1

Onderwerp: Weinig suiker/calorie vulling voor taart

Nou het zit zo:

Ik wil een met marsepein beklede taart voor mijn oma met diabetes maken. Ik weet niet welk type ze heeft, maar ik weet wel dat ze zo nu en dan wel een stukje taart neemt. Nu heb ik heel het internet afgelezen en het komt erop neer dat ze weinig suiker, weinig calorieën en snel afbreekbare suikers mag hebben.

Het biscuit wil ik gewoon maken zoals ik normaal maak, maar nu zit ik een beetje met de vulling. Bij deze wil ik zo weinig mogelijk suiker, boter en slagroom gebruiken aangezien ik het wil bekleden met een dun laagje marsepein.

De Sinaasappelcrème vond ik een erg gunstig recept, aangezien citrusvruchten ook de minste hoeveelheid fruit suikers bevatten.
- 2 el maizena
- 1 dl water
- 1 dl citroensap
- 1 dl sinaasappelsap
- 1 tl fijngeraspte citroenschil
- 1tl fijngeraspte sinaasappelschil
- 85 gr suiker
- 2 eidooiers
- 20 gr boter

Maar nu wil ik een 2e vulling erbij. En daar weet ik niks op! In de lemoncurd zit namelijk veel te veel boter en suiker. Ik wil het afsmeren met suikervrije jam, alleen weet ik nog niet welke smaak aangezien ik de 2e vulling nog niet weet.

Hebben jullie nog ideeën wat er als 2e vulling op kan komen waar niet teveel suiker en boter inzitten? Een suiker vervangend product gebruik ik liever niet.

..*Heerlijk aan het bakken*..

2

Re: Weinig suiker/calorie vulling voor taart

maar is sinaasappelcreme alleen niet genoeg? Dat je 2(of 3) lagen hiermee vult?

3

Wordt dat niet te saai dan?

En de vorige keer was mijn sinaasappelcreme best zuur geworden, terwijl ik het precies zoals dit recept had gedaan, dus ik ben bang dat het dan veel te zuur wordt als ik er 2 of 3 lagen ermee vul.

..*Heerlijk aan het bakken*..

4

mmm ja zure taart wil je niet..  :nooo Maar zou de marsepein en biscuit dat niet 'opheffen'

Ik kan je helaas niet verder helpen aan suiker/calorie arme vullingen, ik heb daar heel geen verstand van.
Ik hoop dat je nog wat lekkers kan vinden, en succes met je taart!

5

Misschien kan je de suikervrije jam waar je mee afsmeert ook als laagje vulling gebruiken?

6

Mijn broer en oma hebben ook diabetes ( en mijn opa had het ook)
Voor opa kochten we vroeger altijd speciale gebakjes bij de bakker.
Later toen mijn broer ook diabeet bleek te zijn, was er heel wat veranderd voor de suikerpatienten. Ik weet niet meer precies de reden, maar heb begrepen dat een suikervrij gebakje niet echt beter was voor de suikerpatient.  :nooo
Mijn broer en oma eten gewoon een klein stukje gebak, :Y  maar zorgen dan dat ze de rest van de dag een beetje opletten met de suikers. Het kan dan echt geen kwaad om een gewone taart te maken!
Natuurlijk is het erg fijn als er wel een klein beetje gelet wordt op extra suiker/zoet....
Een frisse taart die ervoor zorgt dat de marsepein al minder zoet smaakt is deze bijv. (ik vul zelf altijd drie lagen) Lemoncurd op de onderste laag daarna Mona citroenkwarktaartpudding op de 2e en 3e laag.
Succes met je keuze! :thumb: