1

Onderwerp: taart niet strak...

...wat doe ik verkeerd.
Ik heb cake en biscuit geprobeerd maar daar lijkt het verschil niet in te zitten, afsmeren met botercreme en bekleed met mmf, zie hier het resultaat:
http://94.100.118.179/1260750001-1260800000/1260754201-1260754300/1260754261_6_5u2t.jpeg
http://94.100.121.96/1260750001-1260800000/1260754301-1260754400/1260754348_6_UWoR.jpeg
http://94.100.126.76/1260750001-1260800000/1260754201-1260754300/1260754280_6_Ud5y.jpeg

2

Re: taart niet strak...

Gebruik je na afloop een smoother om de taart wat strakker te krijgen? Daar lijkt het niet op in ieder geval.

dun afsmeren met botercreme, dan paar uur in de koelkast zetten, met een heet (droog) met glad maken.. nog even de koelkast in
en dan de marspein/fondant eroverheen..
en heel veel smootheren..

dan zou het moeten lukken..

Groetjes, Rianne
taartvanrianne.tk

4

Fondant/marsepein dikker uitrollen kan ook nog wel eens helpen om de bobbels te verduisteren..
Meer aandacht besteden aan afsmeren, desnoods 3 keer een dunne laag.
Maar er is hoop  :Y

5

sharonvb schreef:

Gebruik je na afloop een smoother om de taart wat strakker te krijgen? Daar lijkt het niet op in ieder geval.

Ik heb zowat door het fondant heen gesmootherd ;)

6

Heb inderdaad 1 laag botercreme gebruikt en hier en daar wat bijgewerkt. En fondant was redelijk dun.
Bedankt voor de tips, ik ga ermee aan de slag! :thumb:

7

gebruik je de bodum  als bovenkant?
de meeste hier waaronder ook ik draaien de taart na het bakken op zijn kop, waardoor de onderkant  de bovenkant dus word.
deze is meestal veel strakker.

8

Ik smeer ook 2x af (tussendoor in de koelkast zetten) en ga er later met een warm mes langs zodat de botercreme-laag heel strak is. Smootheren doe ik ook maar niet te veel, dan krijg je (ik tenminste wel :) ) ook onregelmatigheden doordat de boter weer te zacht wordt onder de marsepein.

9

Ik heb in het begin de taart steeds in de koelkast gezet nadat ik botercreme erop had gedaan. Maar ik heb ervaren dat de bobbels die er dan in zitten, die niet met een warm mes weg te werken zijn (soms zijn het hele hardnekkige bobbels), heel duidelijk zichtbaar worden en daar is niet tegenop te smoothen. Ik heb nu zelf de ervaring dat het bekleden met fondant als de botercreme lekker zacht is, juist gladder wordt. Je kunt de bobbels van de botercreme dan nog wegduwen en -smoothen.
Voor de randen gebruik ik zo'n edge smoother. Dan krijg je ook nog mooie randjes die glad zijn en waar geen bobbels in zitten.

10

Heb de cake niet omgedraaid  :nooo
Ben benieuwd hoe mijn vlg taartje wordt met deze tips :)

11

Je zal zien dat dit een heel groot verschil maakt. Succes!
Al kun je de bol natuurlijk niet omdraaien.......

12

Esther68 schreef:

Je zal zien dat dit een heel groot verschil maakt. Succes!
Al kun je de bol natuurlijk niet omdraaien.......

:lol:

13

Ik dacht te zien dat er ook wat vinger en nageltjes afdrukken in zaten,als je het fondant er op legt dan niet meer met je vinger toppen er aankomen ,maar met de vlakken hand er overheen strijken en dan smooteren.

groetjes van Ann

14

nanan schreef:

Ik dacht te zien dat er ook wat vinger en nageltjes afdrukken in zaten,als je het fondant er op legt dan niet meer met je vinger toppen er aankomen ,maar met de vlakken hand er overheen strijken en dan smooteren.

Die 'nageltjes' zijn denk ik plooitjes en afdrukken van de zijkant vd smoother, ik draag altijd handschoenen en korte nagels.