1 Laatst bewerkt door Rfc (15-03-2011 19:34)

Onderwerp: Botercrème 15 cm

Hoeveel botercrème (van de mix) is nodig om een taart met een doorsnede van 15 cm 1 laag te vullen en af te smeren?

Is hier een tabel van? (Ik zie ze alleen maar voor de biscuitmix) Ook voor andere taarten!

I believe laughing is the best calorie burner.I believe in being strong when everything is going wrong. I believe happy girls are the prettiest. I believe tomorrow is another day and I believe in miracles.
http://www.mijnalbum.nl/Album=6GOO43XH

2

Re: Botercrème 15 cm

Ik gebruik 140 gram botercreme als vulling per laag  ( da's vrij dik) en ca. 100 gram voor afsmeren :)

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

3

Adrienne schreef:

Ik gebruik 140 gram botercreme als vulling per laag  ( da's vrij dik) en ca. 100 gram voor afsmeren :)

is  dat  specifiek  voor  deze  maat  of  gebruik  je  dat  bij  elke  taart?

I believe laughing is the best calorie burner.I believe in being strong when everything is going wrong. I believe happy girls are the prettiest. I believe tomorrow is another day and I believe in miracles.

4

Maar dan niet 'met de mix' afsmeren door het vocht wat erin zit..... afsmeren met 1:1 verhouding..... ;)

5

Ik smeer nooit af met de mix, maar met 1:1 maak ik ongeveer 100 gram.

6 Laatst bewerkt door Carien (16-03-2011 08:59)

d'r is een tabel voor :Y , maar waar? :think: ??

edit: gevonden :Y  http://www.deleukstetaartenshop.nl/maat … vormen.pdf

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

7

inhoud berekenen van de taart met formule,

-> halve diameter in het kwadraat x pi
dus 15cm taart
7,5x7,5x pi = 176 gr per laag van ong 1cm hoog.
enz, enz voor alle maten taart.

Groetjes, Dorothea.

8

gut, gister was 't pi-dag (of eergister, da week nie meer :o ).
Ik dacht 'wie verzint zoiets :rolleyes: en wanneer gebruik je die nou??''

En zie hier, zelfs bij het taarten kan pi handig zijn :Y   :D

weer wat geleerd :thumb:

9 Laatst bewerkt door Carien (16-03-2011 09:14)

:think: is dat het gewicht van de aangemaakte mix toch hè?

10

inderdaad, klare mix.
als je alles bij elkaar hebt, dan is 1x botercrèmemix 650gr.

Groetjes, Dorothea.

11

Rfc schreef:
Adrienne schreef:

is  dat  specifiek  voor  deze  maat  of  gebruik  je  dat  bij  elke  taart?

Nee hoor, dat is speciefiek voor deze maat. Ben het de laatste tijd eens wat preciezer gaan bijhouden per maat, maar nog niet mijn schemás compleet :) Ik hou je op de hoogte! ;)

Groetjes, Adrienne

12

:think: enig idee hoeveel dat dan is met koekjeskruim erdoor?
:think: Zou je dan dezelfde gewichten aan kunnen houden?
(ik heb wel eens gelezen dat mensen ook kruim (heel fijn natuurlijk) door de afmeerbc doen, om het wat lekkerder te maken)

13

Dot schreef:

inderdaad, klare mix.
als je alles bij elkaar hebt, dan is 1x botercrèmemix 650gr.

Dat begrijp ik niet helemaal?!

Voor die ene laag heb je dus 176 gram crème nodig en 150 gram voor het afsmeren.
Hoeveel mix recht uit de zak is dat dan?!
(Alle getalletjes gaan nu een beetje door elkaar lopen!)

14

vullen doe je met botercrèmemix, afsmeren doe je met botercrème 1:1.

Botercrèmemix maak je uit de zak, dus 250gr boter, 200gr water, 100gr mix en 100gr poedersuiker = 650gr.

Botercrème 1:1 maak je met 250gr boter en 250gr poedersuiker. Daarmee kun je afsmeren, als je over hebt stop je het in de koelkast of diepvries en bij de volgende taart weer even lekker opkloppen en smeren. Ik let bij de 1:1 nooit zo precies op hoeveel ik nodig heb voor het afsmeren, want dat is steeds verschillend.

(PS al deze info staat ook links in de FAQ)

Groetjes, Dorothea.

15

Gaaf! Dankjewel!
Zo is het weer duidelijk ;)

16 Laatst bewerkt door Carien (16-03-2011 18:19)

Dot schreef:

inhoud berekenen van de taart met formule,

-> halve diameter in het kwadraat x pi
dus 15cm taart
7,5x7,5x pi = 176 gr per laag van ong 1cm hoog.
enz, enz voor alle maten taart.

Maar toch hè?  :think: Da's echt heel veel hoor :Y

Ik heb net een taart van 20 gevuld (ja, nou moest ik het weten ook :rolleyes: ); met een laag botercrème van de mix, met bokkenpootjeskruim, kom ik aan 160gr.
Voor het afsmeren ook 160gr 1:1 met amandelkoekjeskruim, maar dat is veel (m'n biscuit liep erg rond aan de onderkant, dus veel op moeten vullen :o ).

Volgens de pi-formule zou de laag 10*10*3,14= 314gr moeten zijn, da's bijna het dubbele! En mijn laag is echt niet laag ;) , ca 1cm.

17

@carien, ik kan je verhaal met de pi-formule niet helemaal volgen: die pi gebruik je toch alleen voor de omtrek of de oppervlakte: dat zegt toch niks over het gewicht van je vulling?  :think:

Groetjes, Adrienne

18

Wel als je het baseert op één vulling en je weet hoeveel de vulling van één taart weegt (bijv. die van 20cm). Dan kun je de rest daarop uitrekenen.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

19

Marianne schreef:

Wel als je het baseert op één vulling en je weet hoeveel de vulling van één taart weegt (bijv. die van 20cm). Dan kun je de rest daarop uitrekenen.

Ah, op die fiets :D ( Heb geen wiskunde-knobbel, dus ga lekker omslachtig te werk met elke taart per maat te meten en wegen :+ :lol: )

Groetjes, Adrienne

20

Adrienne schreef:

@carien, ik kan je verhaal met de pi-formule niet helemaal volgen: die pi gebruik je toch alleen voor de omtrek of de oppervlakte: dat zegt toch niks over het gewicht van je vulling?  :think:

Leek mij ook, maar dit is de formule die Dot gaf als algemene leidraad. Daarom wilde ik het echt weten.

Na Marianne haar reactie denk ik, ja, zo wel natuurlijk :Y
Nu weet ik wat de bokkenpootjesvulling voor een 20cm weegt en kun je mbv pi omrekenen naar de andere maten :Y  :thumb:

21

@ Carien, ik heb dan ook nog wel eens wat over van vulling, maar het is wel handig om een beetje te weten of ik 1x of 2x mix moet aanmaken, en dan zo ongeveer doe ik dat in de taart, als het genoeg is, is het genoeg, het hoeft niet driedubbeldik natuurlijk!

Groetjes, Dorothea.

22

:thumb: ik vind het dan ook een prima formule (had wiskunde in m'n pakket, in theorie had ik het zelf moeten kunnen bedenken :rolleyes:  :grr:  ;) ).

Het is een heel goede leidraad, nu van de diverse vullingen bijhouden wat ze wegen bij welke diameter en dan werkt 't  :Y
Heb altijd over, zo zonde :s zou nu beter moeten gaan O-)

23

Pfffff, da's nog 's graven in een ver, ver verleden :rolleyes: .

Maar Dot, gebruik je die formule alleen bij botercrème of alle soorten vulling???? Want dan is de soortelijke massa toch bij iedere vulling weer anders?

"Ik weet het zeker...........denk ik!"

24

ebm, de formule werkt overal bij :Y

de eerste keer opschrijven wat een bepaalde vulling weegt bij een bepaalde diameter en later kun je dan mbv pi terugrekenen wat je bij een andere diameter nodig hebt :Y

25

De uitkomst van de formule is dus niet het aantal grammen aan vulling, maar is een waarde welke gelijk staat aan een bep. gewicht van een bep. vulling! En van daaruit kan je verder rekenen.

(En let nu vooral op mijn onderschrift  O-) ! Hahaha!)

"Ik weet het zeker...........denk ik!"