1

Onderwerp: Bloempot/bloembak taart

Hallo,

9 april vieren m'n man en ik onze verjaardagen. Ik zou dan graag een bloembak- of bloempottaart willen maken.

Alleen zie ik hier overal voorbeelden van een zijkant met houtnerf.. en laat ik nu geen mat oid hebben voor houtnerf en aangezien ik al veel besteld, maar weinig gemaakt heb, ga ik die nog maar niet aanschaffen.

Hebben jullie nog tips, ideeën of voorbeelden voor een mooie zijkant?

Een bloempot vind ik ook leuk, maar hoe maak je dat? (ik heb pas 2 taarten gemaakt hiervoor)

Alvast bedankt!

Astrid

2

Re: Bloempot/bloembak taart

Als je een bloempot maakt, heb je een gladde buiten kant, dus geen nerf matje nodig. Net als in je vensterbank zeg maar, kun je in elke kleur maken die je wilt en dan bloemetjes er boven op.

Succes.

Christine.

maar hoe kan ik hem dan zo hoog maken? Want als ik bijv. een ronde biscuit van 20cm heb, is ie niet zo hoog en ook recht.

En hoe krijg ik zo'n bredere rand aan de bovenkant? Is dat dan gewoon een dikke strook in dezelfde kleur er tegenaan plakken?

4

Als cc's bakt dan heb je kleine bloempotjes, die hebben al een beetje de bloempot vorm zeg maar. Om dat dikke randje te krijgen kun je een extra randje maken aan de bovenkant van de cc en dan iets hoger maken, vul je ruimte op met crème en dan bloemetjes erop, basterd suiker of rietsuiker is dan het zand.

Christine.

bedankt voor jullie reacties.

Ik wil echt een bloempottaart maken geen cc's.

Hoe zou ik sowieso moeten bekleden met marsepein? Omdat je de bovenkant dan niet bekleed. Hoe krijg je het er dan fatsoenlijk omheen?

Of is het echt een beetje te hoog gegrepen voor een starter?

6

Als ik een ronde biscuit bak van 20 cm dan is die hoog zat voor een bloempot (mijn kapsels lukken altijd supergoed, bekleden lukt me nog niet zo).
Ik zou dan het kapsel aan de zijkanten bijsnijden tot het een bloempotvorm heeft, en dan vullen en bekleden met marsepein.
Als je kapsels niet zo hoog worden dan kun je er ook 2 bakken en die dan op elkaar zetten.

Ik weet het niet, roep ook maar wat, maar misschien zou je het bekleden niet horizontaal kunnen doen? Dat je zeg maar je lap marsepein neer legt en daar dan de bloempot op legt en dan samen oprollen? Of zou dat niet werken?

Groetjes, Monica

7

aassttrriidd schreef:

bedankt voor jullie reacties.

Ik wil echt een bloempottaart maken geen cc's.

Hoe zou ik sowieso moeten bekleden met marsepein? Omdat je de bovenkant dan niet bekleed. Hoe krijg je het er dan fatsoenlijk omheen?

Of is het echt een beetje te hoog gegrepen voor een starter?

Ik zou hem in zijn geheel bekleden met marsepein, en dan inderdaad een dikke rand aan de bovenkant. Dan de bovenkant vol met bloemetjes leggen. Is goed te doen hoor. Je hebt wel aardig wat bloemetjes nodig om een 20 cm vol te leggen. Je zou er aan de rand ook nog blaadjes uit kunnen laten steken, maar ik weet niet of je die uitstekers hebt.

Succes ermee.

Gr Jessica

8

mookje schreef:

marsepein neer legt en daar dan de bloempot op legt en dan samen oprollen? Of zou dat niet werken?

Nee dat zou ik zo echt niet doen hoor! Je kunt een taart die gevuld is en al toch niet meer optillen en samen met de marsepein oprollen...??!

9

Yessie schreef:
mookje schreef:

marsepein neer legt en daar dan de bloempot op legt en dan samen oprollen? Of zou dat niet werken?

Nee dat zou ik zo echt niet doen hoor! Je kunt een taart die gevuld is en al toch niet meer optillen en samen met de marsepein oprollen...??!

Dat weet ik dus niet, ik bak nog niet zo lang en vroeg het me af, vandaar mijn vraag.

Groetjes, Monica

10

Als je de zijkant iets schuin snijdt, kan je hem wel op z'n kop bekleden en dan omdraaien.

Wat Mookje zegt kan wel. Maar dan moet je eerst je gevulde en afgesmeerde biscuit invriezen ;)

groetjes, Linda (mv Eva, David & Sara)
Een onderschrift is ook maar gewoon een tekst onder je bericht....

11

Lindadepinda schreef:

Als je de zijkant iets schuin snijdt, kan je hem wel op z'n kop bekleden en dan omdraaien.

Wat Mookje zegt kan wel. Maar dan moet je eerst je gevulde en afgesmeerde biscuit invriezen ;)

Ja ok, dan gaat het wel. Niet aan gedacht, sorry ik bedoel het echt niet lullig hoor. Ik zou zelf niet zo snel mijn taart invriezen.

Misschien is cake een idee, hoef je niet te vullen dus kun je hem wel omdraaien.

12

Ik weet dat er mensen brood bakken in een (schone,nieuwe) bloempot maar denk dat cake beslag er uit zal lopen. Heb je iets van een ovenschaal die ongeveer die vorm heeft. De barbie vorm zou ook een mooie bloempot kunnen zijn. Een 20 rond taartje kan toch ook en dan met iets van grijs of blauw er omheen, niet elke bloempot heeft de bloempot vorm, als je begrijpt wat ik bedoel.

En een bakje van cake maken gaat ook goed, zelfs als je zou willen vullen met een laagje jam of crème, cake is steviger dan biscuit.

Christine.

13

wat veel reacties ineens! super  :thumb:

ik wil echt graag biscuit gebruiken, geen cake dat vind ik veel te compact en machtig als je het ook nog eens vult (en minder lekker omdat cake van zichzelf al zoveel smaak heeft).

Op zich is denk ik het idee van helemaal bekleden en dan een rand erop wel het makkelijkst, maar dan zit er weer zoveel marsepein op. (hele bovenkant bekleed en ook nog bloemtjes erop)

Een andere bakvorm gaat het niet worden, dan zou ik net zo goed de houtnerfmatjes aan kunnen schaffen ;)

Ik heb wel redelijk wat bloemuitstekers en een blaadjesuitsteker dus de bovenkant zal niet zo gauw een probleem vormen, het gaat me meer om de zijkanten  :think:

en dat schuin afsnijden, is dat niet heel moeilijk? (om het weer mooi rond te krijgen.)

Het rollen lijkt me niet echt wat. Volgens mij gaat dat wel heel snel scheef.

14

Ik heb deze taart eens gemaakt. Gewoon recht dus. Kan toch wel. En ik heb wel houtnerf gebruikt. Maar als je dat gewoon glad laat...en dan die rand erop.
Of je zou een soort basket idee kunnen maken door repen marsepein te vlechten. Maar ik zou het niet te moeilijk maken. Het zijn toch de bloemen die het hem doen. :)

http://www3.picturepush.com/photo/a/5348161/640/5348161.jpg

Dit was trouwens mn 3e taart die ik maakte. Echt niet moeilijk dus.

Succes ermee!

15

bedankt voor de tips!  ik denk dat ik het maar gewoon proberen om eerst alleen de zijkant te bekleden. Als het niet lukt bekleed ik hem wel helemaal.

16

@yessie, leuke taart! leuke kleurtjes en idd ook leuk met een rechte zijkant!

17 Laatst bewerkt door esspijk (29-03-2011 20:20)

Ik heb voor deze bloempot een biscuit gebakken in een echte bloempot. Wel eerst goed schoongemaakt en bekleed met bakpapier. Vervolgens op z'n kop bekleed en omgedraaid. Aan de bovenkant een randje extra en bovenop botercreme met cacaopoeder erdoor voor de aarde. Vooral niet netjes afsmeren! Dan gedecoreerd met de bloemetjes.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ILROHZZR-G.jpg

Succes!

18

Hier nog wat voorbeelden:
http://www.google.com/images?um=1&h … l=&oq=

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

19

Als tip, it zag laatst bij een cactustaart dat iemand verkruimelde oreao's (zonder cremelaagje:P) als grond had gebruikt, zag er erg echt uit!

<><
Cupcakeblogger voor www.huisvanbelle.nl

20

@esspijk: leuke taart ook! wordt wel heel leuk zo in een echte pot gebakken. Zit er nou onderop ook marsepein? (of fondant)

@tom poes: dankje!!!  :Y  ik had al gegoogled, maar was dus niet zo snugger om het in het engels te doen  :think:

@elloj: dat had ik idd ook gezien met de oreo's, geeft ook een superleuk effect!

21

ik was vandaag in de praxis en ben toch maar ff bij die potten gaan kijken. Ze zijn wel heel goedkoop, dus had ik er toch maar een gekocht, uiteindelijk ga ik die maar omruilen want hij is veel te groot (inhoud 4 liter) in de winkel vond ik hem niet zo groot lijken. Maar hij past niet eens in mn vriezer.

Maar als ik een maatje kleiner neem zit ik nog steeds met aansnijden. Hoe snij je dat fatsoenlijk? Hele smalle punten of zo?