1

Onderwerp: inzakken kapsel

Hallo allemaal,

Ik maak altijd zelf het bescuit met het basisrecept. De laatste twee keer (zo ook vanavond) merkte ik dat als het kapsel gebakken is en ik het uit de springvorm haal het kapsel erg inzakt. Bovenop, wat dan niet zo'n ramp is omdat ik het kapsel altijd omdraai. Wat ik vervelender vind is dat ook de zijkant als het ware naar binnendeukt.  Erg vervelend want zo krijg je de taart nooit strak aan de zijkanten.

Het enige wat ik kan bedenken is dat het zou kunnen komen van de bakspray. Dat is namelijk het enige wat ik anders doe de laatste tijd. Hiervoor smeerde ik of met gewone bakboter of met crisco het bakblik in.

Graag zou ik jullie mening horen hierover. Dus zou het van de bakspray kunnen komen of weten jullie een andere oorzaak?

Alvast dank voor het meedenken.

Re: inzakken kapsel

Hoi,

Ik weet niet of het van bakspray komt, ik gebruik dat nooit, gebruik altijd vloeibare boter, werkt geweldig.
Waardoor het ook kan inzakken zijn de volgende oorzaken:
Niet lang genoeg je beslag geklopt: minimaal 10 minuten is een must.
Je beslag niet voorzichtig genoeg in de bakvorm gegoten. Heel voorzichtig begeleiden is een pre. Dus bijv. met een roerlepel voorzichtig je beslag begeleiden in de bakvorm.