1

Onderwerp: Bolvorm maken maar geen geschikt blik

Ik wil graag een bolvorm taart maken maar het geen "officieel" bakblik hiervoor.

IK heb wel een grote rvs kom van de Ikea die qua vorm goed is, alleen een beetje aan de grote kant.
En ik heb ook nog een tulband.

Nou vroeg ik me af of ik die tulband kan gebruiken en hem dicht te smeren met botercreme zodat je de ribbels niet ziet. Voor het gat in het midden zou  ik een cupcake met beslag kunnen vullen, meebakken en dan in dat gat stoppen.

Zou dit lukken denken jullie?

2

Re: Bolvorm maken maar geen geschikt blik

Hoe groot moet die dan worden? Ik gebruik 2 grote soepkommen.

Veel taart plezier

3

Het 'officiele' bolbakblik is de rvs van de IKEA.  :) . Hoe groot is de rvs kom eigenlijk?
Een tulband helemaal dichtsmeren tot bol gaat, denk ik, niet lukken  :nooo . Er is ook nog de repenmethode. Dan snij je repen van biscuit en legt die in de ronde vorm (schaal oid).

4

De schaal van ikea is 20cm in doorsnee, ik heb ook de kleineren maar die is dan weer te klein.

Denk dat ik dan toch de grote kom gebruik, dan hebben we maar wat meer te eten :-)

5

bettie schreef:

Hoe groot moet die dan worden? Ik gebruik 2 grote soepkommen.

2 soepkommen? Maak je daar dan 1 taart van?

6

Die schaal van de ikea heb ik ook, dat is de blanda vorm. Die heb je in verschillende maten, ik heb die van 20 cm voor de gewone boltaart en die van 12 cm voor de borstentaart en de uitprobeertaartjes (om vullingen uit te proberen).
De hoeveelheid mix die ik gebruik in de 20 cm blanda vorm, is hetzelfde als voor een gewone 20 cm. vorm.

Groetjes, Monica

7

Ik heb de bolvorm gebruikt en dat is aardig gelukt.
Alleen had ik de binnenkant met bakpapier bekleed maar daardoor is het biscuit niet heel mooi egaal.

Kan ik het een volgende keer ook zonder bakpapier doen en alleen met spray en bloem? Ik ben zo bang dat hij dan niet zo goed los laat.

8

Als je bakspray gebruikt hoef je al geen bloem meer te gebruiken....... (ik niet in elk geval), hij komt er zó uit....

9

Dan ga ik dat de volgende keer proberen, dank je wel.

10

Je kunt de blanda's in sprayen en dan eventueel nog 2 repen bakpapier er kruislinks inleggen om zo eventueel het bolletje er gemakkelijk uit te krijgen.

Dat is toch een TAART waard!

11

Ik vet ze goed in en dan heb ik geen bakpapier meer nodig.

Groetjes, Monica

12

Ik vet ook gewoon in met boter en heb nog nooit gehad dat mijn bol vast zat. Heel soms aan het randje maar dan maak ik deze met een mesje los.

13

Mijn eerste bolletjes zaten wel vast maar tegenwoordig vet ik heel ruim (vloeibare invetter) in en dan gaat het prima.

Groetjes, Monica

14

Dan zal ik wel te zuinig zijn...  :o  :lol:
Ga het de volgende keer ook zonder bakpapier proberen!

Dat is toch een TAART waard!