1

Onderwerp: Iemand een idee??

Hallo!

Ik ben nu een tijdje bezig met bakken, het meeste cupcakes.
Ik gebruik meestal dit recept:
- 135 gr. roomboter`
- 135 gr. suiker
- 135 gr. zelfrijzend bakmeel
- 1 groot ei
- 1 middelgroot ei

Ik mix eerst de boter smeuiig, dan de suiker erbij. Daarna 1 voor 1 de eieren, goed mixen. Dan de meel erbij, heel even mixen. Ik doe 40 gr. per CCpapiertje en ik zet m in de oven voor 20 min op 175 graden. Ik haal ze er dan uit en leg er gelijk een plankje op voor een minuutje en dan toch zakken de meeste in het midden in. Komt zeg maar een kuil in...
Wat doe ik verkeerd??
Alvast bedankt!!

2

Re: Iemand een idee??

waarschijnlijk moeten ze iets langer bakken, inzakken betekend in 90% van de gevallen dat je baksel niet niet gaar is.

Groetjes Gerda
as't nie kan zoas't mut, mut ma zoas't kan.

3 Laatst bewerkt door Baylah (15-03-2011 15:28)

Hoi!

Ik ben hier ook wel heel erg benieuwd naar, bij mij gebeurt precies hetzelfde. Het is wel een heel ander recept (sponge cake) maar het effect is exact hetzelfde.

Recept (cakeblik):

100 gram patentbloem
100 gram suiker
4 eieren
0,5 tsp bakpoeder
0,5 tsp citroenzuur

Na het bakken zakt het altijd ietwat in precies zoals bij jou, het behoudt wel de juiste zachtheid en veerkracht na het afkoelen maar ik vraag me de reden voor het inzakken toch ook wel een tijdje af. Ik heb overigens ook al meerdere trucjes, zonder succes, getracht om het te voorkomen.

Update:

Ter reactie op de voorgaande reactie van Gerda: mijn cake is desondanks het inzakprobleem perfect gegaard, daar ligt het bij mij niet aan.

4

Ik bak cupcakes op een lagere temperatuur, zodat ze rustiger rijzen. 150 gr hetelucht.

Groetjes, Elly