1

Onderwerp: fondantbekleding laatste stuk

ik heb nu 4 taarten gemaakt met fondant. Het probleem waar ik tegenaan loop, (na 263539 filmpjes op internet :D ) is dat ik het fondant wel goed op de taart krijg, ook goed over de rand. Maar de onderste 2-3 cm krijg ik niet glad om de taart. Dan gaan alle bubbels en vouwen erin zitten of het scheurt. Ik rol de fondant wel redelijk dun uit. Is dat waarschijnlijk het probleem? Hoe dik rollen jullie uit?
Ik vind het zo zonde van de taart om telkens van alles om de rand te moeten plakken of spuiten....
Alvast bedankt voor de reacties!

beginneling, mijn eerste taart is heel goed gelukt! MIjn 2e ook...nu bezig met nr 3! Hoezo taarten zijn verslavend?

Re: fondantbekleding laatste stuk

Ik gebruik marsepein, maar heb hetzelfde probleem. Vooral bij diameters kleiner dan 16 cm... Ik heb wel gemerkt dat hoe groter de lap, hoe beter het lukt (dus minder problemen). Maar die kleintjes zijn echt lastig...

groetjes, Linda (mv Eva, David & Sara)
Een onderschrift is ook maar gewoon een tekst onder je bericht....

3

Als je niet te dun uitrolt, kun je voor het onderste stuk steeds je lap een stukje optillen en van bovenaf met je vingers gladstrijken..........zo doe ik tenminste.

4

Karin09 schreef:

Als je niet te dun uitrolt, kun je voor het onderste stuk steeds je lap een stukje optillen en van bovenaf met je vingers gladstrijken..........zo doe ik tenminste.

:Y

5

Inderdaad niet te dun. Ik til de fondant (en ook de marsepein) ook op en 'veeg' deze dan tegen de taart aan in een scheppende beweging.
Als je vouwen overhoud, deze weer optillen en beetje spreiden.

Klinkt vreemd als ik het teruglees maar hoop dat je het een kleine beetje snapt??

Voor workshops, taarten op bestelling en al je taartbenodigdheden ben je hartelijk welkom in onze winkel in Almere! www.justenjoyit.nl

6

Met liefde (en veel geduld!) goedleggen en aaien op tillen, aaien, optillen (en zo nog even door), net zoals je met liefde praat tegen je planten......  :D

Hoewel dat bij mij niet geholpen heeft en ik alle planten verbannen heb uit huis; mijn vingers hebben elke kleur behálve groen  :lol:

O, en niet te dun uitrollen inderdaad, dat maakt het een stuk(je) makkelijker.

Succes!

7

Ik probeerde het inderdaad al wel met steeds optillen en weer "aaien", maar dan scheurt het.  :s Dus dan volgende keer toch maar wat dikker rollen. Alhoewel ik toch echt al wel 500 gram fondant gebruik voor een 25 cm taart :think: ....Maar ja, het lukt nog niet zo goed om een mooi ronde lap te rollen, dus vaak is hij ook veel te groot aan bepaalde kanten....Oefenen dus :Y

beginneling, mijn eerste taart is heel goed gelukt! MIjn 2e ook...nu bezig met nr 3! Hoezo taarten zijn verslavend?

8

als je zo'n grote lap over je taart hangt probeer dan de fondant ergens op te laten rusten. B.v. op je draaiplateau. Dan heb je iets meer tijd om hem steeds op te tillen en te "aaien". Vaak scheurt ie ook door de zwaarte.

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

9

Heidi-2306 schreef:

Ik probeerde het inderdaad al wel met steeds optillen en weer "aaien", maar dan scheurt het.  :s Dus dan volgende keer toch maar wat dikker rollen. Alhoewel ik toch echt al wel 500 gram fondant gebruik voor een 25 cm taart :think: ....Maar ja, het lukt nog niet zo goed om een mooi ronde lap te rollen, dus vaak is hij ook veel te groot aan bepaalde kanten....Oefenen dus :Y

De tabellen geven aan 600 gram voor 25cm.....en daar hou je van over, maar als je al met minder begint...........heb je weinig speling......