1

Onderwerp: Jam lekt uit de taart

Hallo dames,

Vandaag ontving ik van mijn vriendin een belletje. Ik heb voor haar een taart gemaakt, deze gevuld met jam, bc en bbr, nu heeft zij hem vannacht in de koelkast gehad en er vanochtend uitgehaald. Ze gaf aan dat er een soort rood siroop om de taart heen lag en vroeg of het kwaad kon. Ik heb aangegeven dat het geen kwaad kon, de taart heeft waarschijnlijk (of niet in de koelkast) te warm gestaan.

Nu is mijn vraag hoe kan ik dit voorkomen? Of wat is de tip die ik mee kan geven als ik hier een mooie taart meegeef naar de jarige om deze de volgende dag te gebruiken?

Please help me hiermee....ik weet het echt niet.

Alles komt goed! Neem eens een kijkje op mijn website www.FamilyCakes.nl

Re: Jam lekt uit de taart

rood siroop? was je taart met rood bekleed?
waar was je taart mee afgesmeerd?

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

3

Heb je wel een dijkje gespoten, voordat je de jam erop hebt gesmeerd?

Groetjes San

Heb ik helaas ook een aantal keer gehad, te natte (lees veelal goedkope...) jam; ook als je een dijkje hebt kan het door je onderste biscuit heen druipen. Je krijgt dan een soort suikerwater rond je taart in de kleuren van je bekleding...

Of misschien heeft ze iets warms in de koelkast gezet, restje eten oid, dan kan er opeens veel condens ontstaan.

6

Dankjewel voor jullie snelle reacties...
Ik ben nog niet zo lang met taartenbakken bezig maar wat ik geleerd heb tijdens een workshop dat ik inderdaad een dijkje van bc moet maken (dit had ik dus ook gedaan) verder heb ik de taart afgesmeerd met bc (samenstelling 1 pakje roomboter tov 1 poedersuiker bus) Bij mij heeft de taart inde koelkast gestaan en was er niets mis mee, maar wat ik idd vermoed is dat hij te warm gestaan heeft. De buitenkant was bekleed met blauw marsepein. Dus dat kan het niet geweest zijn (denk ik) Meestal staan de koelkasten met een verjaardag natuurlijk afgeladen vol dus die heeft gedacht als ik hem koel wegzet dan is dat afdoende. Not ....
Maar begrijp ik het goed dat de ene jam de andere niet is? Ik heb van markant gebruikt (em-te). Is die dan niet goed?

Mijn BC is overigens altijd wel gelig van kleur, dit itt de BC die ik in alle filmpjes op internet voorbij zie komen.
Wat gebruiken jullie zoal?

7

Eerst je boter erg luchtig kloppen tot ie een beetje wittig ziet en dan pas poedersuiker erdoor. Ik klop meest mijn boter ong. 10 min. voor ik de poedersuiker erdoor mik. En je kan event. volgende keer een dun laagje bc op je biscuit smeren en daarna je jam eroverheen kan ie ook niet in je biscuit trekken.

je kan best 3 keer vallen, als je maar 4 keer opstaat

8

marijetje schreef:

Eerst je boter erg luchtig kloppen tot ie een beetje wittig ziet en dan pas poedersuiker erdoor. Ik klop meest mijn boter ong. 10 min. voor ik de poedersuiker erdoor mik. En je kan event. volgende keer een dun laagje bc op je biscuit smeren en daarna je jam eroverheen kan ie ook niet in je biscuit trekken.

Dat is inderdaad iets wat ik anders heb gedaan. Ik heb deze keer alleen een dijkje bc gesmeerd en niet verdeeld over de gehele biscuit.

Thanks !

9

ik gebruik ook markant jam van de emte en nog nooit dat probleem gehad

10

Ik heb het ook eens gehad, met jam van perfekt. De jam was erg dun (vond ik al met smeren) en lekte dus door de biscuitlaag naar beneden, en kwam dus onder de taart terecht. Sindsdien laat ik altijd een beetje vocht uit de jam lopen in de zeef, dan heb je dat probleem niet. Je kunt ook een dun laagje 1:1 bc onder de jam doen, of de jam iets inkoken.

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

11

Glamour schreef:

Ik heb het ook eens gehad, met jam van perfekt. De jam was erg dun (vond ik al met smeren) en lekte dus door de biscuitlaag naar beneden, en kwam dus onder de taart terecht. Sindsdien laat ik altijd een beetje vocht uit de jam lopen in de zeef, dan heb je dat probleem niet. Je kunt ook een dun laagje 1:1 bc onder de jam doen, of de jam iets inkoken.

Dat ga ik inderdaad maar weer eens doen.... dankjewel

12

heel soms heb ik dat ook (taart wel in de koelkast) laatst met een 3D taart, ik smeer nooit jam rechtstreeks op kapsel maar altijd bovenop de bbr, maar ik denk dat door het in vorm snijden toch is gaan sijpelen.
Het is vervelend, maar kan geen kwaad

Alles goed???? nee 3 fout

13

De taarten tante schreef:

Bij mij heeft de taart inde koelkast gestaan en was er niets mis mee, maar wat ik idd vermoed is dat hij te warm gestaan heeft.

volgende keer het advies geven dat hij koel MOET staan. van lauwe bier of cola wordt je niet ziek, buiten dat het niet lekker is, maar van lauwe of warme BBR waar de aanmaak van bacteriën enorm is, wordt je wel ziek.

De taarten tante schreef:

Mijn BC is overigens altijd wel gelig van kleur, dit itt de BC die ik in alle filmpjes op internet voorbij zie komen.
Wat gebruiken jullie zoal?

op internet zie je vaak buttercream (op basis van shortening, zie recepten), jij heb botercreme gebruikt op basis van roomboter ;)

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

14

Ik gebruik vlaaivulling en voordat ik deze op de onderste laag doe smeer ik deze eerst in met bc, zodat de kans dat de vulling door de biscuit lekt minder is.
Ik doe trouwens de (hele zachte) boter en poedersuiker tegelijk in de kom. Dan mix ik minstens 10 min, soms langer. Mijn bc is redelijk licht van kleur en soms zelfs te zacht om mee af te smeren...

15

ik vul meestal alleen met slagroom en jam en verse vruchten maar wat ik dan altijd doe is op de onderste laag slagroom en op de middelste dan jam dan kan de jam er nooit door heen trekken.

16

Ik smeer altijd de jam gewoon op de biscuit, maak m zelfs dunner door er wat (goeie)ranja + wat aardbeienlikeur door te roeren, jam uit winkel, of zelfgemaakte, smeer daar pas de bc of slagroom op,en ik heb nooit last dat het erdoor lekt, dus wellicht toch te warm gezet?