26

Re: TIP makkelijke manier om fondant over de taart te krijgen

ik rol uit op mijn keukenblad op maizena....na uitrollen ff smootheren waar nodig en dan til ik de lap zo op.... daar krijg je vazelf handigheid in..zelfs grote lappen voor grote taarten pak ik zo op...de lap rust dan op mijn onderarm zeg maar...en zo gaat hij de taart op..dit gaat super met zowel marsepein als fondant...
bij workshops laat ik het ook zo zien..maar merk dat beginners makkelijker werken met bv om de roller heen de lap of met mat (dubbele)...
maar dan weten ze dat er verschillende manieren zijn..

mijn nieuwe website is in de lucht...neem een kijkje op www.personaltouch-cakes.com

27

Almie schreef:

Volgens mij werkt het zo (zo heb ik het van Mniek geleerd): Je moet 2 matten hebben. Je rolt uit op de ene mat. Doe de andere mat er op. Even lichtjes aanwrijven. Dan draai je de matten met het fondant ertussen om. Trekt nu de bovenste mat eraf (de mat waar je op uitgerold hebt). Nu ligt de lap fondant op zn kop op de mat. Als je de fondant nu op de taart legt, is ie niet meer op zn kop.

Snap je het? (weet niet of de uitleg duidelijk is)

Ondertussen heb ik een nieuw zeiltje en rol ik het daarop uit. En vervolgens hopla op mijn taart. Zeiltje eraf en (bijna) klaar!

Volg je hart...want dat klopt!

conny4u schreef:

ik rol uit op mijn keukenblad op maizena....na uitrollen ff smootheren waar nodig en dan til ik de lap zo op.... daar krijg je vazelf handigheid in..zelfs grote lappen voor grote taarten pak ik zo op...de lap rust dan op mijn onderarm zeg maar...en zo gaat hij de taart op..dit gaat super met zowel marsepein als fondant...
bij workshops laat ik het ook zo zien..maar merk dat beginners makkelijker werken met bv om de roller heen de lap of met mat (dubbele)...
maar dan weten ze dat er verschillende manieren zijn..

Hier moet je wel mee oppassen, niet alle soorten fondant reageren even goed op maizena...

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

29

ik gebruik bakels en callebaut en dat al een hele tijd... geen probleem..de meeste cake designers op het net ed..gebruik toch ook de cornstarch(maizena)...

wat zou het probleem kunnen zijn dan...?
ik heb wel eens gehoord dat het bv met marsepein wel eens niet goed kan reagreren...

mijn nieuwe website is in de lucht...neem een kijkje op www.personaltouch-cakes.com

30

ecvangils schreef:
Saskia mv Lisa schreef:

Ik heb het nu ook een aantal keer met het tafelzeil gedaan. Maar ik vind als nadeel dat je vaak de vouw naden in marsepein ziet en die krijg ik niet weg gesmooterd.

Tafelkleed niet opvouwen, maar oprollen (evt. rondom een stok) Dan heb je geen vouwen. Ik werk zelf ook met de ikeabureaulegger. Ideaal!

Wat ik doe is m'n tafelzeil even onder de hete douche houden. Daardoor gaan de eventuele vouwen er uit, is 'ie zeker weten schoon (nog even een stukje papier er over heen en dan afnemen met ene beetje fondant voor de laatste check) en als je 'm nat op je tafel legt trekt het zeil vacuüm en schuift 'ie niet weg. :)

<><
Cupcakeblogger voor www.huisvanbelle.nl

31

Gisteren een stapeltaart bekleed met fondant, maar ik blijf het toch op mijn eigen manier doen. Zonder matjes. Dus net als Elleoi. Ik heb ietsje dikker uitgerold en toen ging het niet scheuren.

Over 2 weken begin ik met PME 1, daar komen de basistechnieken nog eens allemaal voorbij. Ik ben benieuwd hoe dat het daar wordt uitgelegd.
Want ik ben natuurlijk nooit te oud om te leren :-)

32

elleoj schreef:
ecvangils schreef:
Saskia mv Lisa schreef:

Ik heb het nu ook een aantal keer met het tafelzeil gedaan. Maar ik vind als nadeel dat je vaak de vouw naden in marsepein ziet en die krijg ik niet weg gesmooterd.

Tafelkleed niet opvouwen, maar oprollen (evt. rondom een stok) Dan heb je geen vouwen. Ik werk zelf ook met de ikeabureaulegger. Ideaal!

Wat ik doe is m'n tafelzeil even onder de hete douche houden. Daardoor gaan de eventuele vouwen er uit, is 'ie zeker weten schoon (nog even een stukje papier er over heen en dan afnemen met ene beetje fondant voor de laatste check) en als je 'm nat op je tafel legt trekt het zeil vacuüm en schuift 'ie niet weg. :)

Nou, ik hoef geen natte mat op tafel te leggen hoor, kan mijn tafel absoluut niet tegen, denk niet dat dat op iedere tafel kan. Ik heb bij de ikea een rol plastic gehaald en die heb ik heel gelaten, hij is meende ik 1 meter 50 lang en de uiteindes zet ik klem door mijn stoelen er tegen aan te zetten, verschuift ook niet. En ook geen last van vouwen, want hij is opgerold.

Groetjes Tamara  http://tam1970.hyves.nl/

33

elleoj schreef:

......dan afnemen met ene beetje fondant voor de laatste check

:think:  wat bedoel je daar nou mee?

en idd, ik heb ook eenhouten tafel, geen denken aan dat daar een nat zeil overheen zou gaan :nooo

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

34

met een bolletje fondant er over heen om alle pluisjes enzo er af te halen (die plakken dan aan het fondant :P)

35

Onze tafel is afgelakt, maar het zeil gaat er natuurlijk niet kleddernat op. :P Ik schud het uit zodat er nog heel fijne drupjes op zijn. Net zo nat als een goed uitgewrongen doekje. :)

<><
Cupcakeblogger voor www.huisvanbelle.nl