1

Onderwerp: Ontdooien taart met koelkastvulling

Volgende week vier ik mijn verjaardag op mijn werk, met taart voor zowel mijn collega's als de kids uit mijn klas ( want ja, juf, waarom krijgen wij nooit eens mooie taart ;)), maar omdat ik nogal een pietje precies ben, net pas begonnen met bakken en niet zoveel tijd heb, haal ik het niet om de dag van tevoren voor ruim 40 personen taart te maken. De taart voor mijn klas wil ik dus in gaan vriezen.

Ik heb daar al een heleboel over gelezen hier op het forum en weet nu waar ik op moet letten met invriezen en ontdooien en welke vullingen zeker goed gaan met invriezen, maar op een van mijn vragen kan ik nog geen antwoord vinden:
Ik lees dat je de taart eerst laat ontdooien in de koelkast en dan een paar uur voor opdienen uit de koelkast haalt, maar hoe doe je dat met een taart met koelkastvulling?

Ik hoop dat iemand me kan helpen!

2

Re: Ontdooien taart met koelkastvulling

Ik zou hem maximaal een uurtje voor opdienen uit de koelkast halen, gewoon om de grootste kou eraf te krijgen. Hij smaakt gewoon lekkerder als hij niet zo koud is. Succes!

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?

nee met koelkast vulling serveer je de taart vanuit de koelkast.

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

4

Vind ik altijd minder lekker... Maar ik haal de kwarktaart ook van tevoren uit de koelkast, en zelfs de slagroom voor de appeltaart serveer ik op kamertemperatuur. Als je zeker weet dat het allemaal binnen niet al te lange tijd op gaat, kan dat echt geen kwaad.

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?

5

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik laat dan de taart gewoon in de koelkast tot het opdienen, dat ben ik ook gewend als ik de taart niet in vries, de kinderen zullen het vast lekker vinden, ongeacht of het een beetje koud is.

6

smaken verschillen ;)

7

willemz schreef:

Vind ik altijd minder lekker... Maar ik haal de kwarktaart ook van tevoren uit de koelkast, en zelfs de slagroom voor de appeltaart serveer ik op kamertemperatuur. Als je zeker weet dat het allemaal binnen niet al te lange tijd op gaat, kan dat echt geen kwaad.

das echt niet aan te raden met slagroom en kwarktaart

Wat ik heb geleerd is inderdaad een half uur voor serveren eruit (en ook uit zak of doos waarmee hij in de vriezer zat), zodat eventuele condens aan de lucht kan opdrogen.
Maar van binnen is hij dan nog koud, zeg maar....

Tijdens ontbijt en lunch staat hier de melk ook gewoon op tafel. Daar loop je toch ook niet steeds voor terug naar de koelkast om je glas bij te vullen  :)

groetjes, Linda (mv Eva, David & Sara)
Een onderschrift is ook maar gewoon een tekst onder je bericht....

9

melk is behandeld maar alsnog niet raadzaam om buiten de koelkast te bewaren, ik loop gewoon naar de koelkast als ik melk wil al staat t soms ook een hele dag buiten als we aan t klussen zijn (maar dan niet warm) slagroom heeft na 2 uur al ongeveer 20000 meer bacteriën (ms overdreven) opgelopen en kwark ook...

10

Ik ben er nog steeds ;)

Ik heb trouwens altijd houdbare slagroom, die is gewoon UHT net als houdbare melk. En in kwark zitten net als in yoghurt zoveel goede bacteriën dat er echt niks mis mee is dat een middagje op het aanrecht te laten staan hoor. Heb je wel eens hangop gemaakt? Dan gooi je een liter yoghurt op een lap in een vergiet, en dat moet je een hele nacht laten staan. Buiten de koelkast, anders drupt het niet goed uit. En lekker dat het is! Tegenwoordig denkt iedereen dat alles bederft waar je bij staat, maar dat valt best mee.

11

nee op t oog is er niks mis mee maar als je t aan andere mensen geeft kunnen ze er ziek van worden, daar ooit aan gedacht? ivm voedselveiligheid is het niet aan te raden en zeker als je t voor anderen maakt.

12

Tja, de vraag was: Hoe doe je dat met een taart met koelkastvulling? Ik denk dat je gewoon je gezond verstand moet gebruiken, en volgens mij komt dat met Rebeck en haar klas wat dat betreft wel goed.

Rebeck, veel plezier met de voorbereidingen voor volgende week, ik ben erg benieuwd hoe iedereen je taarten gaat vinden!

13

etmc schreef:

nee op t oog is er niks mis mee maar als je t aan andere mensen geeft kunnen ze er ziek van worden, daar ooit aan gedacht? ivm voedselveiligheid is het niet aan te raden en zeker als je t voor anderen maakt.

willemz, ik ben persoonlijk ook heel niet moeilijk qua houdbaarheidsdata en koelkasten enzo, ik durf zelf wel een hapje te nemen van een slagroomtaart die er al 3 uur staat.
Maar dit doe ik niet als er anderen van moeten eten, ik wil niet op mijn geweten hebben dat er iemand ziek wordt oid, dus met taarten waar anderen van eten/ voor verkoop of tips aan anderen hou ik me strikt aan voorschriften.
Topicstarter deelt de taart uit aan de klas, ik neem daarbij aan dat dit kinderen zijn, dat risico zou ik niet willen lopen.

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

14 Laatst bewerkt door willemz (29-03-2011 22:00)

Natuurlijk, ik heb ook alleen gezegd wat ik zou doen. Ik weet niet wat de officiële voorschriften zijn, behalve dat de ideale temperatuur om te serveren 10-13 graden is. Als ik daar niet duidelijk genoeg in geweest ben, zeg ik hierbij: Ik heb er, behalve mijn gezond verstand, helemaal geen verstand van ;)