1

Onderwerp: Vandaag weer een poging (heleboel vragen)

Goedemorgen allemaal,

Afgelopen week voor het eerst zelf cupcakes gemaakt met een toef botercreme erop.
Ze smaakte erg lekker, maar ik was nog niet tevreden over het uiterlijk.
De toef was niet mooi genoeg.... Dus dat wordt oefenen oefenen en een grotere spuittip (die ik gebruikt heb was te klein)

Straks ga ik voor de 2e keer cc's bakken... maar nu wil ik eigenlijk gaan proberen te decoreren met fondant.
Ik heb nog helemaal niks ervoor in huis...
Dus ik ga straks even de stad in naar Zeelandtaart om te kijken voor wat spulletjes..
Nu zou ik graag willen weten wat handig is om aan te schaffen...
Fondant natuurlijk (beter voorgekleurd of witte en dan zelf kleuren?)
Wat voor uitstekers zijn fijn om mee te beginnen?
Ik heb een deegroller in huis maar heb je ook iets nodig om de fondant op uit te rollen of is een glazen plaat goed?

Is het handig om met handschoentjes te werken en zo ja waar haal je die?
En als laatste hoe lang kun je gedecoreerde cupcakes bewaren?

Een heleboel vragen....
Ik hoop op een paar tips :)

Groetjes,
Bernadette

2

Re: Vandaag weer een poging (heleboel vragen)

Het zijn een hele hoop vragen die niet in de babbel thuis horen.  Ik heb het even gemeld.

Liefs, Zanoni

3

Of je voorgekleurd of witte fondant koopt en dan zelf kleurt is persoonlijk. Ik vind zelf kleuren leueker, kun je zelf bepalen of je pastel wilt, of fel en je kunt allerlei mengkleuren maken. Kan natuurlijk ook wel met voorgekleurde soorten mengen, maar dan zit je toch iets meer vast.

Uitstekers is ook persoonlijk, maar let wel op de grootte. Wanneer je mn cc's wilt doen zijn de wat kleinere leuker. Altijd leuk zijn de bloemplungers, bijv 4 van verscillende groote. Kun je al heel leuke dinegn mee maken. En wat tools (van die plastic stokjes met verschillende uiteinden), om ribbels/bobbels/kuiltjes enzenz te maken. Daarmee kin je de bloemetjes wat verlevendigen.

Uitrollen kan met een deegroller, of met een stuk grijs afvoerbuis of met een 'echte' roller uit de shop. Ligt net aan wat je wilt uitgeven.

Uitrollen kan ook op een glad aanrecht/glazenplaat of op de bureaumat van IKEA, ideaal ding voor 4 euro nog wat. :Y

Wanneer je je handen insmeert met Crisco (plantaardig vet, ook handig tegen plakken, dus kopen in de shop :Y ) voor dat je gaat kleuren heb je haast geen kleurstof aan je handen en was je dat wat eraan zit zo weer af.

Hoelang je cc's kunt bewaren?  :think: Geen idee, ze houden het hier niet langer uit dan een dag of 2-3 :o  :D

Succes! :thumb:

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

4

Bedankt, ik hoop dat ze in de winkel hier ook veel spullen verkopen... Dan kan ik lekker aan de slag!!

5

beter voorgekleurd of witte en dan zelf kleuren?
Met witte fondant en basiskleuren (rood, geel, blauw en zwart/bruin) kom je een heel eind om allerlei kleuren te mengen. Alleen heb je voor het (fel) kleuren van fondant wel veel kleurstof nodig. Let dna op dat het niet te plakkerig wordt. (poederzuiker toevoegen, laten rusten en gelkleurstof gebruiken)

Wat voor uitstekers zijn fijn om mee te beginnen?
Met een aardappelschilmesje, een klein glas en andere dingen die je in huis vind kom je om te beginnen al een heel eind hoor. En anders kun je ook kleivormpjes gebruiken (action!)
Wil je 'echte' uitstekers kopen dan is deze leuk om bloemetjes en blaadjes van te maken en deze voor schattige kleine bloemetjes. Goede maat voor cc's en leuke prijs om te beginnen ;)

Ik heb een deegroller in huis maar heb je ook iets nodig om de fondant op uit te rollen of is een glazen plaat goed?
Stuk tafelzeil werkt al heel fijn (daar plakt de fondant minder aan) of zo'n bureaulegger van de ikea. En anders even poedersuiker op je werkblad strooien om plakken te voorkomen. Let wel op dat je de fondant dan niet 'ondersteboven' draait, dan heb je poedersuikervlekken op je fondant en dat is minder mooi.

Is het handig om met handschoentjes te werken en zo ja waar haal je die?
Sommigen vinden het fijn, ik gebruik ze alleen met kleuren anders wordt je zo'n kleurig type :D Ik koop ze in een doos van 100 stuks voor pakweg 5 a 6 euro bij de makro.

En als laatste hoe lang kun je gedecoreerde cupcakes bewaren?
Langer dan niet gedecoreerde omdat ze minder snel uitdrogen, de fondant sluit het af. Dus je kunt ze in een goed afgesloten doos zeker een paar dagen bewaren.

Veel plezier en succes  :thumb:

If life gives you lemons, make lemonade

6

met fondant beklede cupcakes toch juist niet en een afgesloten doos bewaren...??!!
ze moeten toch kunnen ademen, dacht ik tenminste.

7

Momenteel zijn de handschoentjes bij de aldi nog te koop, althans hier, in de maten M en L, weet niet wat ze kosten en bij de action liggen ze in doosjes van 10 bij de schilders spullen.

Christine.