1

Onderwerp: Vormpjes laten los.....

Ik zou graag jullie raad willen.....

Ik heb al meerdere malen cupcakes gebakken. De laatste keren laten telkens de vormpjes los en dat telkens als ik er een plank opleg als ze uit de oven komen om ze plat te krijgen. Vandaag heb ik er opnieuw gebakken, de ene lichting met weer de plank en de tweede lichting gewoon bol gelaten dus zonder plank.
En weer laten de platte los. De bolle niet....Zou het ermee te maken kunnen hebben je met die plank de lucht eruit haalt?

2

Re: Vormpjes laten los.....

Het lijkt op het eerste zicht inderdaad aan de plan te liggen, maar loslatende papiertjes is een vaak voorkomend probleem. Het hangt er ook vanaf welk merk van papiertjes je gebruikt. Misschien kan je eens een andere soort proberen?

x Liefs van Lien x
Lekkere recepten, taarten, cupcakes en reviews: www.joligateau.be

3

Dat dacht ik in eerste instantie ook, deze zijn trouwens van Wilton. Maar de andere waarbij ik de plank niet heb gebruikt zijn dus bol maar zitten wel vast. Hetzelfde baksel en dezelfde vormpjes....

de bolle zitten meestal voller, en laten dus niet los. dat is de reden volgens mij. ik heb nooit loslatende papiertjes, en ze zitten altijd tot de rand gevuld. of ik ze nou plat maak of bol laat. 40 g per cc

I never met a calorie I didn't like....

5

Ik heb dit ook gehad. Het lijkt op de plank de papiertjes van de cc af drukt. Mijn methode nu is: als de cc nog in het blik zitten plank met bakpapier er 1 min ongeveer op laten liggen. Dan drukt de plank nl op het bakblik en niet op de papiertjes.  Dan de cc storten  en ze gewoon rechtop af laten koelen. Bij mij blijven de papiertjes dan zitten. En de cakejes blijven ook gewoon plat.

Groetjes Sanne

Groetjes Sanne

6

Dank je wel voor de tip, dat ga ik proberen. Het klinkt logisch en hopelijk gaat het ook bij mij werken.

7

taartenprinsesje schreef:

de bolle zitten meestal voller, en laten dus niet los. dat is de reden volgens mij. ik heb nooit loslatende papiertjes, en ze zitten altijd tot de rand gevuld. of ik ze nou plat maak of bol laat. 40 g per cc

Zet je ze dan op een weegschaal en vul je ze met een spuitzak?

chymera schreef:

ja. en na ieder cakeje op 0 zetten, dan hoef je niet te rekenen... best makkelijk als je kinderen om je heen hebt rennen, soms raak je gewoon de tel kwijt :lol:

I never met a calorie I didn't like....

9

chymera schreef:

ja. en na ieder cakeje op 0 zetten, dan hoef je niet te rekenen... best makkelijk als je kinderen om je heen hebt rennen, soms raak je gewoon de tel kwijt :lol:

Tnx, ik ga het proberen;)