1

Onderwerp: Dringind hulp nodig vocht uit meringue botercreme

Hoi,

Gisteravond voor het eerst de meringue botercreme gemaakt volgens het recept van hier. Nou zie ik vannochtend dat er onderin de bak een laagje vocht ligt. Is dit oke? voor de rest ziet de creme er goed uit.

grt

Cakje

2

Re: Dringind hulp nodig vocht uit meringue botercreme

Ik maakte laatst botercreme wat niet goed wou mengen, kwam ook water uit, leek wel geschift.
Later bleek de boter te koud te zijn geweest.
Las hier op het forum de tip om de kom in een bak heet water te zetten en nog eens op te kloppen.
Heb ik zelf niet geprobeerd, ik heb het weggegooid. :s

3

Mijn meringue schift ook steeds. In het begin ging het een aantal keren prima, maar nu lukt het niet meer.
Ik heb al vanalles geprobeerd, eiwit laten afkoelen, andere roomboter,.... maar niets helpt.
Ik vindt deze wel erg lekker, ik hoop dat iemand een tip heeft!!

Groetjes Mariëtte

4

Klopt inderdaad.
Dan is je creme geschift.
Niet weggooien hoor.
Of in een bak met heet water zetten of als je een metalenbak hebt (Kenwood mengbak) boven het vuur (kleine gaspit) houden en daarna weer mengen, herhalen indien nodig.
Daarna wordt je creme super glad  :Y

succes  :thumb:

www.joyofbaking.nl - ''pure passie''

Doorgaans, als MBC schift, zijn de eiwitten niet goed gedenatureerd. Weet je zeker dat je eiwitten heet genoeg worden au-bain-marie?

Laatst heb ik trouwens ook erg dunne MBC gemaakt, en dat laag aan de ruitjesboter van de Jumbo.
Ik heb de proef op de som genomen en een aantal pakjes boter van verschillende merken op mijn aanrecht laten liggen. De boter van de Zaanse Hoeve kwam als beste uit de tst, de andere werden heeeel zacht en de ruitjesboter werd bijna vloeibaar...
Misschien heb je er iets aan :)

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

6

Of even met een warme fohn tegen de kom blazen op verschillende plekken tijdens het kloppen.
Niet te lang op een plek want het moet niet smelten alleen een beetje warm worden.

Neem je ook een kijkje op mijn facebook pagina? Cake Dutchess

7

Ik zweer trouwens bij grasboter van campina.. Ik hou wel van lekkere zachte MBC :P

Neem je ook een kijkje op mijn facebook pagina? Cake Dutchess

8

Suikertaartjes-Suuz schreef:

Doorgaans, als MBC schift, zijn de eiwitten niet goed gedenatureerd. Weet je zeker dat je eiwitten heet genoeg worden au-bain-marie?

Laatst heb ik trouwens ook erg dunne MBC gemaakt, en dat laag aan de ruitjesboter van de Jumbo.
Ik heb de proef op de som genomen en een aantal pakjes boter van verschillende merken op mijn aanrecht laten liggen. De boter van de Zaanse Hoeve kwam als beste uit de tst, de andere werden heeeel zacht en de ruitjesboter werd bijna vloeibaar...
Misschien heb je er iets aan :)

Ik heb ook de ruitjes boter, klopt ergens wel ja, dat hij snel schift, wil ook overgaan op andere boter. Maar als je hem dan toch in huis hebt en hij schift dan maak ik er maar het beste van zoals eerder hierboven uitgelegd. Aan de smaak zal het niet liggen, mmmh  :P

www.joyofbaking.nl - ''pure passie''