gaar genoeg en viel als een plumppudding in elkaar. De 2e wou niet gaar worden in de oven en heeft dus dubbel zo lang gestaan (waardoor de taart weer iets terugviel) en de 3e taart is opzich goed, maar niet hoger van zo'n 5 á 6 cm. (de andere taarten waren zelfs nog lager!)

Ik hoop dat er mensen zijn die me hiermee kunnen helpen want 'k wordt een beetje desperate...!!! :s

Groetjes en alvast super bedankt!
Marjolein

2

Re: Help! ik krijg steeds lage taartjes!!

Hoe maak je het beslag en op welke temp bak je?

3

Ik denk dat het handig is als je vertelt wat voor taart je ging maken, wat voor recept je hebt gebruikt, hoeveel en hoe je alles gedaan hebt, hoe lang gemixt, waarmee, wat voor temperatuur stond de oven etc.
Dan is het makkelijker om te bekijken waar het misschien mis gegaan zou kunnen zijn?

Say YES with joy. Say NO without fear.

Oh natuurlijk.
De eerste 2 taarten maakte ik met biscuitmix (alleen 22 ML water en 170gr. eieren toevoegen) uit de webshop. Deze bakte ik in de heteluchtoven op 155graden (moet eig. op 160 graden maar kon alleen kiezen uit 155 of 170 graden, vandaar)

De 3e taart heb ik volgens het recept op deze site (recept - bakken/taartbodems - basisbiscuit.
Het recept was voor een bakvorm van 24 cm doorsnee, maar heb het geheel (dus zonder groter resultaat) in de bakvorm van 20 cm gedaan.
De enige stap die ik niet geheel heb doorlopen bij de laatste taart is dat ik niet heb gemixt tot de eieren en suiker echt dik schuim zijn geworden, alhoewel er wel wat schuim ontstond (heb iets minder dan 15 min. gemixt)

Hoop dat jullie hier iets mee kunnen, bvd!

5

In het begin was ik te lui om te blijven mixen, maar je beslag moet echt lang gemixt worden tot het haast wit is. En ovenstand maakt ook erg uit. Hoe lang bakt je, op hoeveel graden en op welke stand? :)

<><
Cupcakeblogger voor www.huisvanbelle.nl

1e x hetelucht op 155graden 35 min (maar deze was nog niet gaar)
2e x hetelucht op 155graden eerst 40 min, toen nog 10, toen nog 10 en toen nog 10.
(de eerste taarten waren wel goed gemixt, eerst 8 min. op hoogste stand en daarna 2-3 min. nagemixt, het was toen ook idd bijna wit beslag)

3e x elektrische op 185graden eerst +20min. en toen nog -10min. was de gaar echt gaar, maar heel laag, hier kan in feite niets moois van maken (met vullingen e.d.)

7

Hoe hoog waren de eerste twee taarten voor ze instortten?  Als die wel hoog waren dan is er met de temperatuur iets misgegaan waarschijnlijk of met de tijd.
Wat betreft de derde zou het kunnen dat je dan niet lang genoeg gemixt hebt en dat het daarom niet hoog geworden is?

De eerste zakte niet in en was zo'n 4,5 cm, de tweede was zo'n 6 cm en zakte ong een cm in.
De derde is in het geheel niet ingezakt, maar werd gewoon niet hoog.
Ik denk idd dat ik bij de laatste niet lang genoeg heb gemixt. (er stond in het recept dat je 5 eieren moest gebruiken, ik heb er 7 kleine van onze kippen (35g. per stuk) gebruikt, zo het kunnen dat het daardoor langer duurt voordat je dik schuim krijg?

En als ik van het recept van deze site van alles wat meer nam, zou het dan ook hoger worden?

Alvast weer bedankt!

9

Ik bak in mijn 20cm vorm zelf op 170-180 graden en dan 25 min. Als ik het goed heb. (boekje ligt bij mijn ouders ;-))

<><
Cupcakeblogger voor www.huisvanbelle.nl

10

-Probeer eens de eieren voor te verwamen voordat je ze in de mix gooit. (gewoon een kwartiertje in warm water leggen)
-de eerste 30 minuten de oven niet openen om de voortgang te bekijken.
-Als de temperatuur écht 155graden celsius is (zoals de instelling van de oven dat aangeeft) dan zou dat goed moeten zijn. Na dertig minuten (voor 'n 20 cm taart) kan je de temperatuur iets verhogen voor het afbakken.

And if all this fails, just try again!

Eet ze...

11

Ik ben nu opnieuw begonnen.
Doe het recept van de site (net als bij de 3e taart)
Heb de eieren eerst een paar minuten (geen kwartier, ik had dit nog niet gelezen) heb nu 5 'normale' eieren gebruikt en kleine 20 minuten op de hoogste stand gemixt.
Het begon dus met heel donker geel maar is nu echt wit-geel, maar niet echt een laag schuim ofzo. Wel een stuk 'gerezen'.

Ik ga toch nog even verder mixen, voor de zekerheid en het recept keurig precies opvolgen!

Ik laat 't zeker weten!

12

Het duurrt echt meerdere pogingen om je oven en beslag te leren kennen......hou een logboekje bij met ingrediënten, hoeveelheden, temperatuur, baktijden en de resutaten............

13

Ow, en 6 cm ,met een paar lagen/laagjes vulling en bekleding is ook best een hoge taart toch?

14

Ja, dat is best een hoge taart, maar ben bang dat het dan zo slap word. Ik ben nog niet zo lang bezig met bakken dus ben daar ook nog zeker niet zo handig in!
;)

Haha, was vergeten bakblik in te vetten, alles weer overgooien, afwassen, in vetten en nu weer terug! :o  :)

15

Marjoleintje schreef:

Ja, dat is best een hoge taart, maar ben bang dat het dan zo slap word.

Slap?

16

Ik bedoel, de lagen snijd je dan dunner (bij bv. een taart van 6cm.) en dan worden deze lagen 'zwakker'. Niet slap maar zwak!
:D

17

Marjoleintje schreef:

Ik bedoel, de lagen snijd je dan dunner (bij bv. een taart van 6cm.) en dan worden deze lagen 'zwakker'. Niet slap maar zwak!
:D

Aha, dan snap ik 'm weer :)

18

Haha,
Helaas, taart is weer laag. 25 -30 min in oven die op 175-185graden stond.
Wel mooi gaar.
Ik heb nu mijn laatste 2 taarten tot één gemaakt, kan ik morgen toch ergens mee aankomen  ;)

Vind 't echt gek, zou het aan de bakvorm kunnen liggen?
Groetjes

19

Als je een taart van 6 cm in drie lagen snijdt worden ze 2 cm dik. Dat is echt niet dun hoor, ze worden er niet slapper van. Als je een extra hoge vorm wilt bakken moet je er volgens mij al 1,5 tot bijna 2 x zoveel in doen. De tabel is voor gewone vormen van ca. 7 cm hoog. Kun je mixen en bakken wat je wilt, maar daar vul je geen extra hoge vorm mee.
Taartje morgen zal zeker wel smaken, daar doet de hoogte niet aan af!

20

Hetelucht oven op 175???? Dat is errug heet (als de temp ook idd 175 wordt...........) Hierdoor wordt de buitenkant gauw gaar//hard, waardoor de taart niet meer verder kan rijzen. Ik bak hetelucht op 160.............en afgelopen weekend een rond 25cm dan 40 minuten.........

Ik zou echt de temp lager zetten, dan maar wat langer als er maar een hoge biscuit uitkomt.

21

Karin09 schreef:

Hetelucht oven op 175???? Dat is errug heet (als de temp ook idd 175 wordt...........) Hierdoor wordt de buitenkant gauw gaar//hard, waardoor de taart niet meer verder kan rijzen. Ik bak hetelucht op 160.............en afgelopen weekend een rond 25cm dan 40 minuten.........

Ik zou echt de temp lager zetten, dan maar wat langer als er maar een hoge biscuit uitkomt.

Hier gaat inderdaad een kapsel op 150 graden erin (hetelucht) en is dan na 37 minuten gaar. 175 is waarschijnlijk een beetje teveel van het goede.

22

Biggeltaart schreef:
Karin09 schreef:

Hier gaat inderdaad een kapsel op 150 graden erin (hetelucht) en is dan na 37 minuten gaar. 175 is waarschijnlijk een beetje teveel van het goede.

Ja, maar ik bakte in de hetelucht ook niet op 175 maar op 155. (op de bakmix van de funcakes stond aangegeven dat 160 voor hetelucht was, maar de oven gaf aan dat hij alleen bakt op 155 óf op 175.

De taart smaakte wel lekker, maar niet echt luchtig, lag best zwaar op de maag. Terwijl ik wel heel lang gemixt heb...

23

Ik zit even rond te neuzen en zag jouw probleem en die heb ik dus ook! Alleen met de 26cm ronde vorm. Ik heb er ook een onderwerp voor geopend en ook reacties op gehad. Misschien kun je daar kijken of je nog goede tips ziet (ik heb alle stappen die ik deed/doe goed beschreven, misschien heb je er wat aan):
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=141440

In ieder geval heb ik net voor het eerst een lekker hoge biscuit uit de oven gehaald  :) (overigens ging het bij de 20 en 15 cm ook altijd al goed, dus het blijft het vreemd dat het mij alleen bij de 26cm niet lukte).
Nu hopen dat het jou ook snel gaat lukken!

24

Thnx!
Ik heb gisteren weer gebakken, maar met de funcakes mix (chocolade) uit de webshop.
Op zich is deze taart mooi hoog geworden, maar niet zo als ik zou willen!
Bedankt, hier zal ik zeker wat aan hebben! :Y
Groetjes