1

Onderwerp: fondant kleuren; het wordt dof en niet fel

hallo allemaal,

sinds een weekje ben ik fondant gaan gebruiken, eerst gebruikte ik voor alles marsepein. Nu heb ik een aantal stukken gekleurd in verschillende kleuren (bruin, groen, paars, blauw) maar het wordt niet echt gekleurd, het blijft vaal en wordt maar niet donkerder, hoeveel ik er ook in doe. Voor de bruin (die ik als hout beschroeing wilde gebruiken) heb ik bijna een half potje bruin van Wilton gebruikt en voor het groen (moest gras worden) heb ik ook bijna het hele potje gebruikt maar het bleef vaal.
Ik gebruik funcakes witte fondant met vanille smaak.

Iemand enig idee????

Ik heb geen enkel probleem dat niet kan worden opgelost met chocola

2 Laatst bewerkt door Lindadepinda (26-03-2011 00:17)

Re: fondant kleuren; het wordt dof en niet fel

Ik werk altijd met marsepein, maar ik gooi gewoon alle kleuren door elkaar.
Voor mooi bruin bv. ook oranje erdoor. Paars een beetje extra roze etc...

Een heel potje lijkt me niet echt goed trouwens. Dan kan je beter kant en klaar gekleurd kopen. Anders wordt het wel erg duur  ;)

groetjes, Linda (mv Eva, David & Sara)
Een onderschrift is ook maar gewoon een tekst onder je bericht....

3

marsepein kleurt wel mooie dan fondant :Y  (vind ik), maar een half potje is wel errug veel :s . Ik heb eerder gelezen dat dat gebeurd bij vanille-fondant,  :think: misschien dat dat 't probleem is?

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

donkerbruin oftewel houtbruin is een lastige kleur om met kleurstof te kleuren, daar gebruik ik altijd minimaal 1 op1 chocofondant voor.
grag groen zou moeten lukken, welke groen heb je?
zelfde geldt voor blauw en paars, als je die heel donker wilt hebben, zijn ook dat weer lastige kleuren.

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

5

Houtbruin heb ik gemaakt met: blauw, rood en geel. http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=142568

Ik denk dat ik alleen teveel gedaan heb, want het lijkt nog wat 'na te kleuren'. Het is op de foto donkerder dan toen ik stopte met kneden.

Ik heb fondant van Bakels en wilton kleuren (8 in zo'n kartonnen doosje). Weet eigenlijk niet of ik er ook echt felle kleuren mee kan maken. Hoop het wel...

6

Houtbruin heb ik gemaakt met: blauw, rood en geel. http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=142568

Ik denk dat ik alleen teveel gedaan heb, want het lijkt nog wat 'na te kleuren'. Het is op de foto donkerder dan toen ik stopte met kneden.

Ik heb fondant van Bakels en wilton kleuren (8 in zo'n kartonnen doosje). Weet eigenlijk niet of ik er ook echt felle kleuren mee kan maken. Hoop het wel...

hier trouwens even een foto van het resultaat van de kleuren. Zoals je kan zien ben ik nog maar net bezig in totaal, een groentje zeg maar maar groen kleuren lukt dus niet echt goed.

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=139763

Ik heb geen enkel probleem dat niet kan worden opgelost met chocola

8

Ik vind het best groen geworden hoor! Of had het net zo groen als de losse blaadjes moeten zijn?

9 Laatst bewerkt door ThijsYmke (26-03-2011 14:54)

Ik koop de donkere kleuren ook vaak voorgekleurd. Anders ben je heel wat kleurstof verder voordat je de gewenste kleur hebt... En voor echt felle kleuren kan je ook de electric kleuren gebruiken!

Enne... Met je taartje is niks mis hoor! Zijn prima kleuren!!

in mijn dromen maak ik de mooiste taarten...
Ook voor printjes op icing en frosty!