1

Onderwerp: Mijn taart stinkt????

Halloo,

Ik weet niet of ik hier goed sta maar wist niet waar ik 'm anders moest droppen, sorry als ik verkeerd sta....

Ik heb een tijdje terug (2 weken geleden ofzo) een taart gebakken; biscuitmix met bokkepootjesvulling en bekleed met marsepein en fondant. Er zit wel wat kleurstof in sommige stukken om het mooi zwart te krijgen.
Ik heb de taart erna in een zak in de vriezer gezet, hij is er 1 keertje hooguit 10 minuutjes uitgeweest om de 2e laag erop te zetten, dat is ook biscuitmix met bokkepootjesvulling en fondant met glitterdust erop.
Nu haalde ik de taart uit de vriezer voor de laatste decoraties en om hem in de koelkast te ontdooien....

Er kwam een heel raar luchtje vanaf...als ik echt mijn neus bij de taart hou kan ik niet echt ontdekken wat er stinkt en of het de taart is die stinkt.
De zak die eromheen zat rook ook wat vreemd...mijn handen stonken er ook helemaal naar...terwijl ik de taart eigenlijk nauwelijks tot niet met mijn handen heb aangeraakt, alleen om de deco's erop te doen.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?
Het ruikt een beetje naar een vaatdoekje dat te lang is blijven liggen, haha beetje rare omschrijving misschien maar daar vind ik het meest vergelijkbaar mee.

Kan ik de taart morgen nog wel mee nemen naar de verjaardag of richt ik dan een voedelvergiftiging aan???
Ik zou niet weten wat er slecht zou moeten zijn geworden....

2

Re: Mijn taart stinkt????

Tnx voor het zelf melden :)

[MOVE] --> Taartdecoratie algemeen (voor alles wat niet in andere rubrieken valt, maar wel met het taart maken zelf te maken heeft)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

Nou als ik het niet zou vertrouwen zou ik hem zeer zeker niet mee nemen.
Weggooien en een nieuwe maken zou ik doen.

Veel taart plezier

4

Dat gaat niet lukken want dat red ik NOOIT meer..... :s

5

Ik zou eerlijk gezegd niet weten waarom je taart stinkt. Maar ik zou hem, als ik jou was, niet meer durven voorschotelen :nooo . Voedsel dat ruikt naar vaatdoekjes (bacteriebommetje) kan nooit goed zijn  :s

Ik had een keer garnalen in de diepvriezer en m'n taart stonk een uur in de wind heb hem direct weggegooid.
Zat ook in een zak maar je moet even in je vriezer ruiken of er iets in zit met een scherpe lucht eraan.
Jammer maar zou het niet riskeren?!

Groetjes P@trici@

7

Ik heb hem nu uit de zak gehaald en in de koelkast gezet om hem te laten ontdooien, ik heb het idee dat 'ie nu niet meer/minder stinkt....
Misschien dat het toch de zak was?

Ik ga even mijn kop in de vriezer steken maar er stond nog een andere taart in en die ruikt wel prima!!

Ik ruik er dalijk nog eens aan maar heb de verjaardagvierders al gewaarschuwd  :(

8

Oh jeetje, nee dat zou ik echt niet riskeren! Ik heb ook geen idee hoe het kan komen hoor.
Wel erg balen zeg. Misschien is er niks aan de hand, maar je kunt toch beter een taart voor niets hebben gemaakt dan dat iemand jouw taart op eet en er ziek van wordt.

in wat voor zak zat de taart?

Groetjes Natasja!

10

@ MamavanDean&Julian: In zo'n doorzichtige pedaalemmer zak.....

Hij staat nu zonder zak in de koelkast en je ruikt echt heel erg de fondant....
Ik werd er gewoon misselijk van.
Mijn vriend rook niks en een vriendin van me zei dat fondant wel een aparte geur heeft...
Volgens mij kan ik gewoon niet tegen de geur van fondant en was dat nog eens extra heftig omdat hij in een zak zat....

Van chocoladetaart word ik ook strontmisselijk als ik die al ruik....ik denk dat ik gewoon een beetje een rare neus heb  :lol:

Hij "stinkt" nu, eenmaal uit de zak dus niet echt meer, alleen word ik er wel misselijk van maar dat ligt denk ik aan mij  :grr:

11

Mag ik zeggen....."wat een bijzonder verhaal"........ :think:

Shower the people you love with love - James Taylor and me ;-)

12

Dat mag jij zeker zeggen.... :P
Maar wat bedoel je er precies mee?

Ik denk nog steeds niet dat ik de taart mee neem, of ik neem 'm mee, leg het verhaal uit en dan mag ze zelf beslissen wat ze ermee doet. Het is geen klant maar familie, dus dat is wel alweer wat anders vind ik...
Ik heb wel nog een caviaatje geboetseerd voor de jarige, zodat hij in ieder geval IETS heeft...

Ik vind het wel raar ruiken maar mijn vriend zegt dat hij gewoon fondant ruikt en eigenlijk KAN hij ook niet slecht zijn omdat hij meteen de diepvries in is gegaan maarja, je weet maar nooit natuurlijk....
Er zit ook wel veel kleurstof in, ik weet niet of dat de geur kan beinvloeden?

Gisteren ook voor het eerst een taart met fondant gegeten, ik lust het niet  :nooo

13

Ik moet eerlijk zeggen als ik een emmer fondant opentrek dat ik het ook niet echt lekker vind ruiken.
Door de kleuring kan dit misschien nog erger geworden zijn.
Ik zou de taart wel meenemen en de mensen zelf laten ruiken en beslissen of ze 'm opeten of niet.  Heb je in ieder geval laten zien wat je kunt.

Ik bak taart, ik eet taart, ik ben taart.
groetjes Ingrid

14

Ingretel schreef:

Ik moet eerlijk zeggen als ik een emmer fondant opentrek dat ik het ook niet echt lekker vind ruiken.
Door de kleuring kan dit misschien nog erger geworden zijn.
Ik zou de taart wel meenemen en de mensen zelf laten ruiken en beslissen of ze 'm opeten of niet.  Heb je in ieder geval laten zien wat je kunt.

Dankje voor het advies  :thumb:  denk inderdaad ook dat ik het zo ga aanpakken....

Ik heb altijd al een heel sterk reukvermogen gehad, waardoor ik ook de mindere luchtjes altijd tot in het extreme ruik (niet zo fijn als iemand zweetvoeten ofzo heeft  :P )
Daarom word ik ook al snel misselijk van bepaalde etensluchtjes, terwijl anderen het juist HEERLIJK vinden ruiken, lig ik de rest van de dag kotsmisselijk op de bank :S
Chocoladetaarten probeer ik daarom zoveel mogelijk te vermijden, hihi.

15

das niet echt handig....

16

etmc schreef:

das niet echt handig....

Wat?

17

Wilkyway schreef:

Dat mag jij zeker zeggen.... :P
Maar wat bedoel je er precies mee?

Ik heb deze topic vanaf gister zitten lezen en ik bedoel er niks negatiefs of onaardigs mee hoor.
Het is gewoon vreemd dat een prima taart de vriezer in gaat, stinkt als ie eruit komt. Vervolgens krijg je reacties van 'zou maar een nieuwe taart maken' (opzich ben ik het eens; als je iets niet vertrouwd, weg ermee, niet ziek worden) en dan kom je er nu achter dat je fondant gewoon vindt stinken terwijl je taarten maken als hobby (althans dat neem ik aan) hebt gekozen.....ik zag het helemaal voor me en had ook grappig als woordkeuze kunnen gebruiken maar dat leek me niet zo op z'n plaats als je in de stress zit over een taart.

Goed, ik blijf meelezen en ben zeer benieuwd hoe de gasten de taart vinden smaken....succes!

Shower the people you love with love - James Taylor and me ;-)

18

@ Sandra lala: Ik ben nog een beginner en had tot nu toe vooral met marsepein gewerkt!
Pas toen een vriendin een taart wilde zonder marsepein omdat ze dit niet lustte, kwam ik in aanraking met fondant...

Vandaar dat ik dus nog niet wist dat ik fondant vond "stinken"  en er misselijk van werd.

Had vandaag ook cuppies uit de vriezer gehaald, die een heel andere dag gemaakt waren, met heel ander beslag en zonder vulling, dus die konden eigenlijk ook niet slecht worden maar wel bekleed met fondant en die "stonken" ook zo....het ligt dus blijkbaar echt aan mij  :s

De taart was een succes, heb mijn verhaal uitgelegd maar niemand vond hem vreemd ruiken en niemand aarzelde om een stuk te nemen, dus tja dan is het op eigen risico he  O-)
(ik had ook al 3x gezegd dat hij in de koeling moest vanwege de slagroom maar als zij 'm dan nog in de volle zon willen zetten, trek ik mijn handjes er vanaf!!)

Tot nu toe nog geen berichten dat er iemand ziek is geworden dus laten we hopen dat dit zo blijft  ;)

Ik vind taarten maken ook echt heel leuk, vooral het "freubelen" en andere mensen verrassen en blij maken vind ik leuk. Zelf eet ik bijna nooit van de taart want ik hou niet zo van taart, ben meer een vlaaienmeisje  :rolleyes:  Tja....ik ben gewoon een beetje raar, hihi

19

Ik gebruik inmiddels alleen nog maar marsepein, maar in het begin heb ik ook Funcakes fondant en Regalice fondant geprobeerd. De Funcakes vond ik lekker zoet ruiken, maar de Regalice had een soort zure, azijnachtige geur. Die verdween wel als je het lang kneedde, maar door de geur alleen al wilde ik het niet meer gebruiken.
Is dat misschien wat je bedoelt?
Kan me namelijk wel voorstellen dat het weer azijnachtig ruikt als het uit de vriezer komt.

20

Het was wel de fondant van Funcakes...
Ik kan niet zeggen dat het azijnachtig was, vind het heel moeilijk te omschrijven.
Het rook wel heel zoet maar er zat een bittere geur tussendoor, waar het mij dus echt slecht van werd.

Iedereen op de verjaardag vond 'm lekker ruiken, stelletje gekken  :P

21

Wilkyway schreef:
etmc schreef:

das niet echt handig....

Wat?

dat je overgevoelig bent voor geuren als je taarten maakt

22

Wilkyway schreef:

Het was wel de fondant van Funcakes...
Ik kan niet zeggen dat het azijnachtig was, vind het heel moeilijk te omschrijven.
Het rook wel heel zoet maar er zat een bittere geur tussendoor, waar het mij dus echt slecht van werd.

Iedereen op de verjaardag vond 'm lekker ruiken, stelletje gekken  :P

Ze bedoelde juist dat Regalice naar azijn ruikt, niet de funcakes  ;)

23

Heb je toevallig een MDF onderplaatje gebruikt?

Ik heb laatst ook een taart gemaakt die ik na het in de koelkast gehad te hebben vreemd rook. (al na een uur; afgesmeerd dus nog zonder fondant) Mijn redenatie was dat het MDF plaatje waar de taart op stond iets vochtig was geworden waardoor het vreemd ging ruiken. Maar zeker weten doe ik het nog steeds niet. De geur ging wel vanzelf weer weg trouwens.  :think:

Dat is toch een TAART waard!

24

Maar pak je die mdf dan niet in met iets van folie of zo? Zo kaal op de mdf lijkt me niet goed...

If life gives you lemons, make lemoncurd.

25

@ etmc: haha nee dat klopt.....had ik me niet zo beseft en tja, nou is het te leuk om er mee op te houden he!  :rolleyes:

@Karin09: dat snap ik, daarom zei ik dat ik WEL de funcakes had  :P

@ appeltje: ik had geen mdf plaatje eronder....

Achjaaa eind goed al goed....niemand ziek, taart lekker!  :P