1

Onderwerp: 3e poging met RI en koekjes (Tips zijn welkom!!!)

mijn 3e poging met icing en koekjes.... deze keer bleven ze wel mooi in vorm, alleen waren ze al na 2 dg zacht geworden..... (recept van pp)
het lijntje met de RI lukte aardig goed.... eerste keer met een echte tip en spuitzak :D maar ik denk dat ik het voor het vullen nog niet dun genoeg gemaakt had..... kan dat?? dit waren de 2 mooiste, strakste koekjes

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZQUDAA8Y-D.jpg

2

Re: 3e poging met RI en koekjes (Tips zijn welkom!!!)

ik denk inderdaad ook te zien dan de vulling niet dun genoeg is... toe iets meer water ;)
maar wel echt schattig die jurkjes  :)

3

oks! thanks!
ik gaf mijn kids 2 kale koekjes. hun reactie "oh lekker mama. spook-koekjes" :lol:

4

Ik denk ook, dat de icing te dik is. Ik ben ook nog steeds zoekende naar de juiste consistentie.
Ik kwam op internet het volgende tegen:
De icing voor de lijntjes moet zo dik zijn, dat, wanneer je er met een schoon mes doorheen glijdt, de lijn na 10 seconden weg moet zijn. Voor de dunnere icing geldt dit na ongeveer 5 seconden.

Persoonlijk vind ik, dat ik er dan best veel water bij moet doen, dus ik heb nog niet echt durven verdunnen tot 5 seconden. Ben steeds bang, dat het dan te veel is. Maar ik ga t toch een keer doen, want mijn icing blijft ook steeds net iets te dik.

Wat je ook kunt doen, is na het "flooden"/opvullen je koekje op je werkblad heen en weer schuiven/schudden. Dan loopt het mooi glad uit.

Ik heb pas twee keer koekjes gemaakt, maar heb bovenstaande van sweetopia.net.

Ik zag wel, dat het jurkjes zijn, hoor  :Y

www.wenskoekjes.nl voor koekjes naar wens en workshops!
Groetjes, Wendy

Ik kan je volgende tip geven i.v.m consistentie.

Om uit te lijnen een consistentie die lijkt op chocopasta op een warme zomerdag.

Om te flooden een consistentie die lijkt op het vloeibare van shampoo en die als je hem van je spatel laat teruglopen in het potje na 10 sec verdwijnt. 5 sec is echt te dun.

Hopelijk helpen deze tips een beetje.

En blijven oefenen hé, op een keer heb je de juiste consistentie wel te pakken.

6

Leuk hè koekjes maken :)
Wat ik geleerd heb is tijdens het flooden het tipje van je spuitzak in de icing houden en dan invullen, maar mss heb je dat wel gedaan?

Ik moet nog druk oefenen, heb me opgegeven voor de koekjesketting...

Succes!

7

Bedankt voor de tips dames!! eerst deze week mijn 1e bumba taart maken en dan ga ik kijken wanneer ik weer aan de koekjes kan. :D
mijn zusje was gister 37 wk zwanger dus als ik mijn baby koekjes wil maken, moet ik nog wel snel ff oefenen O-)  :D

iemand nog een tip voor het bewaren van de koekjes? deze waren met 2 dg al zacht..... is mijn opbergdoos dan toch niet luchtdicht??? ik had er toen wel rijst bij gedaan, maar waarschijnlijk was het daar al te laat voor....

8

volgens mij moet je ze juist niet luchtdicht bewaren.

Veni Vidi Velpon: ik kwam, zag en bleef plakken :)

9

niet luchtdicht weg zetten! Taartdoos (karton) is genoeg waar je het deksel van dicht kan doen zodat stofvrij blijft. Met het pp recept is je koekje wel 3 maand houdbaar. Zou ze gewoon weer even te luchten leggen dan raken ze het vocht wel weer kwijt. Als ik ze gedecoreerd heb laat ik ze zomaar 2 daagjes aan lucht opdrogen (ff keukenrol overheen leggen dan)
Niet te bang zijn met verdunnen van de icing............

10 Laatst bewerkt door petrawb (21-03-2011 13:25)

oh oke. dus helemaal verkeerd aangepakt! :grr: ! ik had namelijk 33 koekjes gebakken voor bij de lunch vooraf aan mijn zusje dr bruiloft..... durfde daarna niet meer.  :grr: we hebben ze zelf toen maar opgegeten.... ongedecoreerd. :) ik gaf de kids een koekje van 2 bellen naast elkaar... dank je mama! kijk, het is een vis :think:  :think:  :lol:  :lol:

bedankt voor de info!! kan ik mooi nog 1,5 mnd oefenen voordat mijn kids op school gaan trakteren.  :thumb:

heb de overgebleven koekjes weer uit de doos gehaald en op de tafel gelegd om te "drogen" .... ben benieuwd!!

11

Ze zijn heel erg lang houdbaar, maar ik vind dat ze na twee weken wel wat minder lekker worden. Experimenteer maar eens met een paar koekjes, elke week een koekje proeven ;). Ik bewaar ze meestal gewoon op een schaaltje.

Zoals al eerder gezegd kan de icing inderdaad nog ietsje dunner, maar het moet ook niet op water gaan lijken. Ik heb nog een tip voor als je tijdens het flooden merkt dat je icing nét iets te dik is uitgevallen: roer er direct na het flooden een keer met een draaiende beweging met een satéprikker doorheen. Schud daarna kort met het koekje. Ik heb gemerkt dat dit een opvallend gladder resultaat geeft!

12

petrawb schreef:

Bedankt voor de tips dames!! eerst deze week mijn 1e bumba taart maken en dan ga ik kijken wanneer ik weer aan de koekjes kan. :D
mijn zusje was gister 37 wk zwanger dus als ik mijn baby koekjes wil maken, moet ik nog wel snel ff oefenen O-)  :D

iemand nog een tip voor het bewaren van de koekjes? deze waren met 2 dg al zacht..... is mijn opbergdoos dan toch niet luchtdicht??? ik had er toen wel rijst bij gedaan, maar waarschijnlijk was het daar al te laat voor....

Een handje rijst bij de koekjes doen en dan in een afgesloten trommel etc. de rijst absorbeert alle vocht en de koekjes blijven lekker knapperig.