1 Laatst bewerkt door trotsemamavan3 (27-03-2011 13:23)

Onderwerp: welke spatel en welke taartzaag?

ben hier en daar aan het kijken voor spulletjes om thuis zelf een taart te gaan maken. Nou wil ik eerst beginnen met 20cm taart of 25 cm. Welke taartzaag kan ik daar het beste voor hebben? en welke lengte spatel? 19 cm of groter of kleiner? En welke rolling pin formaat moet ik hebben voor uitrollen van fondant wat over de taart gaat?

Re: welke spatel en welke taartzaag?

niemand die mij tips kan geven over deze spulletjes?

3

Topics omhoog halen mag na 12 uur.

Taartzaag maakt niet zoveel uit, zou als je 25cm taarten wil maken geen 25cm zaag kopen :) Als spatel gebruik ik zelf (en bij de workshops) altijd deze:
http://www.deleukstetaartenshop.nl/gere … -1482.html

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

oh sorry dat wist ik niet van die 12uur....

Bedankt voor de link zal eens even kijken!

de spatel van 11 cm is groot genoeg voor taarten van 20 of 25cm?

6

Ik heb de dubbele taartzaag. Deze is bijna 40 cm. Ideaal. Een 'echte' spatel gebruik ik niet, maar wel die van de Blokker of Kruidvat. Dit zijn eigenlijk (schilder)paletmesjes en zijn een paar euro.

7

trotsemamavan3 schreef:

oh sorry dat wist ik niet van die 12uur....

Staat gewoon in de regels.

trotsemamavan3 schreef:

de spatel van 11 cm is groot genoeg voor taarten van 20 of 25cm?

Ja hoor, geen probleem. Maar er zijn ook mensen die liever met een grote spatel afsmeren, dat is dan bijvoorbeed deze:
http://www.deleukstetaartenshop.nl/gere … -1484.html

Het is best persoonlijk, maar ik pak dus altijd die kleine, voor elke maat taart trouwens, of het nou een 12cm bolletje is of een 25x25 vierkante.

oke bedankt voor de tips!!

en welke maat rollin pin kan ik het beste kopen voor het fondant wat over de taart gaat? of kan het ook echt met pvc buis wat sommige zeggen?

9

Die spatel in het linkje van Marianne gebruik ik zelf heel veel; top ding wat mij betreft! Ik denk dat je voor je andere vragen gewoon moet gaan proberen en kijken wat bij je past; maak voor jezelf uit wat je precies wil gaan doen en hoe vaak en nav koop je een basis uitzetje. Een deegroller, wat spatels en 2 maten bakvormen alsmede wat leuke uitstekers en je bent een heel eind...! Heel veel plezier iig !!

10

Als sommigen het zeggen, kan het ;) Maar ik vind het zelf niks, mij te licht. Ik werk zelf graag met die van PME:
http://www.deleukstetaartenshop.nl/gere … 3676.html, zo'n jaar of 10 al naar grote tevredenheid.

En sinds kort (omdat ik hem heb :P) gebruik ik voor grotere taarten die van 50cm van Wilton.

Maar ook dat is weer wat je zelf prettig vindt.

11

ik gebruik een pannenkoekenmes als spatel, rollingpin van 50cm.
Kan echt met afvoerbuis, heb nu wel een echte pin, maar daarvoor de buis gebruikt en dat ging ook prima :Y .
Het is een kwestie van hoeveel geld kun en wil je uitgeven voordat je zeker weet dat je ermee doorwilt ;) .

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

Jose1972 schreef:

Die spatel in het linkje van Marianne gebruik ik zelf heel veel; top ding wat mij betreft! Ik denk dat je voor je andere vragen gewoon moet gaan proberen en kijken wat bij je past; maak voor jezelf uit wat je precies wil gaan doen en hoe vaak en nav koop je een basis uitzetje. Een deegroller, wat spatels en 2 maten bakvormen alsmede wat leuke uitstekers en je bent een heel eind...! Heel veel plezier iig !!

Dank je wel voor je tips!

Carien schreef:

ik gebruik een pannenkoekenmes als spatel, rollingpin van 50cm.
Kan echt met afvoerbuis, heb nu wel een echte pin, maar daarvoor de buis gebruikt en dat ging ook prima :Y .
Het is een kwestie van hoeveel geld kun en wil je uitgeven voordat je zeker weet dat je ermee doorwilt ;) .

maar als ik nu een kleinere maat rollin pin neem bv 22,5 kan ik die dan wel gebruiken voor 20cm of 25cm taarten?

14

Dat vind ik zelf niet handig :nooo

oke dus dan is de 50cm veel beter eigenlijk

16

:Y anders krijg je 'aanzetten'; de taart is wel 20-25cm, maar de lap marsepein/fondant is een stuk groter, omdat je de hoogte ook moet rekenen ;)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

17

Ik zou zeker die van 50 cm nemen. Zelf heb ik er sinds kort een maar daarvoor heb ik toch wel 1,5 jaar met een pvc-buis gerold. Ging, en gaat, prima. De Wilton roller wilde ik heel graag omdat daar ringen op kunnen met de gewenste dikte. Ik heb nl nogal moeite om de lap overal even dik te krijgen  :s . Aan een kant was deze soms 4mm, aan de andere kant wel 2mm. Uit 1 stuk pvc buis haal je trouwens 3 rollers. Ik heb uit 1 stuk een roller van 50 cm, 35 cm en 20 cm gehaald  ;)

Esther68 schreef:

Ik zou zeker die van 50 cm nemen. Zelf heb ik er sinds kort een maar daarvoor heb ik toch wel 1,5 jaar met een pvc-buis gerold. Ging, en gaat, prima. De Wilton roller wilde ik heel graag omdat daar ringen op kunnen met de gewenste dikte. Ik heb nl nogal moeite om de lap overal even dik te krijgen  :s . Aan een kant was deze soms 4mm, aan de andere kant wel 2mm. Uit 1 stuk pvc buis haal je trouwens 3 rollers. Ik heb uit 1 stuk een roller van 50 cm, 35 cm en 20 cm gehaald  ;)

Bedankt voor je tip over de pvc buis! Ik zal eens kijken met pvc buis, mocht het niet gaan dan ga ik gewoon voor de 50cm rolling pin. Zo te lezen is die het beste voor de taart te bekleden met fondant.....

Carien schreef:

:Y anders krijg je 'aanzetten'; de taart is wel 20-25cm, maar de lap marsepein/fondant is een stuk groter, omdat je de hoogte ook moet rekenen ;)

ja precies dat dacht ik dus ook al. Dan ben ik daar iniedergeval dus over uit dat er zowiezo iets van 50cm moet komen...

20

Ik gebruik een kleine rolling pin voor het uitrollen tijdens het decoreren, dan is een grote niet fijn en een pvc buis van 4 cm doorsnede en 50 cm lang voor het uitrollen om te bekleden. Hier kan je ook afdekkapjed bij lopen, die zorgen meteen voor de juiste dikte van je fondant.
Als taartzaag heb ik de goedkoopste. Wel is het handig om even een eerste sneetje met een gewoon mes te maken en dan de zaag te gebruiken.
Succes!

"Beauty is in the eye of the beholder"
                            Lieve groetjes, Miranda (Mirzan)

Mirzan schreef:

Ik gebruik een kleine rolling pin voor het uitrollen tijdens het decoreren, dan is een grote niet fijn en een pvc buis van 4 cm doorsnede en 50 cm lang voor het uitrollen om te bekleden. Hier kan je ook afdekkapjed bij lopen, die zorgen meteen voor de juiste dikte van je fondant.
Als taartzaag heb ik de goedkoopste. Wel is het handig om even een eerste sneetje met een gewoon mes te maken en dan de zaag te gebruiken.
Succes!

Bedankt voor je tips! en waar kan ik zo afdekkapje kopen?

Wat zijn de meest gangbare bakvormen? 20 en 15cm of 25 en 20 cm?