1

Onderwerp: botercreme niet gladde creme maar korrelig. help!

Een aantal keren is het een mooie creme geworden, maar ik heb nu steeds dat de botercreme korrelig wordt. De boter wordt niet meer glad maar houdt hele kleine stukje en ik mix wel 10 minuten!

Ik doe het als volgt.
100 gram mix botercreme + 100 gram suikerbakkerspoeder + 200 ml water + 250 gram roomboter op kamertemperatuur. Dan mixen.

Wat doe ik nu fout??

Groetjes Heleen

2

Re: botercreme niet gladde creme maar korrelig. help!

Mix je alles tegelijk?

3

Heb je alles precies gedaan zoals op de zak staat?

Zeven van je botercrèmemix en poedersuiker is ook erg belangrijk, op den duur ontstaan er klontjes in de (aangebroken) mix en die krijg je niet glad gemixt.
De klontjes wel weggooien en niet door je zeef heen duwen!

Succes!

4

Ik had het vorige week met de swiss merengue, het begon zelfs later uit te lopen, een deel waar ik gesmolten chocola had gedaan deed het niet. Het andere deel, dus het witte zeg maar heb ik gewoon nog langer doorgeklopt en werd toen wel mooi glad.

Christine.

5

Ik heb het ook gehad en ik had mijn boter op kamertemeratuur laten komen op de aanrecht. Toen ik na 10 minuten mixen in de kom keek (ik heb een kennie) was het ook nog korrelig. Het was niet goed gemengd zeg maar. Ik heb toen de kom met inhoud even in de magnetron gedaan, daarna weer een aantal minuten laten mixen en toen was het wel een mooie gladde crème.

Waarschijnlijk is het geheel toch te koud om tot gladde crème te komen.

Volg je hart...want dat klopt!

6

Zit je creme niet in de schift. Want dan kun je kloppen wat je wil en word het niet beter. Tip voor iedereen met creme dat gauw in de schift gaat. Hou een fohn tegen je bekken aan tijdens het draaien. Ff verhitten is heel goed om de schift er weer uit te krijgen. Tegelijkertijd smelt de boter van de zijkant af en klopt ie alles goed op, ook van de kanten. Resultaat een luchtige schiftvrije creme

7

Ik maak mijn boter altijd zacht in de magnetron. Soms heb ik ook last van boterklontjes en denk dat dus komt doordat de boter niet gelijkmatig zacht is.

8

Die bekkens zijj eer trouwens tegen bestend, de hitte van de fohn.... Tenzij je een baggerkwaliteit machine hebt. Ik gebruik mijn fohn bijna altijd als ik boter of ei opklopt. Ei klopt ook het mooist op bij 35c.

9

Nel schreef:

Zeven van je botercrèmemix en poedersuiker is ook erg belangrijk, op den duur ontstaan er klontjes in de (aangebroken) mix en die krijg je niet glad gemixt.

Succes!

En mix mag je nooit zeven !! Dan verstoor je de constante verhouding van de mix

10

Bedankt voor de tips allemaal. Denk dat het dan komt van het water wat misschien te koud is en daardoor de boter gaat schiften. Zal volgende keer (zondag, hahaha) de boter in de magnetron doen en de water lauw. Laat het nog wel even weten!

Groetjes Heleen

11 Laatst bewerkt door Nel (17-03-2011 19:45)

Karinth1 schreef:
Nel schreef:

Succes!

Op de zak staat anders toch dat dat moet; op cursussen die ik gevolgd heb bij Taart op Maat werd dat ook zo verteld. Als ik de mix uit de zak in de zeef schud, blijft de verhoudingen gewoon constant hoor, ik voeg niks toe en haal er niets uit, toch?

12 Laatst bewerkt door Sonj@ (17-03-2011 19:48)

Nel schreef:
Karinth1 schreef:
Nel schreef:

Succes!

Op de zak staat anders toch dat dat moet; op cursussen die ik gevolgd heb bij Taart op Maat werd dat ook zo verteld. Als ik de mix uit de zak in de zeef schud, blijft de verhoudingen gewoon constant hoor, ik voeg niks toe en haal er niets uit, toch?

Hier gaat ook alles door de zeef hoor. Trouwens, alleen de mix voor biscuit dan weer niet  O-)

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

Ik mix altijd de boter eerst tot hij heel erg zacht is, zeker wel 5 a 7 minuten. Daarna beetje voor beetje de klaargemaakte mix erbij en dan nog kloppen tot je een glad geheel hebt. Soms duurt dit 1 minuut, soms 10 minuten.

14

Ja klopt ik las het na, bij de mix van botercreme is het niet zo erg omdat de bestanddelen even groot zijn. Biscuit mix mag je niet zeven. De bloem die er in zit is fijner dan de suiker die erdoor zit waardoor je de verhouding van de mix verstoord, ommdat de bloem sneller door de zeef gaat dan de suiker... My bad...

15

Dan is je creme geschift.
Je kan je creme dan verwarmen.
Handig met een metalen kom (kennie) om deze eventjes boven het vuur, je gaspit, te houden. Het gaat dan wat smelten. Dan weer mengen. Dit werkt echt perfect. Desnoods nogmaals herhalen.
Je creme wordt dan super glad en perfect te gebruiken :Y

www.joyofbaking.nl - ''pure passie''

16

Bedankt voor de tips allemaal!! Ga het zondag proberen!

Groetjes Heleen

17

Heleen1 schreef:

Bedankt voor de tips allemaal. Denk dat het dan komt van het water wat misschien te koud is en daardoor de boter gaat schiften. Zal volgende keer (zondag, hahaha) de boter in de magnetron doen en de water lauw. Laat het nog wel even weten!

Maar als je de mix met water een uur laat staan is je water toch op kamertemperatuur net als je boter?
Hoe komt het dat je water te koud is dan?

Groetjes Melanie

18

Ik zit het ook even te lezen en zie ook nergens staan dat je de mix en water een uur laat staan. Heb je dit wel gedaan ??

Groetjes Diana..:)